Boxxer Worldcup -03 Fråga...

DanneP

Ny medlem
Halloj proffs!!!

Var ute och testade min Bullit för första gången i helgen... Vånga blev det, trevligt var det...

Men tyckte min framgaffel var för mjuk för min feta kropp, Hur kan man kompensera det utan att slippa köpa nya fjädrar? Tänkte på oljenivån... har olja och är beredd med mätglas! Vet att det ska vara olika i vänster och höger gaffelben...

Någon som har tips el exakta oljenivåer?

Kanske nån som har hårdare fjädrar på vinden som de inte behöver?

Gaffeln är en Boxxer WC -03, med gula fjädrar i...

MVH

PSSS..... Snyggt med det nya designen på sidan!!!!!!!!!!!!

Senast redigerad av en moderator:
Boxxer har oljenivåer på sin hemsida http://www.sram.com/en/service/rockshox/oil_chart.php
Hårdheten får du snällt ändra genom att byta fjädrar eller bara en fjäder. Det finns preload-pluppar att trycka i men byte av fjäder är att föredra. Dock stämmer inte manualen med vilken hårdhet på fjädrar man ska ha. TF Tuned shox anvisar mjukare på sin hemsida än RS.
Ha inte i mer olja. Boxxer är känd för att söla ut ur gaffeln ändå. Gör gärna BlackBox-uppgraderingen om den inte redan är gjord, så spikar inte gaffeln som den också är känd för att göra.
Roger är kunnig på Boxxer. Han fyller säkert med mer info och evetuellt rättar mig :)

På vilket sätt var gaffeln för mjuk?

Om du har för mycket sag är det byta fjädrar som gäller.

Har du rätt sag men den bottnar för lätt är det mer olja för att göra dämpare mer progresiv eller tjockare olja.

JayJ... gött att skydden satt bra.. mina också... :-)

Obed... Ok, skiter i oljan, var hittar jag fjädrar och vad ligger de på i pris?

Tack så långt!

MVH

Det är väl inte tvunget att vara olika oljehöjd mellan höger, vänster? 152mm rekommenderas som maxhöjd i manualen.
Skruva av topplocken, ut med fjädrarna och komprimera gaffeln helt. Mät från kanten ner till oljan. Se till att du har 152mm på båda sidorna. Tyvärr blir Boxxerna ganska linjära med de vanliga fjädrarna. Hårdare fjädrar är nog nödvändiga. Jag ska kolla om jag har några fjädrar liggandes. Tror inte jag har hårdare, dock...

Den ser lite mjuk ut: http://www.bds-archive.net/vfr_images/vanga_20060514/images/175_7503.jpg :)

Jaha... du hann före mig Ville...

Oljan jag har i är Motorex racing fork oil 10w race quality... är det rätt eller fel?

För mjuk på det sättet att den är mjuk, slog igenom på ett par ställe... osäker på vilket sätt egentligen :-) Men jag har fyllt på rätt mängd olja, tänkte mest på om man kan kompensera med lite olja men det verkar som om det lutar år fjäderbyte...

MVH

och den är för mjuk... ser ju det tydligt på din bild... Tack Roger... skall prova det... kolla gärna om du har några...

Att öka oljemängden är ett effektivt sätt att minska bottning, men det rekommenderas inte av RS eller TF. Men testa en cm i taget i båda benen. Det värsta som kan hända är väl att packningarna släpperigenom olja? Eller?

Ökar du tjockleken finns risken att den känns hård över rötter och små stenar. (Spikar)

Tyvärr... Hade bara en gul och några silver fjädrar... Någon som behöver extra mjuka? Silver var 2.0 tråddiameter. 295mm långa.

Nån som vill byta sina fetfjädrar mot mina gula??

Roger... Vilken färg har de hårdare än gul som jag skall hålla koll efter?

MVH

Obed skrev:
-------------------------------------------------------
> En fjäder kostar ungefär 300 spänn på
> cykelcity. Det räcker troligtvis att byta en.

haha... jaha... trodde det var svinigt dyra grejor vi snackade... ;-)

Ska gräva i studentplånboken!

Vilken färg var det jag skulle ha? Finns det flera olika att välja på? Spelar det roll om jag sätter den i vänster eller höger gaffelben?

MVH

Jag fick betala 300 spänn sist men det var till 05:an för 8" fjädring. Tror färgangivelserna skiljer från tidigare årsmodeller eller så hade de färrre fjädrar att välja. Jag vet inte vilken färg du ska ha. Om du ska ta två snäpp hårdare eller så. Standard är gul på 05 och den är medium och den näst hårdaste. Nästa uppåt är röd.

http://www.tftunedshox.com/rockshox/rssprings.htm

OBS: det ska vara 5wt-olja i returbenet, inte 10wt. Tjock olja gör att returen blir långsam och den kanske inte hinner fjädra ut innan nästa kompression -> gaffeln bottnar efter några täta kompressioner. Det kan hända att det räcker att byta till rätt olja.

Roger skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är väl inte tvunget att vara olika oljehöjd
> mellan höger, vänster? 152mm rekommenderas som
> maxhöjd i manualen.
> Skruva av topplocken, ut med fjädrarna och
> komprimera gaffeln helt. Mät från kanten ner
> till oljan. Se till att du har 152mm på båda
> sidorna. Tyvärr blir Boxxerna ganska linjära med
> de vanliga fjädrarna. Hårdare fjädrar är nog
> nödvändiga. Jag ska kolla om jag har några
> fjädrar liggandes. Tror inte jag har hårdare,
> dock...

Roger... Vill du förklara igen hur jag skall mäta? Från kanten till oljenivån börjar eller?

MVH

Om jag mätt rätt så var där 200 mm till oljenivån i vänster och 170 mm till oljan i höger gaffelben...

Alltså för lite?

Skall jag fylla på så där är 152 mm till oljan i båda benen?

MVH

Danne P

Precis. Ut med fjädrar, tryck ner gaffeln helt så att den bottnar, och mät från kanten!

Jag tror den kommer kännas mycket bättre när du fyllt på med rätt mängd!

Tillbaka
Topp