Bra 20" downhill/dirt sökes

superd

Medlem
Jag söker en bra begagnad 20" downhill/dirt cykel till min 5-åring.

Den skall vara väl anpassad för små händer och ha en dämpare som som verkligen fungerar för små barn. Nån som har något tips eller kanske t.o.m har en att sälja själv?

Nu är jag inget proffs eller så vet jag itne hur hårt din 5:åring kör men skulle de inte räcka med en hardtail? då han är 5 år så lär han ju inte väga så jätte mycket så ramen lär ju hålla. nu så var det dock en downhill cykel du letade efter till din 5:åring men här hittade jag en liten hardtail för 7-9 åringar, kanske lite stor men kanske värt att testa?

http://cykloteket.net/ProductDetail.aspx?ProductID=16170
sen så finns det andra cyklar för småttingar på cykloteket som kanske är värt att kolla på.

Jag hade också det mottot när jag köpte cyklar till mina barn. Nu är de tonåringar vilket gör valen enklare. Men när jag skulle köpa 20" (hjul) cyklar så fanns det inte så mycket att välja mellan. 24" är nästan lika besvärlig men den finns ett fåtal undantag.

Jag skulle rekommendera en Cube för att de gör låga och bra ramar. Gaffel och bromsar är dock skräp. Kolla gärna med Ola. Han har gjort samma resa.

en hardtail duger absolut, jag äger redan en ombyggd GT 20" som min 6åring kör, men nu behöver jag en till åt min 5åring också.

problemet med de flesta nya barncyklar är att dem inte är anpassade för barn när det gäller dämpare,bromsgrepp och växelreglage. därför söker jag helst en begagnad 20" som någon som vet vad som krävs redan har byggt om, men dem är inte lätta att hitta...

jag vet att det finns flera föräldrar med samma problem, då det brukar komma fram någon varje gång vi är vid nån anläggning och kör som vill köpa våran 20":are...

Barncyklar... Hur kan något så litet väga så mycket...? Svårt att hitta en vettig hoj till kidzen.

Hade "lekstuga" med grabbens småhojar, denna Scott Scale JR20 har ( av mig ) handbyggda hjul och Shimano XTR/XT 2*9 drivlina, XT bromsar, lättare styre, lättare styrstam mm mm. Helt klart en brutal kedjelinje men vi fick det att funka och grabben tränade / tävlade på denna hoj 2 år.

Eftersom att den har 130mm bakgaffel fick det bli ett 105-nav bak, tror att det var ett XT fram och för att få det att se bra ut så lackades naven gula. Soloekrat fram och vänster bak, 3-kors höger.

Behöll dock bromshandtagen, dom var små och funkade för barn. Gaffeln är också orginal, letade men utbudet av lätta små gafflar är... finns inte...

Kul hoj, inte jättelätt men klart lättare än den var från början.

Bilagor

• Liten Scott.JPG
    Liten Scott.JPG
    174 KB · Besök: 27
Återuppväcker tråden.

Ska ta med min 8-åring och cykla enklare downhill (lätta spår i Åre och/eller Järvsö). Han kör idag i skogen på en 20" Corratec X-vert ( http://www.bikester.se/corratec-x-vert-barncykel-20-svart-289032.html ) som köptes hos TCM. Ansåg den lämplig då vi inte riktigt var säkra på hans ambitionsnivå.

Frågan är om den duger till lättare downhill? Speciellt osäker på om gaffeln fram (som har mer konventionell infästning av axeln) duger?

Att köpa en vettig DH till honom verkar vara både svårt och väldigt oekonomiskt (enda alternativet verkar vara en commancal-modell för 18kkr). Annat alternativ är naturligtvis hyra, men det är inte alla hyrställen som har 20" DH-hojar. :-/

Hur gör ni? Tips / råda? Tack snälla! :)

Jo, exakt - i Åre finns det några firmor som har bra alternativ, inte alla dock och vet inte hur många ex de har. På andra orter tror jag utbudet är mycket sämre. Därav frågan om hans nuvarande hoj duger i brist på annat, eller om den är osäker / för klen?

Tillbaka
Topp