Boxxer r2c2 problem?

Tommy312

Medlem
Boxxer r2c2 problem?
Kompressionsrattarna på min boxxer r2c2-gaffel verkar inte fungera, det är ingen skillnad i hårdhet mellan helt inskruvad och helt utskruvad ratt. Skillnaden var enorm mellan dessa två lägen på en vanlig boxxer-gaffel jag provat. Däremot så fungerar rebounden som den ska på min, och jag undrar då om någon vet vad problemet skulle kunna vara? För lite olja kanske? Isåfall vart? Det finns nämligen 3 kammare för olja på en sån gaffel.

Gaffeln är ny men cykeln är köpt på nätet så jag kan inte bara traska in på affären och begära att dom fixar problemet. Så om det är lättfixat drar jag mig inte för att göra det själv, men då måste jag veta eller ha god aning vart problemet ligger.

Länk till manualen: http://cdn.sram.com/cdn/farfuture/w...s/2011_boxxer_r2c2_technical_manual_rev_c.pdf

Tack på förhand.

Boxxer r2c2 problem?
Rapportera felet till butiken där du köpte cykeln.
Om den läckt ut olja så borde det märkts när du packade upp.
Var det någon olja i förpackningen?

Beter sig din gaffel som den hela boxxern du provat, i dess helt inskruvade eller helt utskruvade läge?

Edit: Om gaffeln behöver service så finns det chans att butiken betalar service istället för att byta ut cykeln, vilket ju är mycket jobb via post.

Senast ändrad:
Boxxer r2c2 problem?
Den är rätt mjuk hela tiden.
Nu har jag iaf plockat isär den och fyllt på med rätt mängd olja i ytterbenen. Ingen förbättring. Får jaga rätt på mer olja så jag kan fixa innerrörets oljenivå, alt. lämna in den på service imorrn o hoppas att de har tid... (ska cykla i helgen)

Nej det hade inte läckt ut nån olja i paketet. Men jag har läst att rockshox är riktigt jvla dåliga på att sälja gafflar som det bara är att montera o köra. Det verkar stämma rätt bra eftersom det var ca 25ml olja i ytterbenen där det egentligen ska vara 50ml.

Nån som vet vart jag kan få tag i 15wt samt 5wt gaffelolja i Stockholm? Verkar vara dåligt med sånt :(

Edit: För det är väl inte inkörningstid på såna här grejer?

Senast ändrad:
Boxxer r2c2 problem?
Du verkar ju ha koll, jag tycker att det verkar lite skumt att en ny cykel levereras med en gaffel som direkt behöver service. Det är ju knappast något som alla cykelköpare klarar av.

Cycle Corner, Specialized-butiken och Sportson borde alla ha gaffelolja tror jag, men ring och kolla först.

Jag har för lite erfarenhet av att meka dämpar-gaffel, så kan inte vilka fel som troligt ligger bakom brist på kompressionsdämpning i en Boxxer. Men oljenivå är ju absolut en möjlig orsak, men det kan även vara felmontering eller annat som kräver service.

Inkörning gör att den fungerar mjukare och svarar bättre, men borde aldrig påverka hela kompressionsjusteringen.

Boxxer r2c2 problem?
qma skrev:
-------------------------------------------------------
> Du verkar ju ha koll, jag tycker att det verkar
> lite skumt att en ny cykel levereras med en gaffel
> som direkt behöver service. Det är ju knappast
> något som alla cykelköpare klarar av.

Det verkar vara mer regel än undantag att nya gafflar kräver påfyllnad nästan omedelbart.

Boxxer r2c2 problem?
Köper man en lös gaffel så skulle man kanske förvänta sig det.
Men när den sitter monterad på en komplett cykel (vet inga detaljer iofs) så tycker jag att den ska vara redo för sitt första service-intervall.

Boxxer r2c2 problem?
qma skrev:
-------------------------------------------------------
> Köper man en lös gaffel så skulle man kanske
> förvänta sig det.
> Men när den sitter monterad på en komplett cykel
> (vet inga detaljer iofs) så tycker jag att den
> ska vara redo för sitt första service-intervall.

Fast det är ju samma gaffel från samma tillverkare.

Det skulle i så fall vara om man har en riktigt serviceinriktad LBS som kollar sånt och då lyckas ta betalt för det. Just det sistnämnda tror jag blir ett problem då även de som har noll koll på cykelmek inte alltid verkar beredda att betala för att få jobbet gjort.

Boxxer r2c2 problem?
Jag inbillar mig att det är cykelbyggarens ansvar att cykeln tål ett service-intervall direkt vid köp. :)
Du har säkert rätt, men det måste jag säga suger lite från cykelbyggarens sida..

Boxxer r2c2 problem?
Jag har nu fått gaffeln tittad på och det fanns inga synliga defekter på några inre delar, däremot var oljenivån låg i själva dämparen också. Skäms rockshox, igen...
Med påfylld olja märktes dock skillnaden bara när man tröck ihop dämpar-benet för hand (bara det högra, när det ej satt monterat på cykeln). När jag sedan monterade tillbaka gaffeln på cykeln märktes det ingen skillnad mellan max- och min-kompression, möjligt är dock att gaffeln blev snäppet hårdare.

Tänkte skicka den på garantireparation nu i veckan så återkommer jag med resultat senare.

Boxxer r2c2 problem?
Det låter ju som något är otätt, om det ser helt ut, men den ger för lite kompression.
Kanske en felmonterad eller felaktig O-ring nånstans, eller nåt.
Jag hoppas att det löser sig fort, alltid tråkigt när nya grejor inte är som de ska.

Tillbaka
Topp