Bra cykel för att pendla?

Tompot

Aktiv medlem
Söker rekommendation på cykel till pendling.

Sträckan är ca 30 km, av dessa är ca 2 km på en gropig skogsväg och resten på glest trafikerad landsväg.
Höjdskillnaden start-mål är ca 120 meter varav 60 meter är på den första kilometern.
Avser att elkonvertera med Bafang-motor, så jag slipper duscha vid framkomst (kostympendling). Då var det sagt (*)

Har sneglat lite på vad som finns och fastnat lite för:
MTB 29 eller fatbike, hardtail. Aluram. Hydrauliska bromsar. Ingen framväxel. Möjlighet att montera skärmar, kanske också pakethållare.
Budget för cykel ex. motor runt 15.000 kr +/- 3000 kr. Priset är inte ett självändamål, kvalitet och funktion går före.

Har ingen koll på vad det finns för cyklar så är väldigt glad om någon kan rekommendera kombinationen märke/modell eller en bra webshop där man inte blir missnöjd vad man än väljer.

(*) Känner till de olika cykel-/mopedklassningar, de olika effekt-, hastighets- och användningsreglerna som gäller. Tar tacksamt emot tips på cyklar men undanber uppfostring :)

Tack för tipset, Bengt-re.
Är dock ute efter vardagsmotion så ett fordon där man inte får någon motion på är utesluten.
Då kan jag lika gärna forsätta köra bil då den är billigare än de cykellösningar jag sneglat på.

Så du ska med andra ord pendla med en fatbike, fast med elmotor, för att få vardagsmotion men utan att bli svettig, förstår jag det korrekt?

På ett ungefär.
MTB/fatbike för att delar av vägen är riktigt usel. Jag menar inte "grusväg på landet"-usel utan "traktorväg"-usel.
Elassist för att göra detta till något roligt som gör att jag kan komma igång. Assisten går i alla tekniska lösningar variera så man får den motion man vill ha.

Är det 30 km enkel? Det vill säga ca 2,5 timmar per dag (tor) med elcykel.
Ett annat alternativ är ju annars att du motionscyklar hemmavid på morgonen och därefter duschar och byter om till kostym. Sedan tar du bilen till jobbet.

Ja, 30 km enkel väg.
Hade 45 km innan en flytt nyligen så nu när det bara är 30 km så blev jag sugen på någon cykellösning.

Det blir en del tid, som du säger ca 2 h 30 min per dag. Med bil tar detta idag ca 1 h 10 min.

Kunde motionerat på morgonen, men man är lite olika funtade i skallen, just jag har svårt att hitta motivation för motion. Känns mycket lättare att börja om det sker i samband med att någon nytta utverkas, i detta fall alltså att jag tar mig till jobbet och tillbaks. Och jag slipper utsläppen från bilen.

Varför inte en mtb-hybrid med rejälare däck? Hyfsat "vanlig/sportig" cykel med rakt styre och framdämpare som kan kopplas i/ur? Borde väl passa utmärkt? Med dubbdäck på vintern. Typ Scott sub 20 (som jag har, men rekommenderar inte just den, bara för att visa typen).

Ja, kanske det. Är inte så hemma på vilken sorts koncept det finns.
Om du inte rekommenderar just Scott sub 20, finns det någon annan hybridhoj som du skulle kunna rekommendera?
Har gärna dämpat där fram, det verkar inte sub 20 ha.

Som nybörjare i hojsvängen klarar jag mig rätt långt med rekommendationer på tillverkare och modellserier. Priser och exakta specar kan jag hitta på nätet men vill gärna undvika dåliga tillverkare.

Canyon verkar populära. Scott också, är de bra? Specialized, hur med dem?

En färdig jättefin 45 km/h elcykel som inte är trafikfarlig då ram/gaffel/bromsar/hjul/hjulaxlar är dimensionerade att klara uppgiften. Inte gratis men rejält bra. https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-suv-hybrid-45-sl-500-29-black-n-flashred-558359/wg_id-31
SUV45.jpg

Två fina 25 km/h modeller https://www.cube.eu/uk/2017/e-bike-...ion-hybrid-hpa-slt-500-greennflashgreen-2017/ och https://www.cube.eu/uk/2017/e-bike-...ction-hybrid-hpa-sl-500-rednflashorange-2017/ där den första är lite kraftigare i ram och gaffel.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
En färdig jättefin 45 km/h elcykel som inte är trafikfarlig då ram/gaffel/bromsar/hjul/hjulaxlar är dimensionerade att klara uppgiften. Inte gratis men rejält bra.

Tjusigt, priset är rimligt anser jag och ungefär ditåt jag siktat på med egenbygge med.

Tompot sa:
Ja, 30 km enkel väg.
Hade 45 km innan en flytt nyligen så nu när det bara är 30 km så blev jag sugen på någon cykellösning.

Det blir en del tid, som du säger ca 2 h 30 min per dag. Med bil tar detta idag ca 1 h 10 min.

Kunde motionerat på morgonen, men man är lite olika funtade i skallen, just jag har svårt att hitta motivation för motion. Känns mycket lättare att börja om det sker i samband med att någon nytta utverkas, i detta fall alltså att jag tar mig till jobbet och tillbaks. Och jag slipper utsläppen från bilen.

Ja, då är inte en cykel utan el-assist att tänka på med rådande förutsättningar.

Miss Lycka sa:
Det är vanligtvis föraren som är trafikfarlig.
Jo det är sant, alla cyklar är trafiksäkra utan förare, så länge det inte står parkerade olämpligt så att någon krockar med den, då är det cykeln i sig som är trafikfarlig, även utan förare.
Däremot kan en dålig cykel + förare vara mer trafikosäker än en bra cykel + förare.
Cube SUV Hybrid 45 SL ovan är en bra (el)cykel.
Något mer?

I undersökning efter undersökning visar det sig att bilförare alltid överskattar sin körförmåga.
Ändå vill jag påstå att jag är en relativt säker förare. Alltid tresekunders-regeln (minst) till framförvarande, kör sällan över 80 om det är dubbelfiligt, i stort sett aldrig över hastighetsgränsen och alltid försöka ha respekt för andra trafikanter. Riktig söndagskörning alltså fast jag kör 3000 mil om året.

Hoppas kunna ta med mig detta lugna körsätt till cykelns värld även om det blir en potent elassisterad skrevraket på 2 hjul.

Skivbromsar är att föredra om du alltid vill kunna stanna, gärna hydrauliska. Vanliga fälgbromsar slits snabbt på elcykel.

Försök hitta en där inga vajrar går under vevhuset. För att inte klämma dom med motorn.

Jag vet att jag är en medioker bilförare och överskattar aldrig min körförmåga. Men jag vet samtidigt att alla andra bilister är sämre än mig, speciellt pundare, kvinnor, yngre förare, pensionärer, medelålders män i lycra, invandrare, miljöpartister, yrkesförare, vardags- och söndagsbilister, insta- och kvittrare. För att nämna några ;)

Tompot sa:
I undersökning efter undersökning visar det sig att bilförare alltid överskattar sin körförmåga.
Ändå vill jag påstå att jag är en relativt säker förare. Alltid tresekunders-regeln (minst) till framförvarande, kör sällan över 80 om det är dubbelfiligt, i stort sett aldrig över hastighetsgränsen och alltid försöka ha respekt för andra trafikanter. Riktig söndagskörning alltså fast jag kör 3000 mil om året.

Hoppas kunna ta med mig detta lugna körsätt till cykelns värld även om det blir en potent elassisterad skrevraket på 2 hjul.

Att köra i 80 på 110-120 väg är enligt mig mer trafikfarligt än att köra 10kmh för fort.

Konkret sa:
Tompot sa:

Att köra i 80 på 110-120 väg är enligt mig mer trafikfarligt än att köra 10kmh för fort.

Lastbilar med släp får inte köra fortare än 80 km/h, oavsett väg.

JTF sa:
Konkret sa:
Tompot sa:

Den ofrånkomliga följdfrågan blir, vet lastbilen om det? Än är dom inte förarlösa.

Pfaff sa:
JTF sa:
Konkret sa:
Tompot sa:

Den ofrånkomliga följdfrågan blir, vet lastbilen om det? Än är dom inte förarlösa.

Nej, men det finns självkörande på prov redan. :-)

Tillbaka
Topp