Bra cykling i Italien?!?

• Trådstartare Trådstartare Lisa H
  • Start datum Start datum
L

Lisa H

Guest
Bra cykling i Italien?!?
Jag skall bo Italien under våren, kan välja mellan Turin, Milano och Trento (3 mil söder om Bolzano ganska nära Dolemiterna) och möjligtvis några andra städer. Men eftersom jag prioriterar att kunna cykla mtb & landsväg, och komma ut i naturen en hel del så undrar jag om någon här vet något stad som är speciellt bra ur detta perspektiv?

Så jag söker helt enkelt en stad/städer med bra möjlighet till att träna i Italien, någon som har erfarenhet? eller tips?

MVH Lisa

Bra cykling i Italien?!?
Lyckos dig!
Jag älskar Italien och längtar konstant dit.
Milano är en Metropol. Hur stor som helst... Bor du inne i stan så tar det en hel eftermiddag bara att cykla ut "på landet" Landskapet är ganska platt och det finns fler industrier i trakten äm man kan räkna till. Å andra sidan är Milano en tummelplats för Allting. Kläder, design, mat, musik, ja rubbet.

Torino har jag ännu inte varit i, men anar att den är mycket bättre än sitt rykte = dvs inget rykte. Vem vet något om Torino??? Tja, en gammal och väldigt vacker stad. Ligger vid foten av berget dvs "Piemonte".

Trento är inget annat än underbart! Dolomiterna är Europas mest hänförande bergsområde. Vägarna är kanonfina och naturen fullkomligt andlös. Ganska nära till Val di Fassa som jag tror är lite av ett cykelcentrum. Jag har iofs aldrig cyklat i Italien. De tillverkar nämligen prima bilar, mc och vespor som det är skitsvårt att hålla fingrarna från...

Väljer du Tento och kommer tilllbaka och klagar på cyklandet - så tror jag inte på dig! Å en sak till! Lova att cykla landsvägen runt Lago di Garda. Gärna medsols och med start från t ex Riva i norr. På så sätt får du som sista etapp den nordvästliga biten upp till Riva över Limone. Kustvägen är det som gäller. Du kommer inte att tro dina ögon... Snacka om Väg...

Mer än ett landsvägspro bor och tränar runt de norditalienska sjöarna. Måste betyda något... :o)

Ser med stort nöje fram mot din hemkomst och berättelse här på happy om hur det blev...

Salute!

Bra cykling i Italien?!?
OK, jag är partisk. Jag har gjort fyra cykelresor till Dolomiterna de senaste tre åren. Jag kan överhuvudtaget inte tänka mig något bättre ställe att bo på i hela världen än Trento (eller någon annanstans längs Val d´Adige). Det är fullständigt knökfullt med bra stigar för MTB och fantastiska vägar för landsvägscykling. Vill man ägna sig åt FR så är det bara att ta tåget till Lago Di Garda. Flera klassiska Giro d´Italiapass ligger på en förmiddags cykelavstånd. Det blir helt enkelt inte bättre än så här någon annanstans.
Dessutom får du ett skönt och varmt klimat precis vid foten av alperna. Grattis.

Gör som Gilberto Simoni och Paola Pezzo, cykla i Trentino.
http://www.trentino.to/home/ruote_amiche/intro_ita/index.htm

Jag är just nu så avundsjuk så att jag sakta blir grön...

Bra cykling i Italien?!?
Jag kan rekommendera ett besök i Livigno som ligger 12 mil från Bolzano. I somras var jag där en knapp vecka och det är ett fantastiskt ställe för både MTB och lvg. När jag var där såg jag flera lag/landslag som låg på träningsläger där och i somras arrangerade byn MTB-VM och dom hade även målgång för en Giro-etapp.

Byn ligger 1.800 m.ö.h. och bjuder på varierad cykling, oerhört vacker miljö och fantastisk mat...fast det gäller kanske hela Italien. Jag åker dit igen i mars, men då för att åka skidor.

Tillbaka
Topp