Bra början på dagen

Bra början på dagen
mytomspunnen skrev:
>
> Du har verkligen en poäng här. I en liten stad i
> holland har man testat att ta bort de flesta
> trafikskyltar och rödljus. Olyckorna minskade!
> Källa:
> http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1159&a=46
> 3411

Och i ett litet land i norra Europa tyckte man att det var så mycket olyckor med gångtrafikanter på obevakade övergångsställen, så man tog bort övergångsställena. Vips minskade dessa olyckor - Konstigt!

Bra början på dagen
Vad har hänt med happy egentligen?

Jag förväntade mig ett jäkla tjatande om skattebetalarnas pengar, vikten av att göra rätt för sig och hur korkad feffemannen måste vara som körde rakt ut i en korsning i rusningstrafik bara för att jävlas med hederligt folk.

Istället ser jag att happys galjonsfigurer öser på med skarpsinnig logik. Envisas ni med att fortsätta så här skulle det inte förvåna mig om jag hälsar på här lite oftare.

ÅL: Det är lärorikt med femtitaggare på forumet. Man börjar liksom ana att det inte var bättre förr.

Bra början på dagen
ÅL skrev:
-------------------------------------------------------
> Vips minskade dessa olyckor - Konstigt!
>

Ha ha ho ho he he. Nej det var inte så konstigt. Men i den dära staden i holland hade ju det totala antalet olyckor minskat...

Bra början på dagen
mytomspunnen skrev:
> Ja du är naiv. Åtminstone om vi snackar rödljus
> för cyklister. På min pendlarväg finns det tre
> rödljus. På två utav dem är det säkrare att
> cykla under en viss period utav det röda
> istället för under det gröna...Det är sådana
> där kombokorsningar där bilar från ett visst
> håll får grönt samtidigt som cykelbanan får
> grönt...

nu tror jag att du missförstod mig lite, vad jag menade var att jag inte förstår att trafikregler nästan uteslutande diskuteras utifrån bötesbelopp, och sällan utifrån trafiksäkerhet, vilket rimligtvis borde vara grunden till alla trafikregler. att det sedan finns ställen där det helt enkelt trafiksäkerhetsmässigt är bättre att bryta mot lagen vet jag om, men då pratar vi ju återigen trafiksäkerhet, och då är ju allt som det ska i min värld.

att olyckorna minskade när man tog bort rödljus och trafikskyltar är ju ett intressant resultat, men det säger ju ingenting om vad som är bäst att göra när det faktiskt finns rödljus och trafikskyltar.

Bra början på dagen
Det känns säkrare att dra strax innan det blir grönt. man synliggör sig bättre och får lite skönt försprång. och vid vissa korsningar har ju trafikplanerarna paxat ett fält framför bilarna åt cyklisterna, av just de skälen gissar jag.

Senast redigerad av en moderator:
Bra början på dagen
fredrikw skrev:
> nu tror jag att du missförstod mig lite

bevisligen

> att det sedan
> finns ställen där det helt enkelt
> trafiksäkerhetsmässigt är bättre att bryta mot
> lagen vet jag om

då så...

> att olyckorna minskade när man tog bort rödljus
> och trafikskyltar är ju ett intressant resultat,
> men det säger ju ingenting om vad som är bäst
> att göra när det faktiskt finns rödljus och
> trafikskyltar.

Jo. Att ta bort skyltarna och trafiksignalerna (rödljus).

Bra början på dagen
SuperApe skrev:
> Det känns säkrare att dra strax innan det blir
> grönt. man synliggör sig bättre och får lite
> skönt försprång. och vid vissa korsningar har
> ju trafikplanerarna paxat ett fält framför
> bilarna åt cyklisterna, av just de skälen gissar
> jag.

"cykelbox
utrymme för cyklist vid ett trafikljus, ligger framför bilarnas stopplinje; 2006"

http://kund.sprakradet.imcms.net/servlet/GetDoc?meta_id=2035

Bra början på dagen
Här i Uppsala är det en skön mix av cyklister och bilförare med ögonbindel (blev nästan påkörd av en snubbe som inte kan ha sett nåt på grund sin egen cigarett(?)rök).
En fråga som kanske är utanför trådens ämne: kan bilkörkortet påverkas av eventuella dumheter man gör på cykeln? Tror styresfylla kan ha sådan effekt eventuellt.

Bra början på dagen
De är när rödljusen i henkan är släckta som trafiken flyter bäst.

Jag kan emellanåt åka mot rött där "alla" vet att de inte slår om för cyklar.
Sen går jag sällan mot rött heller även om det inte är straffbart.

Gå mot rött
Brott: Lisa har extremt bråttom till bussen som går till skolan. På vägen mot centralstationen går hon till bilisternas förfäran mot röd gubbe både en och två gånger. Flera bilar fick visserligen tvärnita, men Lisa hinner i alla fall med sin buss och kommer i tid till skolan.

Straff: Det är visserligen förbjudet att gå mot röd gubbe, men det är inte längre straffbart. Walk on!

Bra början på dagen
mytomspunnen skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > att olyckorna minskade när man tog bort rödljus
> > och trafikskyltar är ju ett intressant resultat,
> > men det säger ju ingenting om vad som är bäst
> > att göra när det faktiskt finns rödljus och
> > trafikskyltar.
>
> Jo. Att ta bort skyltarna och trafiksignalerna
> (rödljus).

utgångspunkten för hela diskussionen är ju beteenden i trafiksituationen hos individer, därför är ju trafikplanering inte så relevant eftersom det sällan är något man ägnar sig åt på väg till jobbet,
eller du kanske menar att vi borde bege oss ut och ta bort skyltarna och trafiksignalerna? ;-)

Bra början på dagen
Deus skrev:
> En sak jag inte fattat är dom där
> övergångsställena där det ibland blir grönt
> för gångare tidigare än för cyklister, ska
> gångarna få tjuvstart eller? Jag cyklar alltid
> då, det är ju grönt och det känns ju dumt att
> stå där...fast man får nog böter för det! Fan
> vilken rebell jag är :/

Det är väl så när det är tvådelat övergångsställe med ny "röd/gröngubbe" för fotgängarna efter halva övergången. Cyklisterna däremot är väl tänkta att de ska åka över alla filerna på en gång, så då får inte cyklisterna grönt förrän båda delarna av övergångsstället har grönt ljus för fotgängarna.

Bra början på dagen
fredrikw skrev:
> utgångspunkten för hela diskussionen ...

Men ta och skärp dig fredrik! Sedan när har utgångspunkten för diskussionen haft någon som helst betydelse för innehållet i den faktiska diskussionen här på happy?

Bra början på dagen
JLarsson skrev:
> Men du hade väl hjälm feffe?

;) japp, och lampor (fast inga reflexer, men det nämnde inte polisen, även om kollade in hojjen noga).

f

Bra början på dagen
mytomspunnen skrev:
> Men ta och skärp dig fredrik! Sedan när har utgångspunkten
> för diskussionen haft någon som helst betydelse för innehållet
> i den faktiska diskussionen här på happy?

helt sant. men det underlättar om man pratar om samma saker, i alla fall om man ska argumentera. eller om alla andra pratar om något annat.

Senast redigerad av en moderator:
Bra början på dagen
fredrikw skrev:
> helt sant. men det underlättar om man pratar om
> samma saker, i alla fall om man ska argumentera.

skitsnack! Det är mycket lättare för alla att argumentera för sin sak om alla pratar om olika saker! ;-)

Bra början på dagen
mytomspunnen skrev:
> skitsnack! Det är mycket lättare för alla att
> argumentera för sin sak om alla pratar om olika
> saker! ;-)

hmm, det ligger någonting i det där... med andra ord kan man i vilken diskussion som helst hävda att man har rätt.

Bra början på dagen
Åkte dit för att ha cyklat mot enkelriktat för ett tag sen. Var på trotoaren på en liten enkelriktad gata och cyklade över till andra sidan. Otur som jag hade kom polisen precis åkande och ansåg att jag hade cyklat mot enkelriktat när jag i själva verket hade cyklat "snett över" vägen. 1200:- fick jag betala har jag för mig. Maximalt surt. Men vad kan man förvänta sig av fascister? ;)

Bra början på dagen
sigulda ck: Återkommande visad avsaknad av respekt för lag och ordning kan inverka negativt på körkortet har jag för mig. Åtminstone innan man tagit det (snatterier etc.)...

Bra början på dagen
Deus skrev:
> En sak jag inte fattat är dom där
> övergångsställena där det ibland blir grönt
> för gångare tidigare än för cyklister, ska
> gångarna få tjuvstart eller? Jag cyklar alltid
> då, det är ju grönt och det känns ju dumt att
> stå där...fast man får nog böter för det! Fan
> vilken rebell jag är :/

Mjo... jag cyklade på ett sånt fotgängar-grönlyse vid korsningen Ullevi och blev tagen velociped-bylingen som gömt (!) sig bakom den stora reklamtrekanten på andra sidan. Utskällning och 600:- i böter trots att jag hävdade (och faktiskt trodde) att det var samma ljus för cykel som för fotfolket.

Duktigt förbannad blev man också när det hojade en tre-fyra mot rött under tiden han stod och gormade utan att han brydde sig. Jag kan ju lova att man inte var dagens gladaste cykelbud den eftermiddagen.

Bra början på dagen
Om man kör förbi ett rödlyse med stolpen till vänster om en, dvs fular sig lite på trottoaren, har man då kört mot rött? Jag tror inte det.

Vad är bötern för att rulla på trottoaren?

(Följer man inte lagen så bör man åtminstone vara jävulusiskt försiktig, man är ute på tunn is.)

Tillbaka
Topp