Bra cykel till 5-åring?

katten

Aktiv medlem
Bra cykel till 5-åring?
Vi behöver köpa en ny cykel till en 5-årig grabb. Han gillar verkligen att cykla och röra på sig men det är för vardagsbruk och inte så mycket skogsträning (man köra ju ändå i skogen med vad som helst i den åldern).

* inga växlar (pappa vill inte felsöka mer växlar än han redan gör)
* fotbroms (mindre underhåll, färre diskussioner med mamma och släktingar:) )
* helst vettig handbroms fram
* skall inte väga allt för mycket.

Biltemas cyklar har ju lite tvivelaktiv kvalitet, och väger väl mer än min tyska HT-MTB, så det går helst bort.

Vad är det för storlek som gäller?
Skall man satsa på typ Cresent dirt-inspirerat eller finns det några andra bra märken?

/Andreas

Bra cykel till 5-åring?
fotbroms är inget bra när barnen sticker ut fötterna åt sidan för att hålla balansen när det rullar på för snabbt.. talar av egen erfarenhet.

Min grabb har just växt ur en cube team 20. Perfekt!

Bra cykel till 5-åring?
Gå först till en butik och kolla om det är 16" eller 20" han skall ha, 5 åringar kan diffa 2dm i höjd.
Tycker också du skall ta en extra funderare om fotbroms, förr eller senare kommer han köra bara handbromsar, och då anser jag det är dumt att han har lärt sig fotbroms med ryggradsreflex som skall tränas bort. Dessutom ser jag att barnen runt omkring mig sträcker ut benen när det blir "intressant" för att ta emot sig - de som har handbromsade cyklar parerar och bromsar, de som har fotbromsade kraschar hårt då de inte kan bromsa utan fötter på pedalerna.

Min dotter fick en 20" Specialized när hon var fem, har inte ångrat det en sekund - dock är hon ganska lång jmf. med kamraterna.

Bra cykel till 5-åring?
johan44 skrev:
-------------------------------------------------------
> kolla vikterna innan du handlar. Crescent + de
> flesta andra väger absurt mycket. Isla är väl
> bäst som tidigare nämnt.

Siffor: Islabikes 16" 7,5 kg. Crascent 16" 9,9 kg. Crescenten har då någon form av dämpargaffel vilken kan förklara en del.

Bra cykel till 5-åring?
Min äldsta son fick en Merida Dakar 20" strax innan han fyllde fem i somras, nu har ju den växlar och v-bromsar men ramen är väldigt låg vilket gjorde att sadeln gick att få ner så pass att han når till marken.
Den är aningens stor åt honom som är 112cm lång men mellan grabben på 3år ville ha hans 16" hoj då 12" utan stödhjul mest var vingligt och eländigt.

Bra cykel till 5-åring?
min äldsta är nu 11,5 och fick en scale jr 24" när han fyllde tio. det var första cykeln för honom utan fotbroms men jag skulle säga att den "ryggmärgsreflexen" tog ungefär 20 minuter att träna bort. vi körde fotbroms på barnens första två cyklar och det funkade fint.

tyvärr väger barncyklar grymt mycket men jag anar att priset drar iväg helt absurt om man vill börja hitta något lättare åt barn.

mina barn är rätt små, c:a 130 cm på nioåringen som nu kör en crescent 3vxl 20" och c:a 140 cm på elvaåringen som nu kör på scott 24". har sett så mycket barn på allt för stora cyklar genom åren så jag har bestämt att de skall få ha cyklar i rätt size.

Bra cykel till 5-åring?
Några krav verkar svårt bakvända om cykeln ska användas som mer än ett renodlat transportmedel. Dvs skogs- och lekcykling.

- Fotbroms
Levererar bara ett bedrägligt lugn. Välj mekaniska skivbromsar om det går. Ungarna lär sig handbromsar på en eftermiddag. Min lillgrabb spräckte sin hjälm när han tappade pedalkontakten i en backe och inte kunde bromsa. Det var med fotbroms.

- Inga växlar
Vill du att ditt barnen ska kunna cykla på annat än plan mark tycker jag du gör dig omaket och lär dig ställa in växlar. Ungarna har inte momentet i benen för att singlespeeda. De behöver växlar för att knäcka backar eller nå lite transportfart. 7 växlar räcker utmärkt.

- Vettig frambroms
Varför då? Om du kravställer på fotbroms håller du kvar beteendet att trampa bakåt. Barnet lär inte börja nypa med händerna av ren reflex när det behövs.

- Inte väga
Bra krav! Tyvärr möter inte tillverkarna det. Man får möta det med växlar som kompenserar.

Cyklarna som listas i tråden är bra. Många stora märken har vettiga barncyklar.

Skrivet i all välmening med en hel del barncykelerfarenhet i ryggen

Bra cykel till 5-åring?
Min grabb har en Specialized 16". Han är 4,5 år och ska få en ny, antagligen större i sommar. Då är planen att köpa utan fotbroms, jag tror att det är bättre att byta innan an kör ensam i trafiken. Frugan instämmer.

Bra cykel till 5-åring?
Köpte en Marvil BMX åt 4 åringen, den var ju TUNG!!, likaså Biltemahojen i rosa åt 5 åringen, grymt tunga grejer, det är ramen och alla stålgrejer som väger medan hjulen är hyfsat OK.

Man kanske skulle bygga en ram själv..

Bra cykel till 5-åring?
Kid1000 skrev:
> Köpte en Marvil BMX åt 4 åringen, den var ju
> TUNG!!, likaså Biltemahojen i rosa åt 5
> åringen, grymt tunga grejer, det är ramen och
> alla stålgrejer som väger medan hjulen är
> hyfsat OK.
>
> Man kanske skulle bygga en ram själv..

Målvikt 3500gr?

Bra cykel till 5-åring?
Atlas skrev:
> Kid1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köpte en Marvil BMX åt 4 åringen, den var ju
> > TUNG!!, likaså Biltemahojen i rosa åt 5
> > åringen, grymt tunga grejer, det är ramen och
> > alla stålgrejer som väger medan hjulen är
> > hyfsat OK.
> >
> > Man kanske skulle bygga en ram själv..
>
> Målvikt 3500gr?

Max...

Bra cykel till 5-åring?
Skivbromsar som någon nämnde är ofta helt onödigt för barn.
Ett ekipage så väger såpass lite stoppar bra med fälgbroms även i blött väder.

Bra cykel till 5-åring?
Vi gick ifrån fotbromsad 16" barncykel i somras till handbromsad bmx från mongoose. L
Grabben lärde sig bromsarna fort. Dock kan jag tycka att bmx-bromsarna är lite klena. Vet inte om det är en inställningsgrej eller kass konstruktion, eller om det bara är så på bmx.

Bra cykel till 5-åring?
De som skriver att skivbroms är overkill räknar jag med har utvärderat bromsar på barncyklar ordentligt. Vi är inne på andra barncykeln med skivbromsar och ett mer underhållsfritt och säkert system är svårt att hitta. Iaf om ungen ska använda cykeln till det den är avsedd för. Att trimma in flexande fälgbromsar så nära styret som det krävs för små händer och samtidigt få tillräckligt slag för broms och modulation kräver tid och löpande justering.

Mina killar åker nu på en Scott Voltage 24" med MX4 och en Kona Hula 24" med fälgbroms. Hade det suttit fästen på Konaramen hade jag köpt MX4 där med. Strålande bra alternativ för lätta cyklister. Vissa barncyklar har bedrövliga bromsar. Även de från fina märken.

Det fungerar bra med fälgbroms men allt annat lika är skivbroms alltid bättre och den kräver mindre underhåll.

Bra cykel till 5-åring?
Vår sjuårige son har kört på denna i två år:

http://www.islabikes.co.uk/bike_pages/beinn20lrg.html

Är otroligt nöjd. Allt går att justera så att det passar och hela cykeln är utvecklad för ett barn. Finns även i en mindre ramstorlek om man är lite kortare. Vad gäller handbromsarna så var de aldrig några problem utan snarare så att det enbart var fördelar. Givetvis var den lite dyrare än till exempel Biltemas modeller, men kvaliteten är en helt annan. Även vikten...

Rekommenderas starkt

/Magnus

Bra cykel till 5-åring?
Många åsikter, tack för det! En anledning till att man vill ha en enkel cykel är att den skall parkeras på dagis där ungarna pillar runt. Växlar till barn behövs det, han har redan en fantastisk kadens på sin 12"! Men det kanske kan vara en bra kompromiss att ha ett 3-vxl Nexus i alla fall (utanpåliggande tror jag fortfarande inte på), verkar kosta ca 500kr extra. Det verkar som det är 20" hjul som gäller så vi får väl titta runt i affärerna.

Jag gillar iofs handbromsare men det skall som sagt marknadsföras för andra vuxna också.

/Andreas

Bra cykel till 5-åring?
katten skrev:
> Jag gillar iofs handbromsare men det skall som
> sagt marknadsföras för andra vuxna också.

Med tanke på hur ofta ungar hojar med fötterna någon annanstans än på pedalerna borde den införsäljningen gå på ett nafs.
Atle har aldrig haft en cykel med fotbroms och han har inga problem att låsa hjulen på sin Islabikes med händerna.

Bra cykel till 5-åring?
Äldsta dottern som precis fyllde 6 har kört på en CNOC16 från Islabikes i två år nu - används hyfsat ofta - senast häromdagen ;). Otroligt bra kvalitet och handbromsar som är lätt att låsa om man vill det - vi har haft tävlingar/övningar med att sladda långt ;)

Bra cykel till 5-åring?
Vår 3-åring har lyckats några gånger på sin fotbromsade hoj att ta bort fötterna från pedalerna och trycka till på frambromsen så han nästan flyger över styret. Jag har försökt fixa till en handbroms av äldre modell som komplement till fotbromsen men den biter inte värst bra.
Att fotbroms är bäst för barn är bara någe trams som nån "prussiluska" har hittat på.

Bra cykel till 5-åring?
Min lillgrabb (fyller 8 i mars) är nu 140 och kör en Scott racing jr 24". perfekt i storlek. Storebror som fyller 10 om några månader är ca 155 lång. Att bestämma storlek på cykel efter barn ålder funkar inte! De måste provcykla helt enkelt.

Bra cykel till 5-åring?
Mina barn har aldrig haft något problem med avsaknaden av fotbroms (eller för all del att cykla på fotbromsade cyklar då och då), tycker hela "debatten" om fotbroms lite nojig. Barn cyklar omkull av en massa olika anledningar, genom att inte ha fotbroms tar man bort en av dem.

Och tänk, just nu finns det ett par prima Islabikes på K&S :-)

Bra cykel till 5-åring?
Min 5åring började med växlad islabikeshoj i sommras. det var andra islabiksen och det tog väl ett par vändor inann växlingen satt men nu r det inga bekymmer. Skall bli intressant att se om den passar nästa sommar.

Bra cykel till 5-åring?
Min dam såg vår förstfödde klara sig med en hårsmån från en elak vurpa som endast orsakades av att han inte hade handbroms efter det var det inga problem med övertalning längre. Han löste handbroms på 20 minuter. Kör en islabikes knoc 16 fantastiskt bra cykel. Alla som provat den är kanonnöjda. Värt varenda krona!

Bra cykel till 5-åring?
OM ni väljer en fotbromsad och växlad cykel, kolla utväxlingen. Troligen blir hojen roligare med större drev bak. Då går det att andvända alla växlarna och inte bara 1:an. Annars håller jag med om att fotbroms mest skapar problem för ungar. Har 3 grabbar.

Bra cykel till 5-åring?
+1, jag drevade om en Crescent 20 tum 3 vxl, det är fortfarande 1:an som går mest men nu är det åtminstone teoretiskt möjligt för 22 kg cyklist att använda 2:an. Men numera kör barnen Isla förstås...

O skrev:
> OM ni väljer en fotbromsad och växlad cykel,
> kolla utväxlingen. Troligen blir hojen roligare
> med större drev bak. Då går det att andvända
> alla växlarna och inte bara 1:an. Annars håller
> jag med om att fotbroms mest skapar problem för
> ungar. Har 3 grabbar.

Bra cykel till 5-åring?
andematt skrev:
> Min lillgrabb (fyller 8 i mars) är nu 140 och
> kör en Scott racing jr 24". perfekt i storlek.

Det har min 11-åring också, men den börjar bli lite liten eftersom han närmar sig 160 cm.

> Storebror som fyller 10 om några månader är ca
> 155 lång.

Vad har han?
Letar själv efter en liten 26" åt honom.

Bra cykel till 5-åring?
Beställde just en Cnoc 16" till grabben. Bör vara perfekt i storlek enligt sizechart. 20" får vänta till nästa gång, har sett honom krasha på en för stor cykel en gång och paja hjälmen ordentligt. Min fru var inte så orolig för handbromsar utan tyckte att den låga vikten var ett stor plus för Isla när man skall använda den för transportcykling (hon är ingen cykelfantast själv även om hon cyklar en hel del till jobbet).

Stänkskärmar behövde köpa till men det skulle vara chromoplastics som täcker hela hjulen. Inte helt lätt att köpa skärmar som passar på biltema heller. Billigare än jag trodde, cykel+frakt+skärmar blev 226£, inte mycket mer än en Crescent i samma strl.

Nu har Happy en en gång lurat mig. Förra gången blev den en Canyon MTB, nu barncykel... Tack för tipsen!

/Andreas

Bra cykel till 5-åring?
Stumpy skrev:
> andematt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min lillgrabb (fyller 8 i mars) är nu 140 och
> > kör en Scott racing jr 24". perfekt i storlek.
>
> Det har min 11-åring också, men den börjar bli
> lite liten eftersom han närmar sig 160 cm.
>
> > Storebror som fyller 10 om några månader är
> ca
> > 155 lång.
>
> Vad har han?
> Letar själv efter en liten 26" åt honom.

Han har en röd gammal fulldämpat 24" Peak-staket som han knappt bryr sig om. Han gillar inte att cykla och har förklarat att han inte vill ha någon ny cykel..

Men jag är lite sugen på att handla en 15" plastram på e-bay och samla delar från köp&sälj eller reor tills det blir dags för lillgrabben att gå upp på 26". Borde kanske kunna ske under 2014.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp