Bra början på dagen

feffemannen

Aktiv medlem
Bra början på dagen
Då har man fått träffa på cykelpoliser på nära håll. 1500:- för att ha fört fordon mot rött ljus. Gött. Så här i efterhand förstår jag inte varför jag inte bara drog. Hade varit hur enkelt som helst...

(Piffiga bruden bredvid fick punga ut med 0:- efter att ha fört fordon mot rött ljus.)

f

ps. Göteborgscyklister bör nog hålla ett extra öga öppet de närmaste dagarna...

Bra början på dagen
Klart du inte bara kan dra. Då är det bara en port till tyngre kriminalitet. Skulle du ta knark som du hade i handen bara för att det var lättare, eller kanske råna en bank bara för att du har ont om pengar och tycker det är lättare!!

Man måste våga ta sitt ansvar!!

Bra början på dagen
feffemannen skrev:
-------------------------------------------------------
> Då har man fått träffa på cykelpoliser på
> nära håll. 1500:- för att ha fört fordon mot
> rött ljus. Gött. Så här i efterhand förstår
> jag inte varför jag inte bara drog. Hade varit
> hur enkelt som helst...
>
Tråkigt att höra. Men du blev en erfarenhet rikare.

> (Piffiga bruden bredvid fick punga ut med 0:-
> efter att ha fört fordon mot rött ljus.)
>
Du skulle ha smilat och slängt sådär med håret som flickor kan göra samt spelat oskyldig ;-)

Bra början på dagen
Utanför Burgården kanske? Jag såg dem på väg ditåt strax efter åtta. Där och vid korsningen Sprängkullegatan-Vasagatan är de ställen där jag brukar se dem oftast.

Bra början på dagen
Kan du inte ta upp det som ett utlägg på jobbet? Det försökte jag göra med en fortkörningsböter en gång, men det gick iofs sådär.

Maximal otur, jag trodde inte det var så rackarns dyrt faktiskt. Brukar försöka att inte köra mot rött men ibland är de så idiotiska de dör rödljusen så att det blir en liten rödljuskörning ändå.

Stef, brukar du aldrig gå mot röd gubbe heller?

Bra början på dagen
jomper skrev:

> Stef, brukar du aldrig gå mot röd gubbe heller?

Att gå mot röd gubbe är inte att bryta sveriges rikes lag. Så det är INTE samma sak.

Nää, ni skall veta hut!..det är vad ni skall.!

Bra början på dagen
jomper skrev:
> Kan du inte ta upp det som ett utlägg på jobbet?
> Det försökte jag göra med en
> fortkörningsböter en gång, men det gick iofs
> sådär.
>
> Maximal otur, jag trodde inte det var så rackarns
> dyrt faktiskt. Brukar försöka att inte köra mot
> rött men ibland är de så idiotiska de dör
> rödljusen så att det blir en liten
> rödljuskörning ändå.
>
> Stef, brukar du aldrig gå mot röd gubbe heller?

Jo men gå mot röd gubbe är inte olagligt och renderar inte böter.

Cykla mot rött är det därför stannar jag vid rödljus.

Bra början på dagen
Ville skrev:
> Klart du inte bara kan dra. Då är det bara en
> port till tyngre kriminalitet.

Hmm.. kanske köra mot rött med tyngre fordon?

kfn skrev:
> Utanför Burgården kanske? Jag såg dem på väg

Exakt.

stef skrev:
> Jo men gå mot röd gubbe är inte olagligt och
> renderar inte böter.

Gå mot rött är visst olagligt. Men det kostar inga böter, det är sant. Händer det dock en olycka för att du går mot rött kan du bli ansvarig. Polisen som satte fast mig idag gav tom det som tips: "Jag skall ge dig ett litet tips, du kan gå av cykeln och gå över, det är förvisso också olagligt, men kostar inga böter."

> Cykla mot rött är det därför stannar jag vid
> rödljus.

Det finns många anledningar att cykla mot rött. Ett är att jag har bråttom, ett annat att jag inte orkar vänta och ett tredje att det är så sjuuukt tråkigt att vänta (

f

Bra början på dagen
Vad säger juridiken om att hoppa av cykel och gå förbi själva rödljuset och sedan fortsätta cykla? ;-)

Edit: Jaha, svaret kom ovanför... Fan, det här med jeopardycitering börjar sprida sig till hela inlägg. Illa.

Senast redigerad av en moderator:
Bra början på dagen
> Jo men gå mot röd gubbe är inte olagligt och
> renderar inte böter.
>
> Cykla mot rött är det därför stannar jag vid
> rödljus.

Gå mot rött ÄR olagligt och kostar 600:- i böter.

Bra början på dagen
Dyrt! Extremt jävla irriterande när snutarna inte är konsekventa och låter piffiga brudar komma undan. Har hört på jobbet att några åkt fast för samma sak i götet. Vad kan hända egentligen om man smiter, och dom mot all förmodan får fast en några tiotals km bort. (Dom måste nog ha en helikopter uppe i och för sig)

Bra början på dagen
jomper skrev:
> Kan du inte ta upp det som ett utlägg på jobbet?

Välkommen till akademien Jonas! ;) Här finns inget som heter utlägg...

f

Bra början på dagen
fredrikw skrev:
> finns trafikregler för att polisen ska kunna
> bötfälla, eller finns det kanske en annan
> anledning till att de finns?

Har du något förslag?

f

Bra början på dagen
Du skulle passat på och gjort något mer olagligt sammtidigt, då får man rabatt! Har erfarenhet!

Bra början på dagen
WAVe skrev:
> > Jo men gå mot röd gubbe är inte olagligt och
> > renderar inte böter.
> >
> > Cykla mot rött är det därför stannar jag
> vid
> > rödljus.
>
> Gå mot rött ÄR olagligt och kostar 600:- i
> böter.

Det är det inte alls det :)

Bra början på dagen
...och utslaget på antal ggr du kört mot rött blir kostnaden?

För det är väl så man tänker: Risken att åka fast/bli skadad vs. förtjänsten (tid/humör) att slippa vänta.

Ps. Låt bli att argumentera om piffiga brudar (el. dyl.) som slipper straff. Det är PATETISKT. Ds.

Bra början på dagen
Larsa skrev:
> WAVe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Jo men gå mot röd gubbe är inte olagligt
> och
> > > renderar inte böter.
> > >
> > > Cykla mot rött är det därför stannar jag
> > vid
> > > rödljus.
> >
> > Gå mot rött ÄR olagligt och kostar 600:- i
> > böter.
>
>
> Det är det inte alls det :)

Det finns ju varningsskyltar i varenda korsning i Luleå. Eller så är det så att jag aldrig läst vad det EGENTLIGEN står på skylten. Det kanske gäller enbart cyklister :)

Bra början på dagen
Ålen - Det är väl patetsikt att piffiga brudar kommer undan?

De flesta bötesbeloppen för trafiksförseelser har höjts nyligen. Polisen är nog lite extra hårda nu när dom lanserar böterna.

Bra början på dagen
feffemannen skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > finns trafikregler för att polisen ska kunna
> > bötfälla, eller finns det kanske en annan
> > anledning till att de finns?
>
> Har du något förslag?

för att irritera trafikanter förstås.

skämt åsido, som körkortslös måste jag ha missat något fundamentalt när det gäller fordonstrafik, men jag har aldrig förstått när man pratar om trafiksäkerhet och får det till att bli en fråga om huruvida man åker dit eller inte. de flesta trafikregler finns såvitt jag förstår av trafiksäkerhetsskäl, så rimligtvis borde det värsta som kan hända, och anledningen till att man följer reglerna, vara att en olycka inträffar, inte att man får böter. men det är kanske jag som är naiv...

Bra början på dagen
Timothy skrev:
> Ålen - Det är väl patetsikt att piffiga brudar
> kommer undan?
>
> De flesta bötesbeloppen för trafiksförseelser
> har höjts nyligen. Polisen är nog lite extra
> hårda nu när dom lanserar böterna.

Alltså, det som är patetiskt är om jag ex.vis. kör 180 km/h på motorvägen, blir stoppad av polisen och försöker blir frikänd eller få sympati med motiveringen "att det finns minsann andra bilförare som körde ännu fortare, som undgått bestraffning."

Alltså,

Huruvid piffiga bruden får böta eller ej har inget med trådskaparens gärning eller straff att göra!

Bra början på dagen
Jag är mäkta imponerad av de som aldrig cyklar mot rött när de cyklar. Jag försöker men lyckas inte till 100%.

På samma sätt är jag rätt dålig på att följa anvisade körbanor på vissa platser, speciellt vid Slussen. Den är idiotisk. Kommer jag med bil från Skeppsbron och skall till parkeringsplatserna nedanför Katarinahissen kan jag antingen göra en fulsväng över heldraget eller snurra runt i fem minuter. Taxibilarna har visat mig hur man gör. :)

Det känns inte lika allvarligt att bryta mot trafikregler med cykel som med bil och ännu mindre känns det när man går.

Bra början på dagen
jonzén skrev:
> ÅL: på vilket sätt är det patetiskt att
> diskutera vår demokratis grundsten... du vet
> allas likhet inför lagen.....

Ok, Eftersom det finns minst en person som någongång sluppit undan böter för rödljuskörning, innebär detta i rättvisans namn att ingen människa någonsin ska kunna dömmas för detta.

Tack för kaffet!

Bra början på dagen
feffemannen skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Klart du inte bara kan dra. Då är det bara en
> > port till tyngre kriminalitet.
>
> Hmm.. kanske köra mot rött med tyngre fordon?
>
Eller med Big Betty ;-)

Bra början på dagen
Nu skal jag vara lite seriös..Jag tror trafikljus är dumt. Det tar bort tänkande från individen och dom litar på ljusen istället för att ha koll på vad som händer.

hur ovanligt är det inte att höra folk som cyklar som säger att de körde in i idioten som slängde upp en dörr på cykelbanan? Vi har slutat tänka själva och litar helt på regler.

Jag tor faktiskt inte detta är helt fel. Får somvänta längre än vad vi får gör vid vissa rödljus? hur månag krockar?

Självklart kanske lite långt att gå men jag tycker vi har gått lika långt åt andra håller här hemma:)

Bra början på dagen
> Jag är mäkta imponerad av de som aldrig cyklar mot rött när de cyklar. Jag försöker men lyckas inte till 100%.

I vissa korsningar i Göteborg går det faktiskt inte undvika att cykla mot rött om man vill cykla och inte gå. Det finns helt enkelt inget sätt att som cyklist påverka trafikljusen. På vissa ställen kan man välja mellan att cykla mot rött eller istället cykla på trottoaren och då riskera lägre böter.

Men det som gör mig riktigt mäkta imponerad är om det finns någon enda cyklist som följer Trafikförordningens alla regler. Bland annat så måste man ju cykla på cykelbana och i varje korsning har man då "väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen". Och man "får korsa vägen endast om det kan ske utan fara"!

Bra början på dagen
har börjat ta det mycket lugnare med rödljuscyklingarna efter dom införde de där cykelpoliserna. Och om böterna är 1500 spänn!!!! så blir det att vara jättelaglig framöver.

Tycker synd om dig feffe, på allvar, kunde ju köpt massa kul grejer för dom pengarna.

Bra början på dagen
Trist, men ta det för vad det är.
det finns en anledning till att de kollar rödljuskörning för cyklister. ibland blir man ju mörkrädd för vad man ser.

en vanlig dag genom en större stad är det enkelt att bränna fem rödljus eller gränsfall varje håll, det ger tio rödljus per dag varje dag man pendlar.
på 15 dagar har man då bränt 150 rödljus och det blir bara en tia styck.

Jag säger inte att varken du eller jag gör så, men; rent teoretiskt finns möjligheten.
Du har nu också full möjlighet att försöka komma under ett snittpris på 10 spänn per styck.
:-)

Bra början på dagen
Du får det ju att låta riktigt billigt att köra mot rött. Och slår man ut det över ett helt år låter det nästan som om man skulle kunna tjäna pengar på det!

-jonas

Bra början på dagen
Det var för ett par veckor sedan och jag gled lite lojt genom korsningen skånegatan/ullevi, mitt i korsningen ser jag en herre i blått demonstrativt ställa sig bredbent och fästa blicken på mig.
Hoppsan Kerstin tänkte jag, men det blev grönt för cyklister så jag rullade vidare och när jag närmade mig blev jag invinkad medelst en rött blinkande ficklampa.
Helt klart lite LA feeling.
Polisen undrade om jag visste varför han stoppat mig, det sa jag mig inte veta och då kom en grundlig föreläsning om i princip allt om den korsningen.

Hursomhelst fem minuter senare slappnade han av något och avslutade med,
- Så tänk på det.
- Jajomän.

Och jag rullade vidare.

Bra början på dagen
en novemberkväll för några år sedan när jag cyklade Götgatan (i 08land) fram i snöblandad nederbörd korsade jag en gata fast det var rött. det var ingen trafik i korsningen men bilar stod och väntade på grönt. Bara sekunder senare kör en polisbil ilsket upp på cykelbanan framför mig och jag får mig en fradgasprutande utskällning genom den nedvevade rutan. Den gick ut på att jag var dum i huvudet som cyklade mot rött fast jag sett polisbilen. Jag förklarade nästan sanningsenligt att jag cyklar mot rött ibland, när jag tycker det är helt säkert och lugnt, för jag vill inte bli påkörd eller vara till besvär för andra trafikanter. Och att jag n a t u r l i g t v i s inte hade kört mot rött om jag sett dem. Det kostade ändå 600 spänn. Jag jag blvit stoppad ett antal gånger, men klarat mig när erkänt allt, ångrat mig ur djupet av mitt hjärta och slängt med håret.

Bra början på dagen
Jag passerar korsningen Ullevi/Skånegatan varje dag och har sett cykelpolisen där många gånger. Så jag kommer göra cykeln laglig lagom till våren då jag tänkte börja pendla till jobbet...

Är det någon mer än jag som jobbar i Gårda förresten?

Staffan

Bra början på dagen
Ingen som provat att cykla ifrån ordningsmakten? Borde ju vara lite lagom adrenalinhöjande på väg till jobbet för oss 30-plussare som söker spänning i vardagen?

Bra början på dagen
En sak jag inte fattat är dom där övergångsställena där det ibland blir grönt för gångare tidigare än för cyklister, ska gångarna få tjuvstart eller? Jag cyklar alltid då, det är ju grönt och det känns ju dumt att stå där...fast man får nog böter för det! Fan vilken rebell jag är :/

Bra början på dagen
Timothy skrev:
> Ingen som provat att cykla ifrån ordningsmakten?
> Borde ju vara lite lagom adrenalinhöjande på
> väg till jobbet för oss 30-plussare som söker
> spänning i vardagen?

lite vardags-edge sådär för trettioplussare, ungefär som de första fisarna efter en maginfluensa, man vet inte om det skall komma en tesked löst i brallan...

Bra början på dagen
Ännu mer spännande blir det veckorna efter att man har smitit från polisen; skall jag våga cykla min vanliga väg till jobbet idag? Står de i buskarna och spanar efter mig? :)

Bra början på dagen
Timothy skrev:
> Ingen som provat att cykla ifrån ordningsmakten?
> Borde ju vara lite lagom adrenalinhöjande på
> väg till jobbet för oss 30-plussare som söker
> spänning i vardagen?

Bad boys,bad boys, whatchya gonna do? ;D
"we have a 44-16 in progress, pursuing a singlespeed bicycle" (44-16 efter drevningen:D)

Bra början på dagen
fredrikw skrev:
> De flesta trafikregler finns såvitt jag
> förstår av trafiksäkerhetsskäl, så rimligtvis
> borde det värsta som kan hända, och anledningen
> till att man följer reglerna, vara att en olycka
> inträffar, inte att man får böter. men det är
> kanske jag som är naiv...

Ja du är naiv. Åtminstone om vi snackar rödljus för cyklister. På min pendlarväg finns det tre rödljus. På två utav dem är det säkrare att cykla under en viss period utav det röda istället för under det gröna...Det är sådana där kombokorsningar där bilar från ett visst håll får grönt samtidigt som cykelbanan får grönt...

Bra början på dagen
Ville skrev:
> Nu skal jag vara lite seriös..Jag tror trafikljus
> är dumt. Det tar bort tänkande från individen
> och dom litar på ljusen istället för att ha
> koll på vad som händer.
>

Du har verkligen en poäng här. I en liten stad i holland har man testat att ta bort de flesta trafikskyltar och rödljus. Olyckorna minskade!
Källa: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1159&a=463411

Tillbaka
Topp