Bra frukost? Tips tack

Bra frukost? Tips tack
Favoriten är gubbagröt på nymald vit emmer eller dinkel. Maler säden grovt och gör en bottenredning med smör och sen i med mjölk från nästgård och salt. Ätes med något hemmagjort, typ nyponmarmelad, aronia/äpple sylt +ANNAT. Ibland åker det i ett par ägg också, men föredrar de löskokta sidan av.
Te gjort på salva/pepparmynta från trädgården med lite närproducerad honung, från en kompis som har sina kupor på min gård.

På jobbet blir det hemmagjord yoghurt och müsli typ.

Äter jag frukost hemma innan jag cyklar till jobbet så känns kroppen bara seg så cyklar alltid mina tre mil till jobbet innan frukost. Har aldrig haft några problem med energinivån. Snarare värre hem ibland...

Bra frukost? Tips tack
Lejon sa:
thomaslundstrom sa:
LDG sa:
HåkanC sa:
Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Berätta mer om cyaniden. Det lät väldigt gott.

Cyanogena glykosider och vätecyanid

/Håkan
Är ju några år sedan nu men livsmedelsbutikerna har fortsatt inte börjat med krossade linfrön i butikerna. Bästa vegetariska källan till ALA livsmedelsverket knasar för att de inte vet hur mkt som kan vara farligt (de vet inte hur stor mängd av andra livsmedel som innehåller gifter (tänk besprutning, antibiotika m.m.) man inte får äta men de kan de rekommendera). Detta i sig kanske inte hade varit konstigt om det inte varit så att det inte finns ett enda registrerat fall av förgiftning pga linfrön (av vad jag läst mig till).
Resten av världen skrattar åt oss iaf och fortsätter äta krossade linfrön utan att dö. Vanlig rekommendation är att det kanske dåligt att äta mer än 2 matskedar om dagen men det är riktigt mkt om du mäter upp det ;)

Som tur är, finns krossat linfrö att få tag på annanstansifrån inom EU. En snabb googling gav exvis detta: https://www.helsehelse.dk/hoerfroe-frisk-knust-5147p.html (Eller så kan man ju såklart köpa linfröolja.)
Men är det inte gissningsvis bättre att låta bli ett dagligt intag av cyanid helt enkelt? Även om fallen av akut förgiftning är få/noll?

Vill man ha linolensyra/ALA är det sannolikt klokare att ta linfröolja i så fall, då slipper man cyaniden som väl ingen tror är bra?

Jo, det är precis det jag också menar. Även om halten av de cyanidskapande ämnena tydligen ska minska efter uppvärming. Vad som då händer med ALA vetefasen; om jag inte missminner mig är den värmekänslig. Så käkar man krossad linfrö för ALA får man nog acceptera lite cyanid.

Bra frukost? Tips tack
recipe-image-legacy-id-857451_10.jpg

Eggs Benedict är ju en favorit. Tar ju tyvärr lite lång tid att göra till vardags.

Bra frukost? Tips tack
Tipsar om en kanongod müsli. gandhis maktmüsli kanske?

4 dl havregryn
4 dl dinkelgryn
4 dl rågflingor
2 dl solrosfrön
2 dl pumpafrön
2 dl riven kokos
1 dl linfrö
1 dl kokosflakes
1 dl grovhackade/brutna valnötter
70 gram osaltade skalade pistagenötter
2,5 dl ljummet vatten
1-2 msk flytande honung
5 msk solrosolja

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda torra ingredienser (förutom kokosflakes, valnötter och pistagenötter) i en stor bunke. Blanda vatten, honung och olja i en skål och vispa om så att oljan och vattnet bildar en emulsion och häll sedan på vätskan direkt i bunken med torringredienserna. Rör om så att allt blandar sig och häll sedan ut den fuktiga müsliblandningen i långpannan. Bred ut jämt i pannan och skjutsa in i mitten av ugnen i 30-40 minuter. Ta ut pannan och vänd på müslin med en slev var 10:e minut. Andra gången ute ur ugnen - tillsätt valnötter och pistagenötter och in igen. Inför sista omgången - tillsätt kokosflakes och in sista 8-10 min. Müslin är klar när den är gyllenbrun och känns torr och lätt. Låt den svalna på plåten några timmar innan den läggs i lämplig burk med lock.

Grymt gott på fjällfilen. Fett, protein, långsamma och snabba kolhydrater. En god start på cykeldagen.

[edit] Det blir alltså mer än en portion det här...

/K

Visa bilaga 270308

Visa bilaga 270309

Check! God müsli (dock tweakade jag den litegrann)!

Bra frukost? Tips tack
Frolic, aka frebaco havreringar, 1 % socker, bara komplexa kolhydrater, aldrig mått så bra i magen som av det. jag kör det med havremjölk. Musli och granola ger däst känsla i magen. Det här ger världens lättaste känsla. Helt perfa.

Bra frukost? Tips tack
Jag fokuserar på animaliskt fett och protein, står mig bäst på det. Och oroar mig inte över kalorier - energiintaget reglerar sig självt genom lång mättnad över dagen. Det är dygnsmedelintaget som är intressant, inte intaget vid enskild måltid. Jag snittar lägre i kalorier på locarb än "stadarddiet", trots att jag äter helt fritt efter aptit. (Är man van vid högkolhydrat, vilket tallriksmodell är, så kan man vara ganska leptinresistent, vilket i sin tur gör att man inte blir och håller sig mätt på fett. Men efter några veckor på locarb brukar förmågan att bli mätt på fett vara återställd.)

Ganska typisk lättfrulle för mig är smörlatte med kollagenpulver. Eller äggröra med ankfett. Och två glas mineralvatten med högt naturligt näringsinnehåll, t ex Radenska.

Bra frukost? Tips tack
Check! God müsli (dock tweakade jag den litegrann)!
Samma här.
Har numera ersatt vattnet med äppelmust och tagit bort honungen eftersom musten har lite fruktsocker samt lagt till kanel då den gifter sig bra med äppelsmaken. Jag har även lagt till 1-2 dl hela mandlar och dito hasselnötter. Har testat att tillsätta kakaopulver, men det gav inte önskat resultat.

PS.
Det går även att göra gröt på denna granola/müsli om man inte gillar/tål fil/yoghurt

Bra frukost? Tips tack
Samma här.
Har numera ersatt vattnet med äppelmust och tagit bort honungen eftersom musten har lite fruktsocker samt lagt till kanel då den gifter sig bra med äppelsmaken. Jag har även lagt till 1-2 dl hela mandlar och dito hasselnötter. Har testat att tillsätta kakaopulver, men det gav inte önskat resultat.

PS.
Det går även att göra gröt på denna granola/müsli om man inte gillar/tål fil/yoghurt
Jag har i mer än tio år gjort müsli och din låter god, ska testa - äppelmust låter gott - men jag har ersatt mandel med hasselnötter då mandel är synnerligen vattenkrävande och ofta från Kalifornien (de exporterar vatten) och dessutom är rostade hela hasselnötter oerhört gott. Efter att ha rostat (ganska lätt) en långpanna med havregryn (med fiber), lite rågflingor, en påse riven kokos, en påse hasselnötter (200g) samt lite rapsolja (som jag masserar in i grynen) och några teskedar socker (lite bakverk) så tillsätter jag ca 3-4 dl kruskakli, ca 3 dl solroskärnor och 3 dl hela linfrön (inte farligt längre!) och ca 2-3 dl gröna pumpakärnor och när det har svalnat så tillsätter jag drygt 200 gram hackad mörk choklad, ca 70% kakao - vilket leder till att många barn har ätit den med glädje.
Serveras med youghurt, banan etc, och kanske lite extra havregryn, solroskärnor och pumpakärnor - alla är vi lite olika och gillar olika saker. Denna blir dock inte som granola eller Start, tvärtom rentav, men inte heller lika dammig som Alpens müsli.

Bra frukost? Tips tack
jag har ersatt mandel med hasselnötter då mandel är synnerligen vattenkrävande och ofta från Kalifornien (de exporterar vatten)
Det går att hitta mandlar som inte är odlade i Kalifornien
Tex Saltå Kvarn Mandlar
Jag tror även att ICA Gott Liv Mandlar inte skall vara odlade i Kalifornien,
men jag hittar ingen länk nu så jag kanske kommer ihåg fel.

Bra frukost? Tips tack
Tex Saltå Kvarn Mandlar
Ja, det borde väl finnas andra - men Icas egna varumärken försöker jag att undvika då de tränger undan andra aktörer från hyllorna och mycket annat.

Bra frukost? Tips tack
Tex Saltå Kvarn Mandlar
Ja, det borde väl finnas andra - men Icas egna varumärken försöker jag att undvika då de tränger undan andra aktörer från hyllorna och mycket annat.
Dock finns det större anledning till att bojkotta Saltå Kvarn precis som att man ska bojkotta Nestle. Saltå Kvarn ägs av antroposofer som ägnar sig åt pseudovetenskap och anti-vaccinering

Bra frukost? Tips tack
Sett i det hyrda huset i Mora tidig morgon (vid fyrasnåret) före öppet spår: Havregryn med appelsinjuice i djup tallrik, hur fan kan man åka nio mil skidor efter det? :-0
Själv äter jag grovbröd med smör, leverpastej, korv och ost. Ägg till det om det ska tränas, toppar med gröt på havre/råg/musli om det ska åkas långa lopp. Kaffe alltid. Och frukost senast 12 minuter efter jag vaknat, annars dör man svältdöden.

Bra frukost? Tips tack
Jag står mig bra på havregrynsgröt med en klick honung. Under tävlingssäsongen är det min standardfrukost. Resten av året är jag en slarver så då blir det en blandning av mackor och frukt. När det gäller mackor kör jag med 5:2 varianten. 5mm smör och 2 skivor ost ;-)
När det blir bitmärken i smöret vet man att det ät rätt mängd. Haha

Bra frukost? Tips tack
Sett i det hyrda huset i Mora tidig morgon (vid fyrasnåret) före öppet spår: Havregryn med appelsinjuice i djup tallrik, hur fan kan man åka nio mil skidor efter det?
Var det juice?
För jag har hört om de som före tävlingar använder ProViva till havregryn/mysli.
Enl uppg för att minimera risken för magproblem
Det finns ju ProViva Apelsin
front_sv.6.400.jpg

Bra frukost? Tips tack
En rågad portion fiberhavregrynsgröt med en halv banan, lite russin och hemmagjord sylt/kompott av hallon eller jordgubbar, två-tre ägg, en shake med vassle och kreatin är min standard.

Människan är ju ett vanedjur, det påstås i studier att det tar ca tre dygn att bryta en kostvana.

Bra frukost? Tips tack
Eftersom jag är sjukligt morgontrött har jag varken tid eller ork att hålla på och knussla.

Kvarg, direkt ur burken med en sked. Ungefär 1dl

Grym trådarkeologi.

Bra frukost? Tips tack
Mjälloms havretunnbröd med västerbottenost, snutjava i porslinsmugg från ”Konopke’s Imbis seit 1930¨ , hjortronfil , iste och en skål med färska körsbär. Intas i skuggan utomhus samtidigt som man läser 3 olika morgontidningar.

Bra frukost? Tips tack
Min nuvarande standardfrukost: två skivor hembakt rågbröd enligt danskt recept med smör och vbtn-ost, två koppar kaffe (eller en kopp Yunnante samt en kopp kaffe om jag vill lyxa), samt ett kokt ägg med bara halva äggulan (den andra halvan tar treåringen). Kaviar till ägget. En tablett med desloratadin.

Bra frukost? Tips tack
Jag äter i stort sett alltid mackor 3-4st och dricker mjölk till. I många år toppat med 1-2 kokta ägg, men på senare tid fixar inte magen äggen så dom har jag fått ta bort. Saknar dom och hoppas det går till sig.

Har en inte helt problematisk mage och äter omeprazol sen 20 år tillbaka för kraftig halsbränna pga magmunsbråck. Innan jag fick hjälp med detta var det rent vidrigt att träna många ggr pga halsbrännan. Gym funkade men löpning var hemskt.

Bra frukost? Tips tack
Har sedan jag var liten aldrig känt behöv av frukost och myten om frukosten som viktigaste målet om dagen lever kvar, vilket innebär att jag ofta får starka reaktioner på att jag inte äter frukost.

Dricker en på sin höjd kopp ”fettkaffe” (1 klock smör och 1 klick kokosolja som jag mixar med kaffet. Ibland med en äggula i med). Sen blir första målet en rejäl lunch, utom måndagar då jag vattenfastar och inte äter något från söndag middag till måndag middag.

Sen (försöker) jag äta ganska strikt ketogent, så känner sällan sug eller trötthet av att inte äta. ??

Bra frukost? Tips tack
Ja, kör man ner ägg och smör i kaffet istället för att äta som folk så är det så klart ingen frukost utan någon form av trollformel för god hälsa.

Jag som stekte ägg i smör och drack kaffe till har verkligen gått på myten. Så jävla pk.

Tillbaka
Topp