Bötesbelopp

Joham

Aktiv medlem
Bötesbelopp
Postades på bt.se och någon kanske är intresserad:

Så mycket kan det kosta att cykla fel​

Som cyklist kan du bli bötfälld av polisen för en rad företeelser. Det kan handla om att din cykel är i dåligt skick eller att du cyklar på ett sätt som kan utgöra trafikfara. Till exempel att:

Otillåtet antal passagerare på cykel: 500 kronor

Skjutsa barn under 15 år som saknar hjälm: 500 kronor

Cykla i mörker utan belysning tänd: 500 kronor

Cykla i mörker utan reflexer eller med bristfälliga reflexer: 500 kronor

Cykla med trasiga bromsar: 500 kronor

Cykla med trasig ringklocka, eller att ringklocka saknas: 500 kronor

Cykla mot rött: 1 500 kronor

Strunta i stopplikt: 1 000 kronor

Strunta i högerregeln: 1 000 kronor

Överskrida heldragen linje: 800 kronor

Cykla på fel vägbana, till exempel på trottoaren: 500 kronor

Cykla mot enkelriktat: 500 kronor

Överträda förbud mot infart, om du till exempel fortsätter att cykla när en väg övergår till en mindre väg som inte är gjord för fordonstrafik: 500 kr

Strunta i förbud mot eller påbud om att köra i viss riktning: 500 kronor

Källa: Polisen.

Bötesbelopp
Postades på bt.se och någon kanske är intresserad:

Så mycket kan det kosta att cykla fel​

Som cyklist kan du bli bötfälld av polisen för en rad företeelser. Det kan handla om att din cykel är i dåligt skick eller att du cyklar på ett sätt som kan utgöra trafikfara. Till exempel att:

Otillåtet antal passagerare på cykel: 500 kronor

Skjutsa barn under 15 år som saknar hjälm: 500 kronor

Cykla i mörker utan belysning tänd: 500 kronor

Cykla i mörker utan reflexer eller med bristfälliga reflexer: 500 kronor

Cykla med trasiga bromsar: 500 kronor

Cykla med trasig ringklocka, eller att ringklocka saknas: 500 kronor

Cykla mot rött: 1 500 kronor

Strunta i stopplikt: 1 000 kronor

Strunta i högerregeln: 1 000 kronor

Överskrida heldragen linje: 800 kronor

Överträda förbud mot infart, om du till exempel fortsätter att cykla när en väg övergår till en mindre väg som inte är gjord för fordonstrafik: 500 kr

Källa: Polisen.

Jag det här var väl inga nyheter utan brukar postas i media någon gång varje vår.

Det man möjligen kan reagera på är väl att det är tur att vissa av de här inte följs upp så mycket, t ex cykla på delad cykel/gång-bana utan att köra över heldragen linje är rätt svårt. Och många gånger "tvingas" man ju bryta mot flera av ovanstående grejer pga bristfällig infrastruktur.

Bötesbelopp
Bötesbelopp
Jag tycker att rubriken är fel. Det kostar noll kronor att bryta mot lagen som cyklist. Sedan jag flyttade till Sverige för mer än 10 år sen har jag sett cyklister bryta mot lagen varje dag, men jag har aldrig sett en cyklist blir botfälld.
Förekommer rödljuskontroller varje år vid de stora infarterna och t ex slussen. Är ju inte direkt vanligt med kontroller av biltrafiken heller..

Hur ser regelefterlevnaden ut i Nederländerna om man tar hänsyn till skillnad i infrastruktur?

Bötesbelopp
Förekommer rödljuskontroller varje år vid de stora infarterna och t ex slussen. Är ju inte direkt vanligt med kontroller av biltrafiken heller..

Hur ser regelefterlevnaden ut i Nederländerna om man tar hänsyn till skillnad i infrastruktur?

Jag bor nu för länge utanför Nederländerna för att bedöma det, men tror att det är klart bättre. I Tyskland är regelefterlevnaden mycket starkare. I Sverige (eller kanske måste jag säga Stockholm, jag har inte mycket koll på resten) tycker jag att en stor faktor är all man aldrig poliser på gatan. Man ser bara polis i stora bilar och ofta jagar dom efter en annan bil. För att får folk att efterleva reglar, och framförallt en Stockholmare som tycker att hen är viktigare än alla andra, behövs polis på gatan.

Bötesbelopp
Jag bor nu för länge utanför Nederländerna för att bedöma det, men tror att det är klart bättre. I Tyskland är regelefterlevnaden mycket starkare. I Sverige (eller kanske måste jag säga Stockholm, jag har inte mycket koll på resten) tycker jag att en stor faktor är all man aldrig poliser på gatan. Man ser bara polis i stora bilar och ofta jagar dom efter en annan bil. För att får folk att efterleva reglar, och framförallt en Stockholmare som tycker att hen är viktigare än alla andra, behövs polis på gatan
Out of sight, out of mind som det heter på utrikiska.

Bötesbelopp

De här blir ju väldigt märkliga när man vet hur det ofta ser ut i verkligheten. Du börjar cykla på en tydligt skyltad cykelbana. Plötsligt tycker du att den är aningen för smal och börjar kännas mer som en trottoar/gångbana. Dock kan man inte rimligen behöva avgöra det med ögonmått. Tekniskt sett, om en "trottoarliknande" sträcka (upphöjd och jämte körbana) är skyltad som cykelbana borde den sedan skyltas om till gångbana där planeraren har tänkt sig att den slutar, men så är ju uppenbarligen inte alltid fallet. I stället får vi sträckor som diffust övergår från det ena till det andra.

Enkelriktat och påbud om riktning är det ju sällan man ser skyltning om på cykelbanor, utan återigen får man följa diffusa, ofullständiga symboler på marken. Du cyklar på en tydligt dubbelriktad cykelbana på vänster sida av vägen. Plötsligt uppenbarar det sig en cykelbana på andra sidan av vägen och du ska, utan skyltning, förstå att det nu är enkleriktat och att du borde ha bytt sida.

Ser man plötsligt skyltning som visar enkelriktat eller gångbana så får man ju vackert stanna och vända så att man hamnar rätt. I diffusa situationer som de beskrivna känns det däremot naturligare att rulla på försiktigt tills man hittar en bättre väg. Sedan kan man ju välja en annan väg nästa gång förstås. Tråkigt bara när en stor del av stadscyklingen handlar om att fundera på om man cyklar "mot enkleriktat" och om man är på cykelbana eller trottoar.

Bötesbelopp
...
Enkelriktat och påbud om riktning är det ju sällan man ser skyltning om på cykelbanor, utan återigen får man följa diffusa, ofullständiga symboler på marken. Du cyklar på en tydligt dubbelriktad cykelbana på vänster sida av vägen. Plötsligt uppenbarar det sig en cykelbana på andra sidan av vägen och du ska, utan skyltning, förstå att det nu är enkleriktat och att du borde ha bytt sida.
Ja det där är ett elände. Men diffusa bilder i marken har ingen egentlig betydelse. Är en cykelbana enkelriktad ska det skyltas om det, annars är de alltid dubbelriktade, oavsett vad ev. bilder i marken antyder

Bötesbelopp
Ja det där är ett elände. Men diffusa bilder i marken har ingen egentlig betydelse. Är en cykelbana enkelriktad ska det skyltas om det, annars är de alltid dubbelriktade, oavsett vad ev. bilder i marken antyder
Ja, exakt, det var så jag menade om det inte var tydligt. Sedan är det ju onödigt att systematiskt välja vägar där det är "målat enkelriktat", men det har ju i så fall inget med lag och förordningar att göra.

Bötesbelopp
Jag tycker att rubriken är fel. Det kostar noll kronor att bryta mot lagen som cyklist. Sedan jag flyttade till Sverige för mer än 10 år sen har jag sett cyklister bryta mot lagen varje dag, men jag har aldrig sett en cyklist blir botfälld.
Nja, nog förekommer det, om än inte speciellt frekvent.

Bötesbelopp
Nja, nog förekommer det, om än inte speciellt frekvent.

Det verkar dock är polisen i Stockholm bara ger böter vid Slussen och Götgatsbacken. Så det är bara att inte bryta mot lagen där, då kan man bryta lagen i hela resten av Stockholm för noll kronor.

Bötesbelopp
Det verkar dock är polisen i Stockholm bara ger böter vid Slussen och Götgatsbacken. Så det är bara att inte bryta mot lagen där, då kan man bryta lagen i hela resten av Stockholm för noll kronor.
Vid Alvik brukar det vara kontroller varje år, bara att ingen orkar skriva i media om det. Det görs väl fö fartkontroller för biltrafik också utan att media skriver om det.

Bötesbelopp
Fast då kan du åka dit på Skeppsbron https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/malet-ar-inte-att-botfalla-sa-manga-som-mojligt

Jag tror att de ställer sig vid platser som flitigt används av cyklister. Dessutom blir det ju lite knöligt om du bor på östra halvan av söder och jobbar i city och ska cykla via Västerbron bara för att du vill ha noll risk för böter då du kan få det vid Slussen (om det nu skulle vara helt roskfritt på Västerbron).

Som sagt, antalet kontroller är lågt, men noll risk att åka dit om du regelmässigt bryter mot reglerna är det knappast.

Bötesbelopp
Tydligen mindre populärt att göra artiklar om vad lagöverträdelser kostar om en kör bil. Länken är från 2011, elva år gammal.
Kanske för att bilister har lite bättre koll än vad cyklister har. Intressant också att samma lagöverträdelse som cyklist är billigare än som bilist. Polisen kunde gott satsa mer på trafikövervakning av cyklister, de få gånger de gör nån riktad insats här i Uppsala haffar de ju cyklister på löpande band, så till den grad att de inte hinner med. Märkligt att det inte föranleder fler och tätare kontroller, men det är väl av nån anledning väldigt lågt prioriterat.

Bötesbelopp
Kanske för att bilister har lite bättre koll än vad cyklister har. Intressant också att samma lagöverträdelse som cyklist är billigare än som bilist. Polisen kunde gott satsa mer på trafikövervakning av cyklister, de få gånger de gör nån riktad insats här i Uppsala haffar de ju cyklister på löpande band, så till den grad att de inte hinner med. Märkligt att det inte föranleder fler och tätare kontroller, men det är väl av nån anledning väldigt lågt prioriterat.
Samtidigt, cyklister dödar inte 200 pers om året.

Bötesbelopp
Fast då kan du åka dit på Skeppsbron https://amp.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/malet-ar-inte-att-botfalla-sa-manga-som-mojligt

Jag tror att de ställer sig vid platser som flitigt används av cyklister. Dessutom blir det ju lite knöligt om du bor på östra halvan av söder och jobbar i city och ska cykla via Västerbron bara för att du vill ha noll risk för böter då du kan få det vid Slussen (om det nu skulle vara helt roskfritt på Västerbron).

Som sagt, antalet kontroller är lågt, men noll risk att åka dit om du regelmässigt bryter mot reglerna är det knappast.

Man kan ju cykla kortaste vägen men stanna vid rödljus vid korsningar där många cyklister passerar.

I universitetsstäder i Nederländerna kontrollerar polisen på ljus på cyklar på gator nära universiteter i november, för att det börja blir mörkt (och för att polisen måste nå botkvoter för året). Det var alltid roligt att ser cyklister vända och cykla i fel riktning.

Bötesbelopp
Man kan ju cykla kortaste vägen men stanna vid rödljus vid korsningar där många cyklister passerar.

I universitetsstäder i Nederländerna kontrollerar polisen på ljus på cyklar på gator nära universiteter i november, för att det börja blir mörkt (och för att polisen måste nå botkvoter för året). Det var alltid roligt att ser cyklister vända och cykla i fel riktning.
Nu har du gått från "Det kostar noll kronor att bryta mot lagen som cyklist." till att först säga att man kan klara sig undan böter i Stockholm om man bara undviker Slussen/Götgatan till att säga att man klarar sig om man kör laglydigt om man inte bryter mot regler där många cyklister passerar.

Om jag hittar ett fall där en cyklist blivit bötfälld på en av cyklister lågt frekventerad gata, vad är då motbudet? Att man klarar sig om man cyklar laglydigt jämnt? Vore det inte enklare att bara säga att man kan åka på böter i Stockholm men att risken är låg, d.v.s. förväntad kostnad för brott mot reglerna är väldigt låg?

Bötesbelopp
Nu har du gått från "Det kostar noll kronor att bryta mot lagen som cyklist." till att först säga att man kan klara sig undan böter i Stockholm om man bara undviker Slussen/Götgatan till att säga att man klarar sig om man kör laglydigt om man inte bryter mot regler där många cyklister passerar.

Om jag hittar ett fall där en cyklist blivit bötfälld på en av cyklister lågt frekventerad gata, vad är då motbudet? Att man klarar sig om man cyklar laglydigt jämnt? Vore det inte enklare att bara säga att man kan åka på böter i Stockholm men att risken är låg, d.v.s. förväntad kostnad för brott mot reglerna är väldigt låg?

Ja, min poäng var väl att, jag tror att, de flesta cyklister som bryter lagen inte får boter och inte bryr sig om boter. Hur hög boterna är är inte relevant om man aldrig får en.

Bötesbelopp
Ja, min poäng var väl att, jag tror att, de flesta cyklister som bryter lagen inte får boter och inte bryr sig om boter. Hur hög boterna är är inte relevant om man aldrig får en.
Jag håller med. Det enda jag invänder mot är att det inte är noll kronor i förväntad bot utan en gnutta mer.

Bötesbelopp
Nej, det är noll för de flesta och några hundralappar för väldigt få.
Ska man nå upp i några hundralappar i förväntad bot, d.v.s. väntevärde av bötesbeloppen, lär man få köra väldigt illa och verkligen se till att ofta passera de platser som polisen oftast har kontroller på. Jag hävdar att de flesta som bryter mot trafikregler när de cyklar har en liten förväntad bot.

Bötesbelopp
Inte för att jag brukar göra nåt på den där listan, men jag är glad att man inte försöker göra allmän insats och nolltolerans mot såna relativa petitesser. Fokus/prio på allvarliga brott, våld och farligt/dödligt, sånt som förstör livet för folk och så är ju sunt. Polisstat/stasi-artad strikthet är inte sunt. Särskilt när vi har rätt obehagliga problem som växer i samhället. Visst, inte samma personer som jobbar med trafik/disciplinering och allvarliga brott men de tar ju av samma budget ändå.

Bötesbelopp
Skulle vara intressant vad bötesbeloppet är för tjänstemän och stadsplanerare som planerar och bygger cykelinfrastruktur som inte följer reglerna…

Flera regler på den listan är ju rent nonsens (och vissa är bra). Exempelvis ringklocka. Typ alla som man plingar på han antingen hörlurar på sig och hör ändå inte eller så blir de livrädda och kliver rätt ut framför en i alla fall. Det bästa är att inte plinga utan att undvika att köra på den (anpassa fart och köra runt). Bilar hör ändå ingen klocka så även där är det meningslöst.

Infrastrukturen är fortsatt ett skämt och det är mycket tydligt att de som planerar och bygger cykelinfra inte själva cyklar utan bygger bara utifrån ”den plats som blev över” och för att inte störa biltrafiken.

Bötesbelopp
Inte för att jag brukar göra nåt på den där listan, men jag är glad att man inte försöker göra allmän insats och nolltolerans mot såna relativa petitesser. Fokus/prio på allvarliga brott, våld och farligt/dödligt, sånt som förstör livet för folk och så är ju sunt. Polisstat/stasi-artad strikthet är inte sunt. Särskilt när vi har rätt obehagliga problem som växer i samhället. Visst, inte samma personer som jobbar med trafik/disciplinering och allvarliga brott men de tar ju av samma budget ändå.

Du tror inte att brott mot trafikreglerna kan leda till att folk får livet förstört då?

Orkar inte leta fram siffror men jag skulle inte bli det minsta förvånad om det är så att fler blir allvarligt skadade i trafiken till följd av medvetna regelbrott än antalet som blir skadade av våldsbrott.

Bötesbelopp
Du tror inte att brott mot trafikreglerna kan leda till att folk får livet förstört då?

Orkar inte leta fram siffror men jag skulle inte bli det minsta förvånad om det är så att fler blir allvarligt skadade i trafiken till följd av medvetna regelbrott än antalet som blir skadade av våldsbrott.
Jo, men knappast nån större del av föresteelser av sakerna på den där listan.

Bötesbelopp
Skulle vara intressant vad bötesbeloppet är för tjänstemän och stadsplanerare som planerar och bygger cykelinfrastruktur som inte följer reglerna…

Flera regler på den listan är ju rent nonsens (och vissa är bra). Exempelvis ringklocka. Typ alla som man plingar på han antingen hörlurar på sig och hör ändå inte eller så blir de livrädda och kliver rätt ut framför en i alla fall. Det bästa är att inte plinga utan att undvika att köra på den (anpassa fart och köra runt). Bilar hör ändå ingen klocka så även där är det meningslöst.

Infrastrukturen är fortsatt ett skämt och det är mycket tydligt att de som planerar och bygger cykelinfra inte själva cyklar utan bygger bara utifrån ”den plats som blev över” och för att inte störa biltrafiken.
Håller med (förutom kanske ringklockegrejen). Bilinfrastrukturen är nästan alltid fullständig och genomtänkt. Cykelinfrastrukturen är verkligen inte det. Därmed kan man förvänta sig att bilister ska följa reglerna och bötfälla dem annars, medan det skulle uppstå väldigt märkliga situationer om polisen försökte bötfälla cyklister för en del av brotten på listan. "Du cyklade på trottoaren" -- ja, men det var en cykelbana när jag började cykla på den och ingen anvisning om när det övergick till trottoar."Du cyklade mot påbjuden riktning" -- ja, men påbudsskylten fanns bara om man anslöt från höger, och jag anslöt från vänster.

Bötesbelopp
En liten anekdot i sammanhanget.
Jag var på tjänsteresa till Quebec Kanada och hyrde en cykel över helgen för att se mig lite omkring. På vägen hem var det en ganska lång nedförsbacke igenom ett lite samhälle. Jag ser i ögonvrån att det kommer en polisbil som åker upp jämsides med mig och säger något på franska. När jag svarar på engelska så säger han ” Please slow down you are exceeding the speed limit” vilket jag gjorde, jag fick inga böter.

Bötesbelopp
Är så gammal. När jag var ett litet barn fick jag lära mig att man inte fick cykla i bredd.
Har för mig att någon i alla fall till att börja med bötfälldes för att ha cyklat för fort; kanske blev ändrat i högre instans.

Bötesbelopp
Är så gammal. När jag var ett litet barn fick jag lära mig att man inte fick cykla i bredd.
Numera finns det ju en regel som säger att om man går på en GC-bana så ska man hålla så långt till vänster som möjligt. Antar att man då i konsekvensens namn ska gå i kolonn till vänster om man är ute och går med andra människor.

Bötesbelopp
Numera finns det ju en regel som säger att om man går på en GC-bana så ska man hålla så långt till vänster som möjligt. Antar att man då i konsekvensens namn ska gå i kolonn till vänster om man är ute och går med andra människor.
Det låter som en korrekt tolkning. Det händer nog sällan i verkligheten dock.

Bötesbelopp
Det låter som en korrekt tolkning. Det händer nog sällan i verkligheten dock.

Bötesbelopp
Här i Malmö verkar fokus ligga på "cyklarna" utan trampor. Åka tre personer på hyrd elscooter är populärt, men inte hos polisen (eller övriga oskyddade trafikanter med tanke på hur vingligt det brukar bli). De får böter ibland.

Barn utan hjälm, hemtjänst i full galopp på elcykel på trotoarer, eldrivna fordon som avgjort inte klassar in som cykel, folk som kör mot rött och mot körriktningen och ignorerar stoppskyltar. Samt såklart färd i mörker utan lampor och reflexer undantaget någon årlig symbolhandling i form av kontrolldag. Där är det i praktiken fritt fram.

Personligen störs jag när någon är farlig för andra (hemtjänsten och lådcykelpiloter som försöker nå ljudvallen med elhjälp toppar ligan) eller är ivägen (mest gångtrafikanter med hjärnan i telefonen och kroppen på cykelbanan). Inte annars, det hade inte fungerat att vara irriterad så ofta.

Tillbaka
Topp