Bra “glid”?

Nineplanets

Aktiv medlem
Bra “glid”?
Hej! Har precis bytt vevlager på min racer. Monterade precis fast allt förutom kedja men vette tusan om jag inbillar mig men när man drar iväg allt borde det inte vara lite bättre ”glid” ån såhär? Har för mig att det borde snurra några varv i alla fall. Notera att jag inte dragit åt några skruvar än. Satte dit ett Shimano SM-BB92-41B vevlager.

Eller ser det bra ut? Första gången jag byter vevlager.

Dum som jag var så testade inte jag med det tidigare vevlagret.

Bra “glid”?
Skulle säga att nya lager alltid har lite mer "drag" iom att tätningarna inte nötts och de är fulla med fett.

Det du ser på internet där saker spinner i evighet tar genvägar. Antingen utan tätningar = noll livslängd, eller utan fett = noll livslängd.

Håller med ovan, ser bra ut.

Bra “glid”?
Du kan testa att ta loss vänster vevarm och rotera den högra med handen. Känner du att den "fastnar" eller är trög någonstans i rotationen så kan det vara något knas. Om det skulle vara fallet krävs det tyvärr en jäkla massa nörderi och dyra specialverktyg för att lösa.

Bra “glid”?
Skulle säga att nya lager alltid har lite mer "drag" iom att tätningarna inte nötts och de är fulla med fett.

Det du ser på internet där saker spinner i evighet tar genvägar. Antingen utan tätningar = noll livslängd, eller utan fett = noll livslängd.

Håller med ovan, ser bra ut.

Jag är förvånad att det finns populära cykelsidor där man "testar" hur bra hjullager är genom att mäta hur länge det tar för hjulet att stanna när hjulen hänger i luften. En smörjd lager har högre fiktion vid låg belastning men lägre friktion vid hög belastning (dvs med cyklist på cykeln).

Tillbaka
Topp