bra kedjelinje 1x10, vad utgå ifrån

Magnus290

Ny medlem
Tjena!

Håller på o kolla runt efter ett nytt vevparti till MTBn jag bygger. Den kommer att gå med 1x10 växlar. Utbudet på vevpartier med singelklinga fram är ju inte strålande om man vill ha något lätt. XX1 kommer ju men antagligen passar den väl bara med deras egna kegdja för 11 delat... 2 eller 3 ringar finns det ju betydligt fler av.

Frågan är ju vad som är vettigast att utgå ifrån om man vill få en bra kedjelinje. Kör för ögonblicket med 1x9 från ett tredelat parti men mittenklingan hamnar ju rätt långt ut på kassetten när kedjan ligger rakt. Passar ett 2delat parti bättre att utgå ifrån? Kollat runt på singlespeed men där hittar jag inga lätta partier, vilket känns konstigt för dom är väl med måna om vad sakerna får väga.

Någon som har koll på vilket vevparti som är vettigt välja som startpunkt.

Vh Magnus

Race Face har ett antal vevparti med singelklinga, har ett själv tillsammans med en 9-delad kasset och det funkar bra. Fanns på CRC för ett tag sedan.

Steff

Mitt 2-delade funkar inte med stora fram och stora bak i alla fall. Jag kör 2*10 SLX. Har funderat på att flytta vevlagerdistansen till vänster sida för att kunna köra hela kassetten på storklingan. Lillen fram funkar bättre över hela.

Kollade in raceface vevarna o sicx o next vore ju toppen men aj vilka pengar. Man får ju X0 eller XX för mindre pengar men då är ju problemet att det är 2 delade o det verkar ju inte optimalt. Mittenklingan på en trea funkar ju o är billigare än singleklingorna. Kollade in trucativ noir 1.1 och 3.3. Mera rimliga pengar på lagom vikt o bling. Får spana vidare.

Magnus290 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Håller på o kolla runt efter ett nytt vevparti
> till MTBn jag bygger. Den kommer att gå med 1x10
> växlar. Utbudet på vevpartier med singelklinga
> fram är ju inte strålande om man vill ha något
> lätt. XX1 kommer ju men antagligen passar den
> väl bara med deras egna kegdja för 11 delat... 2
> eller 3 ringar finns det ju betydligt fler av.
>
> Frågan är ju vad som är vettigast att utgå
> ifrån om man vill få en bra kedjelinje. Kör
> för ögonblicket med 1x9 från ett tredelat parti
> men mittenklingan hamnar ju rätt långt ut på
> kassetten när kedjan ligger rakt. Passar ett
> 2delat parti bättre att utgå ifrån? Kollat runt
> på singlespeed men där hittar jag inga lätta
> partier, vilket känns konstigt för dom är väl
> med måna om vad sakerna får väga.
>

Har du monterat klingan där mittenklingan eller största satt tidigare? Det är en faktor du kan laborera med, en annan är hur många spacers du sätter på driv-sidan, innanför vevlagret (om du kör externa koppar).

Tycker själv Shimano XT (tredelad) funkar utmärkt till 1x10.

Jo det funkar bra med att köra på mittenklingans plats. Dock är kedjelinjen rak vid typ andra högsta växeln på kassetten. Känns som att den borde ligga mer i mitten kan jag tycka.

Någon som har koll på vad som är optimalt?

Jag brukar försöka ha rak linje mitt på kassetten någonstans. Jag ligger sällan på högsta växeln i skogen när jag tar i. Kan du ta bort några spacers innanför vevlagerkoppen?

Westman skrev:
> Jag brukar försöka ha rak linje mitt på
> kassetten någonstans. Jag ligger sällan på
> högsta växeln i skogen när jag tar i. Kan du ta
> bort några spacers innanför vevlagerkoppen?

Då blir vevarmarna olika långt från centrum.

Jag har 68mm vevlagerkopp (om det heter så) och 73mm utanpåliggande vevlager. Tre distanser totalt, två på drivsidan till att börja med men när jag konverterade till 1x10 så fick jag problem med att kedjan kuggade över vid bakåttramp på låga växlar. Jag flyttade över en distans till ickedrivsidan (?) och nu fungerar det fint. Jag kan inte påstå att jag mätt eller någonting för att kontrollera kedjelinjen särskilt noga (mer än att bakåttrampa som en tok på extrema växlar), men det duger åt mig.

Att positionen på vevarmarna blev lite annorlunda är ingenting jag känt eller över huvud taget tänkt på, och de var ju ändå lite "snedställda" från fabrik om än åt andra hållet.

Jag utgick då från ett tredelat SLX-parti där klingan sitter monterad i mittenpositionen.

Senast ändrad:
Är det ingen som testat att offra tex 11-hjulet ibak. Om man erstätter den med en 12 med interface för låsringen så kan man ju lägga en spacer längst in mot navet och på så sätt flytta hela kasetten utåt. 11an använder man ju inte så ofta i alla fall. Det beror såklart på vilken storlek man har på drevet i fram.

svalgis skrev:

> Att positionen på vevarmarna blev lite annorlunda
> är ingenting jag känt eller över huvud taget
> tänkt på, och de var ju ändå lite
> "snedställda" från fabrik om än åt andra
> hållet.

Att det är 2 brickor på högra sidan beror på att det ska gå att montera en
kedjestyrare på ramar med 73mm vevlagerhylsa.

Så det sitter centrerat på 68mm med 2 på höger och 1 på vänster sida.

http://www.shimano-nordic.com/media...3A/SI-0093A-002-ENG_v1_m56577569830677251.PDF

Annars går det att montera distanser mellan drevet och vevpartiet för att flytta in drevet.

Mitt drev sitter ju i mittposition men jag har octalink lager så jag kan inte förflytta det nåt. Blir ju skillnad när jag köper det nya då får jag med lösa lagerkoppar. Kan ju alltid lägga mellan brickor mellan drev o vevparti som nämns för att få det längre in.

Men vad är den bästa positionen att ha drevet på. Man kanske vill ha det lite längre ut för att det finns fler kuggar på kassetten närmare hjulet o den håller kedjan bättre o att det är större risk att den kuggar över på småkuggarna när det drar snett??

Vet man bara vart det bör sitta är det ju inga svårigheter att fixa distanser o få det rätt.

Vh Magnus

Tomas m skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag brukar försöka ha rak linje mitt på
> > kassetten någonstans. Jag ligger sällan på
> > högsta växeln i skogen när jag tar i. Kan du
> ta
> > bort några spacers innanför vevlagerkoppen?
>
>
> Då blir vevarmarna olika långt från centrum.

Ja, men det ska dom göra också, per definition så ska vevpartiet monteras med fler distanser på drivsidan. Det är inte farligt att skjuta vevpartiet 3mm åt något håll.

Jag rekommenderar att sätta klingan på mittenklingans position som utgångspunkt. Och så kan du som nämnts sätta dit ett par brickor/distanser om du vill flytta in drevet ytterligare, för att få rakare kedja mot mitten/de större kuggarna bak.

Tillbaka
Topp