Bra baklyse som drivs av AA-batterier?

Cykelknutten

Ny medlem
Hej jag blir snart vansinnig. Baklysen drivna av AA-batterier verkar vara extremt sällsynta. Varför? Varenda eviga jäkla baklyse drivs av någon outgrundlig anledning av AAA-batterier. Alla mina andra lampor drivs av AA och jag vägrar ha ett baklyse som ska drivas av någonting annat! Det blir sånt bök att ha med sig extra batterier, laddare osv.

Pris under 300 kr bara lampfan håller några vintrar. I överlag är baklysen till cyklar riktigt kassa, det känns som att glödlampskonspirationen lever och frodas inom den branschen.

Tips på ett bra baklyse och var det kan inhandlas?

De enda jag kan komma på som jag sett med AA är sådana för monstering på pakethållare (dock inte alla). De syns ju ganska skapligt men har man inte pakethållare så..

Ja Cateye TL-LD1100 är verkligen brutalt bra! Släng i ett par Eneloop XX och du har en vinnarkombo. Står iofs i begrepp att komplettera/ersätta min med en dynamodriven B&M Toplight Line brake plus BrakeTec med bromsljusfunktion.

Även om det inte är vad du söker (eftersom den går på AAA) så tycker jag att CatEye LD610 en bra lampa. Men lyckligtvis finns det ju laddare som klarar båda sorterna!

Kör också med TL-LD1100 mycket nöjd, bra att man kan variera ljusstyrkan.

- Lite många tryckningar för avstängning.

Synd att den slutat producers, får vårda min ömt.

Var kan man hitta reserv brackets till LD1100, LD170 och LD300? Har ett antal gamla lyktor liggande men hittar inte igen de brackets som ursprungligen användes.

Kör en +1 på TL-LD1100.
Syns bra och kanon att man kan ha både fast sken och disco i samma lampa :)

Åke skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör också med TL-LD1100 mycket nöjd, bra att
> man kan variera ljusstyrkan.
>
> - Lite många tryckningar för avstängning.
>
> Synd att den slutat producers, får vårda min
> ömt.

Håll inne knapparna i ca 1 sekund så släcks dom oavsett vilket läge de har innan.

Dede skrev:
> Håll inne knapparna i ca 1 sekund så släcks dom
> oavsett vilket läge de har innan.

Precis. Går också att trycka in båda knapparna med ett finger samtidigt. Problemet löst!

Tack för länkarna men såg ingen krampa till LD1100? Den verkar även ha utgått ur sortimentet? Kanske inte så konstigt att vi svenskar gillar LD1100, med vårt ärorika historia av 'flygande tunnor' i flygvapnet?

För diodlysen som går på aa eller aaa, funkar det bra och är det nån idé att stoppa i laddbara isft alkaline? Får man ut samma ljusstyrka trots lägre spänning? Klarar en genomsnittlig nimh kyla bättre än en genomsnittlig alkaline?

Enligt min ringa uppfattning är det bättre med uppladdningsbara batterier även i baklampan, men kanske då inte de som har monsterhög kapacitet (och därmed högre inre spänning)

Jag upplever att laddningsbara lyser lika bra. Men som bonus unnar jag mig att ladda batterierna ganska ofta vilket jag inte hade gjort med alkaline. Det är när de är sådär halvt urladdade som jag upplever att kylan spelar roll, inte om de är hyfsat fulladdade.

jonja skrev:
> För diodlysen som går på aa eller aaa, funkar
> det bra och är det nån idé att stoppa i
> laddbara isft alkaline? Får man ut samma
> ljusstyrka trots lägre spänning? Klarar en
> genomsnittlig nimh kyla bättre än en
> genomsnittlig alkaline?

Eftersom lysdioder är ström och inte spänningsberoende så beror det bara på hur strömmen begränsas. Är det med en resistor i serie med lysdioden kommer strömmen i kretsen bli något lägre med en lägre batterispänning. Sker det med någon form av transistor och microprosessor (vilket det lär göra om det finns blinklägen och annan skit) bör den lägre batterispänningen påverka hur starkt dioden lyser. Det kommer troligtvis inte påverka särskilt mycket i det enkla fallet heller.

Bullabus skrev:
> Veckans tips till baklyset! Köp lithiumbatterier,
> dyra men klarar kyla bra mkt bättre

Vad blir driftskostnaden för det jämfört med att köra laddningsbara och ladda oftare?

Tillbaka
Topp