Bra cykel?

claes_j

Ny medlem
Bra cykel?
Jag är på jakt efter en bra cykel till rimlig kostnad (max 4000) som ska ta mig till jobbet 2-3 dagar i veckan. Enkel väg är det ca 15 km.
Eftersom jag inte har någon direkt kunskap om cyklar hoppas jag på lite vägledning.

På Sportex har jag hittat en Peak-cykel utrustad med bla 21 vxl Shimano Altus. Gör Peak bra cyklar eller är jag helt fel ute?
Vilka andra cykel-märken är värt att kolla upp?

Bra cykel?
peak gör helt ok pendlarhojar. De sätter ofta på lite enklare grejor som gör att de är lite dyra jämfört med vad man får tycker jag. Pruta eller vänta in en rea så kan du göra en bra affär. Tjejen köpte en för 2 papp som tidigare kostat tre-och-ett-halvt papp. Det lägre priset kändes som helt rätt pris och den funkar skitbra. Naven är väl sådär bra men då den inte skall vinterpendlas med är det helt ok.

Bra cykel?
För 4000 borde du kunna hitta något roligare än en Peak. Själv köpte jag för något år sedan en Specialized-pendlare för 4000 med alivio (lite bättre än altus har jag för mig). Jag läste dessutom nyligen i någon tråd om någon som köpt en Kona dew med deore och skivbromsar för 4300.

Kolla upp reorna, finns säkert mycket roligt, men fråga här om du inte har bra koll på cyklarna. Om du berättar vad det är för komponenter kan folk nog säga om det ser bra ut eller inte.

Det viktigaste är dock att du köper en ändamålsenlig cykel. Undvik grovmönstrade däck (helst så nära slicks som möjligt), dämpargafflar och se till att cykeln är i rätt storlek.

Har du 15 km till jobbet vill man ha något hyfsat lätt och smidigt, annars blir det lätt tråkigt.

Bra cykel?
sportson har rea på den här:
http://www.sportson.se/Cyklar/TeamRace.htm
kostar 5000 nu

Fördelar med den->
Lätt,
hyfsade växlar (bakväxel deore, reglage alivio)
och mekanisk skivbroms, (kräver inte lika myket underhåll som en V broms, bromsar även när det är blött ute.)

Nackdelar med den -> 32 ekrar kan vara klent om du är tung.
på förra årets variant, så tyckte jag att lackarbetet var undermåligt, repade den alltför lätt.

tror att de också har rea på Kona dew vilka är bra.

Min dotter har en Peak liknande den du beskriver, jag har lånat denna, den är lätt, men känns plastig, skulle inte ta peaken med Altus, men tror att de även har en Peak med Alivio, som verkade lite skapligare.

Tillbaka
Topp