Bra eller dålig cykel?

Xelitos

Ny medlem
Bra eller dålig cykel?
Tjena! Jag behöver lite råd angående något och tänkte att jag kanske kunde vända mig till de erfarna medlemmarna här på forumet ;)

Jag kan börja med att säga att jag har 1 säsongs mountainbike erfarenhet (skogscykling) så jag är ju långt ifrån proffs men samtidigt så klarar jag mig hyfsat bra.

Mina frågor är då, skulle denna cykel med sina komponenter passa mig eller är det mer/mindre än vad jag behöver? Och är den prisvärd?

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/ghost-kato-fs-2-suspension-bike-2015/rp-prod126382

ghost.png

Tack i förhand :)

Senast ändrad:
Bra eller dålig cykel?
Vikten skulle jag inte bry mig så fasligt mycket om. Däremot blir det svårt att hitta en ny fulldämpad hoj med skapliga komponenter till det priset. Den ser ärligt talat rätt mögig ut och du kommer förmodligen behöva/vilja byta ut prylar på den efter inte alltför lång tid.

Om din budget kan sträckas en smula så blir det raskt intressantare...
Kött/AM: http://www.rosebikes.se/bike/rose-uncle-jimbo-1-2014/aid:650359
Stig/XC: http://www.rosebikes.se/bike/rose-jabba-wood-1-2014/aid:650395

Bra eller dålig cykel?
Kan gå i god för Uncle jimbon. Har själv 2:an från 2014 och är helnöjd. Beror ju klart på vilken typ av cykling man gillar men jimbon tål smisk kan jag säga.

Bra eller dålig cykel?
Om du fick lista några punkter för vad som är viktigt för dig i skogen/på.cykeln, vad skulle det vara?

Ex. Trampvänlig, förlåtande, snabba stigar eller kanske jobbigt uppför och kul utför, bröt&stök, långa utförslöpor etc.

Bra eller dålig cykel?
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
> Vikten skulle jag inte bry mig så fasligt mycket
> om. Däremot blir det svårt att hitta en ny
> fulldämpad hoj med skapliga komponenter till det
> priset. Den ser ärligt talat rätt mögig ut och
> du kommer förmodligen behöva/vilja byta ut
> prylar på den efter inte alltför lång tid.
>
> Om din budget kan sträckas en smula så blir det
> raskt intressantare...
> Kött/AM:
> http://www.rosebikes.se/bike/rose-uncle-jimbo-1-20
> 14/aid:650359
> Stig/XC:
> http://www.rosebikes.se/bike/rose-jabba-wood-1-201
> 4/aid:650395

Jag glömde skriva att jag cyklar minst lika mycket på asfalt som i skogen (cyklar väldigt mycket :p) sen kör jag inte på jättehård terräng utan bara på stigar med småstenar och rötter samt grusvägar så jag behöver inte ha nån extremcykel. Jag tänkte att ghosten med sina 27.5 tum kanske är bättre om man mixar skog med asfalt :)

Känns som att den du länkade är lite mer än vad jag behöver sen kostar den 3000 mer också, om jag skulle köpa ghosten och lägga ner 3000 på den i framtiden när jag har blivit bättre, kommer den då att bli ungefär lika bra som rosen? Alltså, är den värd 9200? Och vilka delar på den tycker du skulle behöva bytas? :)

Jag uppskattar verkligen hjälpen! ^^

Bra eller dålig cykel?
Kung_Gustaf skrev:
> Om du fick lista några punkter för vad som är
> viktigt för dig i skogen/på.cykeln, vad skulle
> det vara?
>
> Ex. Trampvänlig, förlåtande, snabba stigar
> eller kanske jobbigt uppför och kul utför,
> bröt&stök, långa utförslöpor etc.

- Både bra i skogsterräng såsom raka stigar, nedförsbackar med småstenar och rötter, vanliga grusvägar i skogen samt långa sträckor på asfalt.

- Bekvämlighet.

- Kvalitet, att delarna inte går sönder efter några turer.

- Billig men ändå prisvärd.

Bra eller dålig cykel?
Du borde helt klart titta på någon mer XC-orienterad cykel.

Till nöds skulle Ghosten funka som stigcykel men troligen riktigt tråkig på grus och asfalt och troligen blir den överväldigad om det börjar lite fortare gå utför.

Bra eller dålig cykel?
Lyssna inte på tröttgubbarna, de försöker alltid med sina "om du slänger in lite mer pengar" och arbetar upp varandra till en frenzy ända tills det slutar med att de spammar länkar till kolfibermonster för 100k.

Den där Ghosten ser helt schysst ut, jag var i en liknande situation som du var, tight budget och intresserad av en schysst instegsmtb med heldämpning. Köpte en Giant Trance X3 med liknande delar som den du länkade och har verkligen inte haft cykeln att skylla på något. Har hittills fått in 1500km asfalt/stig på min och har aldrig begränsats av cykelns "dåliga bromsar och billiga dämpare".

Spara de där 3000 och gör något roligare av det. Eller köp/uppgradera när du vet vad du själv vill uppgradera.

Bra eller dålig cykel?
Xelitos skrev:
> Jag glömde skriva att jag cyklar minst lika
> mycket på asfalt som i skogen (cyklar väldigt
> mycket :p) sen kör jag inte på jättehård
> terräng utan bara på stigar med småstenar och
> rötter samt grusvägar så jag behöver inte ha
> nån extremcykel. Jag tänkte att ghosten med sina
> 27.5 tum kanske är bättre om man mixar skog med
> asfalt :)
>
> Känns som att den du länkade är lite mer än
> vad jag behöver sen kostar den 3000 mer också,
> om jag skulle köpa ghosten och lägga ner 3000
> på den i framtiden när jag har blivit bättre,
> kommer den då att bli ungefär lika bra som
> rosen? Alltså, är den värd 9200? Och vilka
> delar på den tycker du skulle behöva bytas? :)
>
> Jag uppskattar verkligen hjälpen! ^^

Jag tycker även Ghosten ser ut att vara helt fel cykel i så fall. Vad ska du med lång slaglängd och bakfjädring till om terrängen mest är lätt? :-) Du får en mycket finare hoj för pengarna om du köper en hardtail.

Bra eller dålig cykel?
Makten skrev:

> Jag tycker även Ghosten ser ut att vara helt fel
> cykel i så fall. Vad ska du med lång slaglängd
> och bakfjädring till om terrängen mest är
> lätt? :-) Du får en mycket finare hoj för
> pengarna om du köper en hardtail.

Jo terrängen är ju lätt för det mesta men jag har ändå haft mycket problem med min nuvarande cykel, inte för att det är en budgetcykel (scott aspect 55) utan just för att den inte har någon bakre dämpare.

Det känns som att 26" är lite för små när det gäller att cykla långt eller över större rötter/stenar när jag väl korsade några sen var framdämparen på gränsen till ok innan den väl pajade (studsade överdrivet mycket och framhjulet fastnade ofta på lite större rötter/stenar) :p

Bakdämparen vill jag ha mest för bekvämlighet i både skog när det blir lite svårare terräng och på asfalt med mycket trottoarer och ojämnheter (cyklar inte på bilvägar), därför hade det varit nice med en som går att justera efter vart jag ska cykla sen har jag som sagt lite tight budget och vill inte köpa en ny cykel om 1 år igen om jag börjar cykla på svårare terräng :)
Jag har hittils fått ont i röven/svanskotan efter att ha studsat med bakhjulet på diverse hinder i 20min :p

Brukar cykla på sån här terräng eller lättare då jag bor väldigt nära gröna/blåa spåren i hellasgården (stockholm). :)

Senast ändrad:
Bra eller dålig cykel?
Man måste lyfta arslet från sadeln nån cm eller fem när man kör över rötter och kanter. Det är därför det är jobbigt men roligt att köra HT.
En 29 kommer göra åkturen något bekvämare men att sitta och trampa överallt kan du nog hoppa över. Det är därför man köper en "soffa".

Men jfrt din cykel nu är Ghosten faktiskt ett lyft. Den kommer troligen kännas ganska trög på asfalt men öppna för en helt annan typ av cykling.

För ungefär samma pengar finns några alternativ om storlek och cykeltyp passar:

Bunnyhop har en Cannondale Rush 29
http://www.bunnyhop.de/de/fahrraeder/mountainbike/xc-marathon/cannondale-rush-29-2-20144
Den är troligen rappare att köra.

Biker-boarder har (samma Cannondale och) en Kona Precept i M
http://www.biker-boarder.de/shopwar...Lime-Black-Mountainbike_detail_68331_108.html

Commencal har en Meta 26" i L (Närapå en M i verkligheten)
http://www.commencal-store.co.uk/Mobile/MBSCProduct.asp?pdtid=12501363

Bra eller dålig cykel?
Då har jag lyckats ta ner alternativen till dessa 4, de har lite för och nackdelar imo eftersom jag är lite kräsen och brukar ha en närapå oslagbar beslutsångest.. =_=

http://www.bunnyhop.de/de/fahrraeder/mountainbike/xc-marathon/cannondale-rush-29-2-20144

- Fördel: Bra komponenter och verkar vara väldigt prisvärd.
- Nackdel: Nu vet jag inte om det är en nackdel riktigt men jag är 166cm lång och van vid att cykla på 26", det är möjligt att 29" kommer kännas oproportionellt, eller vad tror ni?

http://www.probikeshop.com/mtb-kona-precept-27-5-grey-2014/91908.html

- Fördel: VÄLDIGT prisvärd cykel och har 27,5"
- Nackdel: Tycker den är ganska ful xD

http://www.chainreactioncycles.com/se/en/ghost-kato-fs-2-suspension-bike-2015/rp-prod126382

- Fördel: Inte dyr och skitsnygg.
- Nackdel: Sämre framdämpare och är inte på rea.

http://i.imgur.com/ZrqSYib.jpg

- Fördel: Väldigt billig.
- Nackdel: Okänt grekiskt märke, skit bakdämpare (Kindshock A5 RE) och möjligen för stor för mig. (49cm men med 26").

PS: Jag brukar lyfta på arslet vid terrängcykling förutom på grusvägar med smågupp eller ojämna asfaltsvägar :p

Senast ändrad:
Bra eller dålig cykel?
Kristoffer R skrev:
> Här är en HT som kommer gå som en raket på
> grus och asfalt och även över småsten och
> rötter.
>
> Recon luftgaffel, bra växlar och bromsar
>
> http://www.bunnyhop.de/de/fahrraeder/mountainbike/
> gt-zaskar-9r-elite-20144

+1 på den cykeln! Den passar dina behov mycket bättre än den du visade och det här är en finare cykel.

Bra eller dålig cykel?
Xelitos skrev:
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag tycker även Ghosten ser ut att vara helt
> fel
> > cykel i så fall. Vad ska du med lång
> slaglängd
> > och bakfjädring till om terrängen mest är
> > lätt? :-) Du får en mycket finare hoj för
> > pengarna om du köper en hardtail.
>
> Jo terrängen är ju lätt för det mesta men jag
> har ändå haft mycket problem med min nuvarande
> cykel, inte för att det är en budgetcykel (scott
> aspect 55) utan just för att den inte har någon
> bakre dämpare.
>
> Det känns som att 26" är lite för små när det
> gäller att cykla långt eller över större
> rötter/stenar när jag väl korsade några sen
> var framdämparen på gränsen till ok innan den
> väl pajade (studsade överdrivet mycket och
> framhjulet fastnade ofta på lite större
> rötter/stenar) :p
>
> Bakdämparen vill jag ha mest för bekvämlighet i
> både skog när det blir lite svårare terräng
> och på asfalt med mycket trottoarer och
> ojämnheter (cyklar inte på bilvägar), därför
> hade det varit nice med en som går att justera
> efter vart jag ska cykla sen har jag som sagt lite
> tight budget och vill inte köpa en ny cykel om 1
> år igen om jag börjar cykla på svårare
> terräng :)
> Jag har hittils fått ont i röven/svanskotan
> efter att ha studsat med bakhjulet på diverse
> hinder i 20min :p
>
>
>
> Brukar cykla på sån här terräng eller lättare
> då jag bor väldigt nära gröna/blåa spåren i
> hellasgården (stockholm). :)

Om du tycker att det där stället på gröna spåret i Hellas är "lätt" så känner jag mig som en rätt usel cyklist plötsligt:-) Och då förstår jag behovet av både bakdämpare och relativt lång slaglängd.

En liten hake i resonemanget är att du är rädd att behöva köpa ny cykel snart igen. Det tror jag du kommer vilja göra om du inte lägger på några tusenlappar. Jag tror det är vettigare att spara i några månader och köpa en finare cykel som både håller och är roligare att cykla på.

Bra eller dålig cykel?
Tycker konan verkar trevlig för det priset.
köp den cykeln du har råd med, du kommer byta delar allt efter tiden går ändå.Om 1år köper du säkert ny gaffel eller något annat ändå. Första hojen är till för hitta nya stigar och kompisar.

Bra eller dålig cykel?
Makten skrev:
>
> Om du tycker att det där stället på gröna
> spåret i Hellas är "lätt" så känner jag mig
> som en rätt usel cyklist plötsligt:-) Och då
> förstår jag behovet av både bakdämpare och
> relativt lång slaglängd.
>
> En liten hake i resonemanget är att du är rädd
> att behöva köpa ny cykel snart igen. Det tror
> jag du kommer vilja göra om du inte lägger på
> några tusenlappar. Jag tror det är vettigare att
> spara i några månader och köpa en finare cykel
> som både håller och är roligare att cykla på.

Nedå jag sa aldrig att den var lätt utan att terrängen jag cyklar på inte blir svårare än så bara :)
Men jag tänkte att jag bara kan uppgradera cykeln jag köper med bättre delar i framtiden istället för att lägga en klumpsumma på en dyr cykel på en gång, det är nämligen så att min gamla Scott har gjort sitt och jag måste ha en cykel nu till våren :p

Tänkte byta framgaffel och däcken på Scotten för att göra den mer asfaltsvänlig, då kan jag ha den nya cykeln till att bara cykla på terräng ;)

Senast ändrad:
Bra eller dålig cykel?
Patrik414 skrev:
> Tycker konan verkar trevlig för det priset.
> köp den cykeln du har råd med, du kommer byta
> delar allt efter tiden går ändå.Om 1år köper
> du säkert ny gaffel eller något annat ändå.
> Första hojen är till för hitta nya stigar och
> kompisar.

Det är precis så jag tänkte! :)
Hade Ghosten varit på rea för det priset hade jag köpt den utan tvekan istället för konan då jag tycker den är rätt läcker och konan halvful xD Det stör mig bara att den kostar 9200 utan rea, som att det är något lurt med den... Eller har jag kanske hakat upp mig på det i onödan :p

Tillbaka
Topp