Bra 7 växlat växelreglage höger med vajer

Det finns väldigt många varianter på 7-växlade system och reglaget måste matcha med växelsystemet. Så för att någon ska kunna svara på frågan måste du ange vad du har för växelsystem såsom: växlat nav eller utanpåliggande växel, märke och modell på växel. Foton på nuvarande växel och reglage hjälper också.

Det finns väldigt många varianter på 7-växlade system och reglaget måste matcha med växelsystemet. Så för att någon ska kunna svara på frågan måste du ange vad du har för växelsystem såsom: växlat nav eller utanpåliggande växel, märke och modell på växel. Foton på nuvarande växel och reglage hjälper också.

Bilagor

• IMG20240225102309.jpg
    IMG20240225102309.jpg
    493.9 KB · Besök: 56
  • IMG20240225102345.jpg
    IMG20240225102345.jpg
    646.1 KB · Besök: 57
Växelväljaren är en Shimano 7 växlad Höger Sis Index
Växelsystemet är Shimano Tourney X.

Ber om ursäkt för bilden på den smutsiga cyekln, ska tvättas till våren.

vad menar du då med 'bättre'? är det så att du önskar pumpregage eller vridreglage??

att hålla reda på är oavsett om reglaget växlar ned när vajern dras in i reglaget, alltså spänner vajern, eller om det är tvärtom; förekommande på navväxlar.

och sedan mm drag per växel...

Då borde vilket Shimano 7-växlat Turney-reglage som helst funka. Tror inte någon är just bättre än andra, handlar mer om smak.

(Ontopic men sorry för kidnappning av tråd) : Dum fråga men funkar en vridreglage av typ nexus till vanlig utanpåliggande växel?

(Ontopic men sorry för kidnappning av tråd) : Dum fråga men funkar en vridreglage av typ nexus till vanlig utanpåliggande växel?
Shimanos navväxlar verkar ha större "cable pull" än deras utanpåliggande växlar. Sedan varierar ofta "cable pull" vanligen med utväxlingen. Inte så konstigt då funktionen hos ett växelnav är olikt en utanpåliggande växel.

vad menar du då med 'bättre'? är det så att du önskar pumpregage eller vridreglage??

att hålla reda på är oavsett om reglaget växlar ned när vajern dras in i reglaget, alltså spänner vajern, eller om det är tvärtom; förekommande på navväxlar.

och sedan mm drag per växel...
Den jag hade, var för tung att växla med endast tummen. Ibland var det så trögt att jag fick ont i tummen.

Pumpreglage funkar men då ska växelreglaget vara bra och det ska vara lätt att byta växlar,

Skulle denna fungera på min cykel ?

Växelgrepp Shimano SL-T220-7 t. E-cargo​

Oki, dottern har svårt med växlarna så var inne på ett reglage av typ nexus. Ska kolla in Turney

I barncykel tråden vill de flesta byta från vridreglage till trigger, inte tvärtom. Så jag vet inte om det blir bättre.

PS: det är "Tourney" inte "Turney".

Tillbaka
Topp