Bra hjälm till ettåring?

geologen

Aktiv medlem
Bra hjälm till ettåring?
Min brorson, snart 11 månader gammal, ska få en hjälm av mig i julklapp. Här på happy finns det ju många med små barn, så jag hoppas på bra tips om bra hjälmar för barn mellan ett och två år. Gärna med goda justeringsmöjligheter så den räcker ett tag.

Bra hjälm till ettåring?
T skrev:
-------------------------------------------------------
> Gäller det racer eller mtb?

Haha! Barnstol på damcykel, skulle jag tro...

Bra hjälm till ettåring?
Jag är tveksam till att en ettåring bör skjutsas på cykel öht. Småbarns huvuden är väldigt tunga i förhållande till kroppsvikt.

Bra hjälm till ettåring?
Pfaff skrev:
> Jag är tveksam till att en ettåring bör
> skjutsas på cykel öht. Småbarns huvuden är
> väldigt tunga i förhållande till kroppsvikt.

Det är nog till sommaren det är aktuellt, och då är han nästan 1.5 år. Han är också stor och stadig redan. Men jag vet inte vad de tänker sig.

Bra hjälm till ettåring?
Hej.
Spectra block har funkat bra för
min 1,78åring(snart 2), sitter mycket
bra på en liten knopp utan massa skumgummi-
kuddar . Inköpt på stadium.
Mange

Bra hjälm till ettåring?
Jag kör Bell Fraction till mina. Det är en dirtpotta.

Jag tror dock den är lite "mycket" för en ettåring.

Det bra är att den sticker ut ordentligt åt alla håll.
Den tål också att tappas och smällas.
Man justerar storleken med kuddar som följer med.

Den är lite knepig att få att sitta bra och pga att den sticker ut mycket är det krångligt med nackstöd, både i cykelstol och i cykelvagnen - i den senare fick de till slut sitta utan.

Spännena har också nypt barnen i halsen vid några tillfällen.

De har fördelen att vara rätt dåligt ventilerade vilket gör att det funkar i kyla.

Bellino ser bra ut.

Mitt förslag är en lätt, slimmad hjälm som är justerbar och sen köper du till en buff att ha under. Mössa under hjälm är rätt kass.

De hjälmar som har väldigt tunn plast bör man hoppa över. Min yngsta demolerade en Spectra i ett trotsanfall, hon tjongade den i marken så den sprack. Pappa blev inte glad.... (Edit hjälmen var dock bra fram tills dess)

Senast ändrad:
Bra hjälm till ettåring?
Kristoffer R skrev:

>
> De hjälmar som har väldigt tunn plast bör man
> hoppa över. Min yngsta demolerade en Spectra i
> ett trotsanfall, hon tjongade den i marken så den
> sprack. Pappa blev inte glad.... (Edit hjälmen
> var dock bra fram tills dess)

Då var det ju en väldans tur att det inte fanns ett huvud inuti....

Bra hjälm till ettåring?
Dottern har haft en Limar 124 Superlight sedan hon var nio månader. När hon var så liten stack den ut rätt mycket baktill när man spände hjulet till inredningen, men hon växte snart i den.

Nio månader är för övrigt den av Hamax rekommenderade minimiåldern för att åka i deras sitsar. Självklart anpassar man cyklingen efter sin passagerare och är om möjligt ännu mer uppmärksam om man rör sig med annan trafik. På samma sätt som när man kör barnet i barnvagn eller har det i bärsele.

För övrigt har jag precis beställt cykelkärra eftersom det blir tillökning i januari :)

Bra hjälm till ettåring?
Spectra Block med MIPS köpte vi, egentligen mest för att det var den som gick att justera till såpass liten storlek som vi behövde då. Finns i flera färger, men den här var den enda som fanns när jag shoppade.

5706690151095_F.jpg

449 kr på Team Sportia.

Bra hjälm till ettåring?
Abus smiley toy passade vår dotter bäst av de vi provade när det var dags för första hjälmen vid ca 1½ år. Inhandlad på Sportson Backaplan Gbg om jag minns rätt.

Edit: Stavning

Senast ändrad:
Bra hjälm till ettåring?
Velade mellan Abus Smiley och en Bell, det blev till slut Abus då den satt bäst på unga frökens huvud. Det var ganska stor skillnad, Bell-hjälmen halkade fram och ned i ögonen så om man kan är det nog bäst att prova passformen i butik först.

Bra hjälm till ettåring?
Personligen tycker jag grönt spänne är rätt viktigt, speciellt kanske när barnen är lite äldre då man inte alltid har tillsyn och om de följer med kompisar (med deras föräldrar) på lekplatser och liknande.

För en 1,5 åring kanske inte riktigt lika viktigt, men jag skulle ta med det ändå som ett krav.

Bra hjälm till ettåring?
Prova på barnet att den sitter bra, det är nog viktigare att den sitter rätt än vad det är för modell. Man ser allt för många barn i hjälmar som sitter i nacken med hela pannan blottad. Ett ordentligt utstick frammåt så man skyddar ansiktet och bara skrapar hjälmen och hakan om man ramlar frammåt.
Hjälmen skall sitta fast på huvudet och inte kasa om dom skakar på huvudet
Låg vikt är oxå att prioritera.

/Henrik

Bra hjälm till ettåring?
Ettåringar kan ha ganska olika storlek på huvudet. Min lille grabb hade ca 46cm när han var ett år och storebror hade mindre huvud.

Så leta efter en lätt, täckande, hjälm som åtminstone går ner mot 46-48cm annars lär den vara för stor till sommaren med.

Bra hjälm till ettåring?
Pfaff skrev:
> Jag är tveksam till att en ettåring bör
> skjutsas på cykel öht. Småbarns huvuden är
> väldigt tunga i förhållande till kroppsvikt.

Under 2 år NEJ . Då är nog cykelkärra att föredra upp till 3år

Bra hjälm till ettåring?
smogz skrev:
> Personligen tycker jag grönt spänne är rätt
> viktigt, speciellt kanske när barnen är lite
> äldre då man inte alltid har tillsyn och om de
> följer med kompisar (med deras föräldrar) på
> lekplatser och liknande.
>
> För en 1,5 åring kanske inte riktigt lika
> viktigt, men jag skulle ta med det ändå som ett
> krav.

Förr fick man inte hjälmar godkända i Sverige om de inte hade grönt spänne.
Men läser man det länkade testet antyds ju att de flesta inte har grönt spänne.

Har det visat sig att det inte går att kombinera grönt spänne med säkerhet vid krash kanske?

Bra hjälm till ettåring?
janolle skrev:
> Pfaff skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är tveksam till att en ettåring bör
> > skjutsas på cykel öht. Småbarns huvuden är
> > väldigt tunga i förhållande till kroppsvikt.
>
>
> Under 2 år NEJ . Då är nog cykelkärra att
> föredra upp till 3år

Som jag skrev så har en av de största tillverkarna nio månader som minimiålder.

Samtidigt väger många treåringar mer än maxvikten för barnstolar.

Så med ditt resonemang så får barnstolstillverkarna lägga ner helt och hållet.

Bra hjälm till ettåring?
perzzon skrev:
> smogz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Personligen tycker jag grönt spänne är rätt
> > viktigt, speciellt kanske när barnen är lite
> > äldre då man inte alltid har tillsyn och om
> de
> > följer med kompisar (med deras föräldrar)
> på
> > lekplatser och liknande.
> >
> > För en 1,5 åring kanske inte riktigt lika
> > viktigt, men jag skulle ta med det ändå som
> ett
> > krav.
>
> Förr fick man inte hjälmar godkända i Sverige
> om de inte hade grönt spänne.
> Men läser man det länkade testet antyds ju att
> de flesta inte har grönt spänne.
>
> Har det visat sig att det inte går att kombinera
> grönt spänne med säkerhet vid krash kanske?

Lite skeptisk till grönt spänne då jag sett grannes 2 åring dra isär spännet. Inte kul när hjälmen kastas i backen av barnet i barnstolen när man är ute och cyklar.

Bra hjälm till ettåring?
Grönt spänne löser väl ut sig om barnet inte fått/tagit av sig hjälmen och fastnat i lekställning, så att det inte ska strypas liksom, har visst hänt någon gång. Finns även på vissa katthalsband förövrigt.

Bra hjälm till ettåring?
Barn över åtminstone 2,5 år SKA kunna ta på och av sig hjälmen själv. Annars kommer den inte användas så fort som en vuxen inte precis är i närheten när barnet väljer att ta något hjulförsett fotdrivet fordon. Barn skiter i lagen om hjälm upp tom 15 år.

Bra hjälm till ettåring?
Viktigast är väl ändå att hjälmen sitter bra och enda sättet är att prova.

Angående att barnen måste vara hyfsat stora för att kunna skjutsas på cykel - det ger sig självt.

Bifogar en gammal bild på mig och äldsta dottern som då var lite drygt ett år gammal... Noteras bör att jag hade livsfarliga cantisar ;)

Bilagor

• Isabella on a bike.jpg
    Isabella on a bike.jpg
    112.9 KB · Besök: 213
Bra hjälm till ettåring?
Vi använder Biltema till vår snart 3-årige son och de fungerar bra. Vill minnas att vi valde den då jag hittade den som klart godkänd i något test (kan ha varit Folksam). Enda fadäsen är att jag råkade klämma skinnet på hans haka i spännet en gång, klart oskönt och var svårt att få han att acceptera hjälmen en period efter det. Att tänka på är att ungar växer och hjälmen kanske får sig sina smällar ibland så känns bra med en billigare hjälm och byta oftare.

Bra hjälm till ettåring?
Jag gillar mina barn och tycker därmed att de ska ha riktigt bra hjälmar. Det är väl inte alltid så lätt att avgöra vad som är just en bra hjälm, men jag fokuserar inte så mycket på priset utan tar den hjälm som känns bäst.

När barnen är små och cyklar själva är det oftast inte fråga om några höga farter utan dom kan ju likaväl ramla omkull när de kliver på cykeln, och då kan en hjälm som täcker långt ner på sidorna och bak vara bra.

Precis som för alla är det väldigt olika hur en specifik hjälm sitter på ens eget huvud, så man måste prova ut hjälmen på personen som ska ha den.

Det är skrämmande många barn som cyklar runt med jättestora hjälmar, ospända remmar osv i skateparken och pumptracken. Förutom att det förmodligen blir dåligt när de kraschar så verkar det väldigt jobbigt att ha en hjälm helt löst på huvudet..

Bra hjälm till ettåring?
Jag har en treåring nu som jag köpt ett gäng hjälmar till genom åren för olika ändamål. Mitt bästa tips är att se till att de har en sån där "BOA" eller vad de heter, så att du kan spänna fast hjälmen på huvudet. Otroligt smidigt att kunna göra den stor och passa den rätt på huvudet och sedan spänna fast den.

Och sen förstås att de täcker tillräckligt mycket av huvudet.

Bra hjälm till ettåring?
Tack för bra tips!
Lite halv OT men har kollat på detta som kit. Vad tror ni?

Bra hjälm till ettåring?
Lazer nutz rekommenderade alla pga justeringen så den köpte vi... Även en hamax kiss pga pris osv.

Edit: gekko!

Senast ändrad:
Bra hjälm till ettåring?
Jag har Lazer Gekko tror jag det heter till våra barn som är för stora för Nutz nu, samma justering, riktigt bra!

Bra hjälm till ettåring?
Jag har Lazer Gekko tror jag det heter till våra barn som är för stora för Nutz nu, samma justering, riktigt bra!

Kör också med Lazer-hjälmar. Haft P¨nutz (för de minsta) och kör nu Gekko som är för lite större barn (grabben är 2.5 år) och en Nutz (som jag tror är ersatt av Gekko numera). Vajern som sköter autojusteringen är superbra, även om vi haft otur då vajerstoppet lossnade ur hjälmfästet (sitter fast med en klisterlapp bara). Fick ny hjälm på garanti utan problem.

Om du köper Nutz/Gekko, håll koll bara på att de finns med och utan MIPS, och även med och utan grönt spänne.

Bra hjälm till ettåring?
När avkomman var mindre använde vi Jofa 715 till dem, både vid pulkaåkning, lite ponnyridning hos svärföräldrarna och på springcykel. Funkade bra verkar det som. Godkänd enligt EN1080 vilket verkar vara en bredare standard än för cykelhjälmar.

Kan vara ett alternativ till specifika cykelhjälmar om behov finns vid andra aktiviteter.

Bra hjälm till ettåring?
För ett så litet barn så är det enligt min erfarenhet viktigt att hjälmen har en platt yta baktill så att de kan stötta huvudet mot cykelstolen eller cykelvagnens ryggstöd

Tillbaka
Topp