Bra bikefit Stockholm

Sam00

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Undrar om ni har tips på ställen som utför bra bikefits? Kollade på Cykelcity och Spec concept, där är det fullbokat ända till hösten. Det enda stället jag hittat som har tider är Cykeltjänst i Södertälje. Är det nån som har nån erfarenhet av dom? De har Shimano utrustning och inte Retül som många av de kände ställena. Vet nån vad det är för skillnad mellan dom?

Jag har börjat få ont i höger knä på senaste tiden. Det är inte anledningen till varför jag vill göra en bikefit, men tror ni att det kan hjälpa? Kanske sitter jag fel eller mina ben inte är symetriska. Jag tänkte ändå gå till en sjukgymnast angående knät men jag hoppas en bikefit kommer hjälpa också.

etnica

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Hade samma problem som du med knä.

Gjorde bikefit(Shimano) men cykeln var nästan perfekt inställd av mig själv redan.

Blev dunderförkyld, kunde inte cykla på en månad och knä problemet var sen borta och har inte kommit tillbaka.

Vila kan vara bästa botemedelet ibland.

Sam00

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
etnica sa:
Hade samma problem som du med knä.

Gjorde bikefit(Shimano) men cykeln var nästan perfekt inställd av mig själv redan.

Blev dunderförkyld, kunde inte cykla på en månad och knä problemet var sen borta och har inte kommit tillbaka.

Vila kan vara bästa botemedelet ibland.
Jag har precis köpt en ny cykel, så det vore tråkigt att inte kunna cykla. :) Men jag har varit hos en erfaren sjukgymnast som också cyklar landsväg tidigare för mina ryggproblem som jag hade tidigare. Han borde kanske kunna hjälpa mig. Jag tänkte göra en bikefit ändå för att få hjälp med sittställningen. Så jag hoppas det hjälper med knät också.

d_anders

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Ja, testa sjukgymnasten. Knäproblem kan bero på så mycket annat, t ex obalans i muskelstyrka. Det sägs vara ganska vanligt att löpare och cyklister får (relativt sett) för svaga höftmuskler och att det kan leda till knäproblem.

C-dale

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Sam00 sa:
C-dale sa:
Jag kollade just på den sidan också. Vet du vad de använder för utrustning? Är det liknande som Shimano eller Retul? Jag har hört tidigare från sjukgymnaster att naprater är skojare, men annars vet jag inte mycket om dom.
Jag har bara läst om honom i Bicycling mm.
Jag tror inte att maskiner är bäst för bikefit även om de kan hjälpa till om man har begränsade kunskaper i anatomi mm.
Klas Johansson t.ex använder mest ett tränat öga o erfarenhet i stället för gradskivor mm.

glitch

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Jag gjorde en bikefit hos Aktivitus med en kille som heter Iain Findlay som börjat hos dem som leverantör av bikefit. Tidigare så var han där några dagar per månad.
Såg att han lagt upp en ny "sverigeorienterad" hemsida.

https://painfreepower.se/who-we-are-1.html

Såg också att det står att de från augusti ska kunna erbjuda pressure mapping både på sadel och fötterna vilket kan vara nog så värdefullt för att ta reda på vad som orsakar domningar mm.
Detta fanns inte när jag var där (än).
https://painfreepower.se/pressure-mapping--1.html

Tyckte det var ett bra besök, och han tog sig tid att utgå från ens egna förutsättningar och var väldigt bra och kunnig att diskutera med. Mycket bättre än min tidigare erfarenhet. Vet inte hur ofta han är i Sverige nu men det kan vara värt att tänka på hur möjligheterna till kontakt ser ut efteråt. På en bikefit cyklar du ju bara väldigt kort tid. Sen när du börjar hoja själv i flera timmar kan det dyka upp nya saker.

Så det är bra att kunna fråga efteråt om t.ex. domningar i fötter på ett visst ställe så kanske han säger vrid klossen lite mer si och så och testa osv. Din fysik ändras ju allt eftersom så då påverkas så klart inställningar också.

Deltanaprapati har jag bara hört gott om men ingen erfarenhet av.

Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
glitch sa:
Jag gjorde en bikefit hos Aktivitus med en kille som heter Iain Findlay som börjat hos dem som leverantör av bikefit. Tidigare så var han där några dagar per månad.
Såg att han lagt upp en ny "sverigeorienterad" hemsida.

https://painfreepower.se/who-we-are-1.html

Såg också att det står att de från augusti ska kunna erbjuda pressure mapping både på sadel och fötterna vilket kan vara nog så värdefullt för att ta reda på vad som orsakar domningar mm.
Detta fanns inte när jag var där (än).
https://painfreepower.se/pressure-mapping--1.html

Tyckte det var ett bra besök, och han tog sig tid att utgå från ens egna förutsättningar och var väldigt bra och kunnig att diskutera med. Mycket bättre än min tidigare erfarenhet. Vet inte hur ofta han är i Sverige nu men det kan vara värt att tänka på hur möjligheterna till kontakt ser ut efteråt. På en bikefit cyklar du ju bara väldigt kort tid. Sen när du börjar hoja själv i flera timmar kan det dyka upp nya saker.

Så det är bra att kunna fråga efteråt om t.ex. domningar i fötter på ett visst ställe så kanske han säger vrid klossen lite mer si och så och testa osv. Din fysik ändras ju allt eftersom så då påverkas så klart inställningar också.

Deltanaprapati har jag bara hört gott om men ingen erfarenhet av.

Aktivitus läste jag om igår faktiskt. Men det var första gången jag hört talas om dom, det var därför jag tänkte fråga först innan jag bokar nåt. Jag ringde till Aktivitus och de sa att nån som heter Johan skulle höra av sig till mig. Jag har också läst om Ian men har ingen aning vem Johan är. Jag tycker det här stället låter väldigt intressant. Det verkar som om de håller på med forskning inom sånt här, vad jag har förstått. Jag tror hon sa det var 2800kr en bikefit kostade. Jag kommer definitivt vänta och se när de har tid. Om det är lång väntetid så får jag kanske kolla på deltanaprapati också. De de visar på hemsidan verkar ganska avancerat också.

Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
C-dale sa:
Sam00 sa:
C-dale sa:
Jag kollade just på den sidan också. Vet du vad de använder för utrustning? Är det liknande som Shimano eller Retul? Jag har hört tidigare från sjukgymnaster att naprater är skojare, men annars vet jag inte mycket om dom.
Jag har bara läst om honom i Bicycling mm.
Jag tror inte att maskiner är bäst för bikefit även om de kan hjälpa till om man har begränsade kunskaper i anatomi mm.
Klas Johansson t.ex använder mest ett tränat öga o erfarenhet i stället för gradskivor mm.
Jag har läst om Klas här på forumet faktiskt, men jag fick för mig att det bara var proffs och avancerade cyklister som han tar emot. Jag får kolla upp det också.

ooms

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
I uppsala finns Jacob Moe, fd proffscyklist och utbildad kiropraktor. Jag har bara hört gott om honom, och tror starkt på konceptet cykelerfarenhet kombinerat med utbildning om hur kroppen (rörelseapparaten) fungerar, det borgar för en bikefit som tar hänsyn till individens behov och ev problem.
http://bikeoptimizer.se

Sam00

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
ooms sa:
I uppsala finns Jacob Moe, fd proffscyklist och utbildad kiropraktor. Jag har bara hört gott om honom, och tror starkt på konceptet cykelerfarenhet kombinerat med utbildning om hur kroppen (rörelseapparaten) fungerar, det borgar för en bikefit som tar hänsyn till individens behov och ev problem.
http://bikeoptimizer.se
Det tycker jag också. Jag läser hela tiden om hur viktigt det är att en kunnig person utför bikefiten. Oavsett vad det är för utrustning de använder. Tack för tipset.

Sam00

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Är det nån som vet nånting om Cykeltjänst i Södertälje? Det var en på forumet som skrev att han skulle göra en bikefit där. Det är nån som heter Joakim som gör det åt dom. Han jobbar inte där tydligen men de tar in honom när det behövs. De sa att det inte skulle vara några problem att få tid nån gång snart. Men jag undrar varför de inte har så långa väntetider som de flesta andra. Det kanske betyder att de inte är så bra. Jag har hört att Cykelcity ska ha de bästa och mest erfarna som jobbar med det. Vet inte om det verkligen är så, men deras första tid är i september.

Just det, trispot/dinvelo hammarby sjöstad där jag köpte min cykel förra året har också bikefit och de verkar ganska kunniga. Hos dom kostar det 3000 kr dock.

Skriver bara lite priser här nedan så att folk kan hitta den infon, för de skriver nästan aldrig vad det kostar.

Cykelcity: 2000kr
Cykeltjänst: 2000kr
Trispot: 3000kr
Cykloteket: Antingen 2000 eller 2500, inte säker.
Aktivitus: 2800kr, tyckte jag hon sa.

Sportson har också men jag har inte kollat priser.

Söders cykel har nånting för 1000kr, det måste vara nåt enklare dock.

Det är det som jag vet.

Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Jag skrev just till Klas Johansson. Han svarade direkt, men han sa att han kommer vara på nått lopp och han hör av sig när han är tillbaka. Det kanske är värt att vänta på honom. Han använder inga maskiner alls, eller hur? Det står att han är chefsmekaniker för team dimension data. Han måste kunna sina grejer.

Senast ändrad:

Foss

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Jag var till Jacob Moe i Uppsala, väl värt var enda spänn. Jag skulle aldrig vända mig till någon annan efter att ha varit där. Folk som kan både cykel och kropp är det ont om. Började med en justering av kroppen vilket kändes bra sen fick jag med lite bra övningar baserat på identifierade svagheter som ingen kiropraktor/naprapat/fysio påtalat tidigare. Har kört dom och det känns som det kanske kan vara en av framgångsfaktorerna för att slippa framtida ryggbesvär. Känslan på cykeln då? Jo jag trodde jag satt bra men efter det besöket känns det som att sitta i soffan :)

thomalin

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Gjorde min förra bikefit på Cykelcity, mest för att uppdatera lite efter justeringar jag gjort på cykeln. Tycker den som gjorde den var mycket bra, grundlig och pedagogisk. Det blev dock bara små justeringar. Gången innan var på Sportson Kungens kurva, mycket bra och tog bort alla mina krämpor jag hade då. Men det är så länge sen så om de är bra fortfarande får någon annan svara på.

Jensen

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Sam00 sa:
Jag skrev just till Klas Johansson. Han svarade direkt, men han sa att han kommer vara på nått lopp och han hör av sig när han är tillbaka. Det kanske är värt att vänta på honom. Han använder inga maskiner alls, eller hur? Det står att han är chefsmekaniker för team dimension data. Han måste kunna sina grejer.

Han är känd och många säger att han är duktig. Sen kanske inte mekaniker betyder att man är bra på bikefit isig, menar bara att just den referensen inte behöver säga så mycket. Mig veterligen gör han en traditionell bikefit. Men det gör man ju med en shimano maskin oxå, bara att man validerar det med maskinen. Men ja, han säga som sagt vara bra.

Även om mitt råd ligger på Moe i Uppsala. Tycker kiropraktor delen tillför en hel del. Har ju varit proffs han med.

glitch

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Såvida du inte är tävlingscyklist på hög niv0 själv hade jag lagt mer krut på kunskap om biomekanik snarare än tävlingsmeriter.
Sittställningen för ett ungt proffs skiljer sig rätt duktigt från vad som är lämpligt för en motionär.

lundatok

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Markus på Delta har cyklat jättelänge och har bland andra hjälpt Lisa Nordén med bikefit. Klas hjälper Fahlin som sagt så han gör nog en fin bikefit.

Sam00

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Tack för alla tipsen. Det är bra för folk som också undrar över sånt här att kunna hitta info för jag har just letat efter en sån tråd och inte hittat tidigare. Speciellt en nyare tråd som är relevant.

Senast ändrad:

abuselma

Medlem
Bra bikefit Stockholm
JB cykelsport, Willier punto rosso, i Haninge. Johan som driver stället gör bikefit, har inte gjort någon där själv men han är en erfaren och duktig person.

Cycling på Norrtullsgatan gör också bikefit. Där gjorde jag min. Grymt bra, även om det tog lång tid, för han gillar att snacka :)

NicoG

Medlem
Bra bikefit Stockholm
Hej, jag hade en stund över efter att ha internet-bikefitsurfat en regnig dag så tog fram en matris som är publik och kan fyllas på och editeras av oss närmast sörjande över tid. En del värden behöver sig en uppdatering såklart så om jag inte bokar in mig innan midsommar så ringer jag nog runt en del och fixar lite sånt, men va inte blyga att fylla i nu. Tänker att att man kan ha "alla" ställen i Sveland innan man kan utöka med andra delar av landet. En bild som nog är självförklarande
bikefit.PNG

glitch

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Framförallt undrar jag vem som gör det hela vägen - dvs. tittar och justerar alla parametrar på ett vetenskapligt sätt.
Vi snackar inte bara olika längder på styrstam utan även pedalaxlar, kilar, tryckpunktsmätningar och samtidigt har prylarna hemma.

Jag har gjort två bike fits och ingen hade t.ex. olika kilar eller pedalaxellängder eller för den delen styrstammar osv. utan utgångspunkten var cykeln jag hade med mig.
Sen brukar ju problemen komma först efter nån timme eller längre och på en bikefit trampar man ju ofta bara några minuter i taget. Så för egen del fick jag justera om en del i alla fall för att inte få ont efteråt och domningsproblematiken i fötterna kvarstår så bikefit kändes som rätt bortkastade pengar.

Jag har en ny hoj nu och hade gärna gjort en ny bikefit men då vill jag gå till ett riktigt proffs som tittar på varenda lilla detalj och där man inte betala 1500 i uppföljning efter att på första turen ha konstaterat att inställningarna inte funkar.

glitch

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Prata med pain free power. Din kropp kanske inte hinner vänja sig från en dålig van till en bra ovan sittställning.

Har varit där, när han började i Sverige. Ett klart lyft mot första bikefitten men då var det fortfarande rätt mycket nybyggaranda. Baserat på hemsidan så har det hänt en del sen sist och han var supertrevlig men är ändå nyfiken på alternativen. Då jag har bytt cykel sen dess också är det heller inte rimligt med bara en uppföljning.
Sen finns det saker man inte "vänjer" sig vid hur gärna man än skulle vilja :-) det handlar ju om att hitta rätt balans efter ena egna förutsättningar.

NicoG

Medlem
Bra bikefit Stockholm
@glitch tråkigt att höra dubbelmissen, du vill inte dela med dig av leverantörsnamn eller iaf om eller vilket system (Shimano, Retül?) som användes?

Som några varit inne på i tråden är det nog skillnad på fitter som lärt sig ett system (oavsett hur duktig hen är på att cyklar/sälja/meka) men inte så mycket mer och någon med anatomi/biomekanik i botten som satsat på idrottssidan och sedan ännu mer specifikt mot ett par sporter. Och då givetvis investerat i kilar, inlägg, justerbara hålfotsgrejer, olika styrstammar osv. för att kunna närma sig en så bra passning som kundens behov och möjligheter möjliggör.

bicyclerichmond (känd James från Youtube) är också certifierad av IBFI och som nämns i vissa videor så är det den inte bara en stämpel och lite cash som behövs utan att det är helheten, saker i rätt ordning, peer review osv. Känns rätt stabilt med en non-profit och många PhD, terapeuter och folk inom medicin och vissa som anlitats av proffsteam:

Trispot i Sjöstaden har ett samarbete (ringde Pär nyss) och Iain eller annan certifierad fitter bokas in dit så kan nog bli bra.

lundatok

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
Jag har gjort en BG-fit, en uppföljning och en Retül-fit på Specialized Concept Store med Patrik och Stefan. Den största skillnaden var när jag gjorde BG-fiten 2013 och sen har det blivit små justeringar. Jag är sedan dess (i princip) skadefri och jättenöjd.

glitch

Aktiv medlem
Bra bikefit Stockholm
@glitch tråkigt att höra dubbelmissen, du vill inte dela med dig av leverantörsnamn eller iaf om eller vilket system (Shimano, Retül?) som användes?

Som några varit inne på i tråden är det nog skillnad på fitter som lärt sig ett system (oavsett hur duktig hen är på att cyklar/sälja/meka) men inte så mycket mer och någon med anatomi/biomekanik i botten som satsat på idrottssidan och sedan ännu mer specifikt mot ett par sporter. Och då givetvis investerat i kilar, inlägg, justerbara hålfotsgrejer, olika styrstammar osv. för att kunna närma sig en så bra passning som kundens behov och möjligheter möjliggör.

bicyclerichmond (känd James från Youtube) är också certifierad av IBFI och som nämns i vissa videor så är det den inte bara en stämpel och lite cash som behövs utan att det är helheten, saker i rätt ordning, peer review osv. Känns rätt stabilt med en non-profit och många PhD, terapeuter och folk inom medicin och vissa som anlitats av proffsteam:

Trispot i Sjöstaden har ett samarbete (ringde Pär nyss) och Iain eller annan certifierad fitter bokas in dit så kan nog bli bra.

Hej Nico,

I mitt fall användes inga system, utan vi utgick från cykeln jag hade med mig och det som satt på då i form av styrstam, sadel osv.
Andra bikefiten var hos PFP som sagt i hans uppstartsfas. Då fanns ingen pressure mapping för sadel / fötter osv utan cykeln monterades i trainer och så utgick vi från det.
Då pendlade Iain till Sverige och körde bikefit någon dag i veckan bara hos Aktivitus så det var verkligen precis i uppstartsfasen. Numera verkar katalogen av tjänster långt mer omfattande och verktygen fler. Det fanns som sagt inga testkomponenter man kunde prova olika långa stammar med osv.
Men Iain var en supertrevlig prick och verkade väldigt kunnig vad jag kunde bedöma men skulle jag göra en ny bikefit vill jag ha större fokus på de små detaljerna.
Av hälsoskäl har det inte varit aktuellt med långturer under en längre period men nu har jag kommit dit i min rehab att 3+ hr på cykeln funkar och för att sånt ska bli kul ska det ju vara bekvämt också över en längre period vilket det inte är idag framförallt på grund av domningar i fötter (framförallt höger) smärtor utsidan av höger fot osv.
Högra sidan har annan vinkel på knä, foten är bredare osv. så det är andra förutsättningar för den sidan och jag "tror" en kombination av kilar, tillräckligt breda skor (inköpt) och Q-faktor ska till för att komma tillrätta.
På MTB har jag inga problem med 3+ timmar i sadeln men jag kör med plattisar och byter fotposition mycket mer och så klart är man mycket mindre statisk på stökiga stigar.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer