Bra frukost? Tips tack

Arsozath

Aktiv medlem
Bra frukost? Tips tack
Favoriten är gubbagröt på nymald vit emmer eller dinkel. Maler säden grovt och gör en bottenredning med smör och sen i med mjölk från nästgård och salt. Ätes med något hemmagjort, typ nyponmarmelad, aronia/äpple sylt +ANNAT. Ibland åker det i ett par ägg också, men föredrar de löskokta sidan av.
Te gjort på salva/pepparmynta från trädgården med lite närproducerad honung, från en kompis som har sina kupor på min gård.

På jobbet blir det hemmagjord yoghurt och müsli typ.

Äter jag frukost hemma innan jag cyklar till jobbet så känns kroppen bara seg så cyklar alltid mina tre mil till jobbet innan frukost. Har aldrig haft några problem med energinivån. Snarare värre hem ibland...

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Bra frukost? Tips tack
Lejon sa:
thomaslundstrom sa:
LDG sa:
HåkanC sa:
Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Berätta mer om cyaniden. Det lät väldigt gott.

Cyanogena glykosider och vätecyanid

/Håkan
Är ju några år sedan nu men livsmedelsbutikerna har fortsatt inte börjat med krossade linfrön i butikerna. Bästa vegetariska källan till ALA livsmedelsverket knasar för att de inte vet hur mkt som kan vara farligt (de vet inte hur stor mängd av andra livsmedel som innehåller gifter (tänk besprutning, antibiotika m.m.) man inte får äta men de kan de rekommendera). Detta i sig kanske inte hade varit konstigt om det inte varit så att det inte finns ett enda registrerat fall av förgiftning pga linfrön (av vad jag läst mig till).
Resten av världen skrattar åt oss iaf och fortsätter äta krossade linfrön utan att dö. Vanlig rekommendation är att det kanske dåligt att äta mer än 2 matskedar om dagen men det är riktigt mkt om du mäter upp det ;)
Som tur är, finns krossat linfrö att få tag på annanstansifrån inom EU. En snabb googling gav exvis detta: https://www.helsehelse.dk/hoerfroe-frisk-knust-5147p.html (Eller så kan man ju såklart köpa linfröolja.)
Men är det inte gissningsvis bättre att låta bli ett dagligt intag av cyanid helt enkelt? Även om fallen av akut förgiftning är få/noll?

Vill man ha linolensyra/ALA är det sannolikt klokare att ta linfröolja i så fall, då slipper man cyaniden som väl ingen tror är bra?
Jo, det är precis det jag också menar. Även om halten av de cyanidskapande ämnena tydligen ska minska efter uppvärming. Vad som då händer med ALA vetefasen; om jag inte missminner mig är den värmekänslig. Så käkar man krossad linfrö för ALA får man nog acceptera lite cyanid.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer