Bra cykling i Sthlm?

rolleosd

Medlem
Bra cykling i Sthlm?
Jag är en cykel och skidintresserad norrlänning som funderar på flytt söderut till Stockholm då det som utifrån jobbintervjuerna verkar vara mitt drömjobb har dykt upp där. Detta har fått mig att börja titta på utbudet för en cykeltokig person i Stockholm. Fina MTB-leder och trevliga landsvägsrundor finns det väl gott om? Vid eventuell flytt så tänker jag mig att det även vore bra att gå med i någon klubb. Dels för träningens skull, men även för att lära känna nya personer i huvudstaden. Träffade på några trevliga cyklister från Fredrikshof på Mallorca i höstas. Verkar som en bra klubb. Antar att det även finns en drös av mindre föreningar? Både för MTB och landsväg?

Senast ändrad:
Bra cykling i Sthlm?
Kom bara! :)

Rent generellt så tycker jag Stockholm är ungefär så bra det kan bli för cykling när det är storstad. Fast bäst är det att bo lite i utkant av Stockholm (antingen norr, söder eller väst) för att få lätt tillgång till bra cykelstråk utan alltför mycket bilar.

Dom som bor i norr brukar köra där och norrut, dom som bor i söder brukar köra där och söderut och så vidare. Cykelklubbar och butiker finns det gott om.

Vart i stockholm ska du jobba?

Bra cykling i Sthlm?
Företaget som kanske blir aktuellt är lokaliserat i Mörby centrum. Så målet är förstås även att kunna bo norr om stan på sikt, dvs om flytt blir av och jobbet blir mitt. Fast till att börja med får man väl bara vara glad om man får tak över huvudet. Sedan så måste man ju förstås även ta beslutet att flytta från vänskapskretsen man byggt upp under åren här uppe och alla fjäll här runt omkring. Låter i alla fall bra att det finns gott om cykelklubbar och butiker :) Sedan så får man väl bege sig till alperna om man vill åka skidor.

Bra cykling i Sthlm?
Mörby ligger i slutet av ena röda tunnelbanelinjen så i princip kan du bosätta dig var som helst längs den, eller någon annan tbanelinje, och fortfarande ha smidiga kollektiva sätt att åka till jobbet.
Möjlighet till kul cykling finns i lite överallt, utom i innerstaden. Ursvik och Järva (nära Mörby) på norrsidan, Hellas/Nacka på södersidan, Grimsta och Lovön västerut, ...
Kolla in Arons bok http://www.calazo.se/bocker/cykling/mountainbike-kring-stockholm för väldokumenterade förslag.

Lycka till med jobbintervjun och (eventuellt) välkommen till Stockholm.

Senast ändrad:
Bra cykling i Sthlm?
Jag skulle utan tvekan bosätta mig i Sollentuna/Täby/Vallentuna eller eventuellt Åkersberga med jobbet i Mörby. Man får extremt mycket mer bostad för pengarna om man rör sig lite ut från stan, och du kommmer ändå ha typ 20 minuter till jobbet med bil. Cyklingen är väldigt mycket bättre i utkanten av stan.

Bra cykling i Sthlm?
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle utan tvekan bosätta mig i
> Sollentuna/Täby/Vallentuna eller eventuellt
> Åkersberga med jobbet i Mörby. Man får extremt
> mycket mer bostad för pengarna om man rör sig
> lite ut från stan, och du kommmer ändå ha typ
> 20 minuter till jobbet med bil. Cyklingen är
> väldigt mycket bättre i utkanten av stan.

Bra råd tycker jag, täby är trevligt tycker jag. Folk är städade men inte snobbiga.

Åkersberga kan vara bra men det finns några stökiga områden har jag hört, sollentuna tycker jag är lite tråkigt... men det kanske bara är jag.

Tillbaka
Topp