Bra kombipedaler för nybörjare...mtb

Cogo

Medlem
Har läst en massa trådar om att kombipedaler bara är skit och att man typ inte ska ga dem utan ha riktiga spd pedaler.

Jag cyklar mycket grusväg och bred stig och då känner jag att spd skulle vara kul att testa, men dd gångerna jag kör stig och lite mer stökiga partier (oftast med mina barn då) så vill jaginte sitta fast då det blir mycket stopp och går långsamt i skogen.

Så finns det några vettiga/bra kombipedaler att satsa på??

Kollat lite på dessa.

Alternativet är nya bättre platta pedaler och typ en traillöparsko till dem.

Mvh Magnus

Kombipedaler funkar bra till pendling men jag tror att det är en väldigt mycket bättre idé att du antingen köper dubbelsidiga pedaler och bara vänjer dig vid dem (de flesta vänjer sig på fort, att klicka loss sker omedvetet, problemet brukar snarare vara att komma i pedalerna i stök) eller köpa bra plattisar och dedikerade skor till dessa.

Kände för att skriva något tråkigt om kombipedaler, men skriver istället något positivt om dubbelsidiga.

Du kommer vänja dig att sitta fast på bara en liten stund (läs efter några timmar på cykeln). Ska du prova spd så är det förmodligen lika bra att göra det "på riktigt" så går det mycket snabbare, än om du ska ha möjligheten att välja den platta "säkra" sidan. Risken är att du med kombipedaler bara upplever det negativa med spd, dvs att det är svårt att komma i när pedalen är uppochned. Allt annat är bra med spd.?

Kände för att skriva något tråkigt om kombipedaler, men skriver istället något positivt om dubbelsidiga.

Du kommer vänja dig att sitta fast på bara en liten stund (läs efter några timmar på cykeln). Ska du prova spd så är det förmodligen lika bra att göra det "på riktigt" så går det mycket snabbare, än om du ska ha möjligheten att välja den platta "säkra" sidan. Risken är att du med kombipedaler bara upplever det negativa med spd, dvs att det är svårt att komma i när pedalen är uppochned. Allt annat är bra med spd.?

Förutom kladdsnö... det kan göra en tokig. Annars håller jag helt med!

det finns som jag ser det två lösningar på problemet.

kombipedaler är inte en av dom. ett för evigt upprepat fippel väntar brukaren av dessa, toppat med ständiga pedalislag.

det ena är att köpa dubbelsidiga spd och sedan de enstaka gånger det kommer bli frågan om sätta dit en plattisadapter. det är förstås fippligt, men sker det sällan är det acceptabelt. och du kommer som alla andra säkerligen snart övergå helt till spd.

det andra är att köpa pedaler med bajonettfattning och byta mellan spd och plattisar beroende på vad som är aktuellt för dagen. wellgo är ett exempel på bra konstruktion och tillgänglighet.

Håller med ridit talare. Antingen eller.
Jag kör kombi (PD-A530) på pendlaren, eftersom jag ibland tar den några hundra meter till Coop, Willys eller Jula.

Skor med klossar är ganska halkiga ga på den platta. Då har jag ändå shimanos "trecking-goretex-sko" (SH-XM7 (utgången modell)) med förhållandevis mjuk sula med ganska mycket slityta. En ren spd-sko har ännu sämre grepp.
images.jpeg

Med "vanliga" skor är greppet inte mycket bättre heller på platta sidan. Det funkar för att hämta små paket eller handla mjölk.
Men jag ångrar mig ändå de gånger jag sticker i vanliga skor eller foppatofflor.

I skogen sitter jag alltid fast (dubbelsidiga).

Mitt råd är antingen eller. Vill du testa spd så köp t ex ett par pd-m520. De brukar man kunna få billigt på ibland. Jag köpte ett par extra till att ha på gammla 26":aren ibland och till andra cyklar när Stadium hade medlemsrabatt. 399-25%.

Jag tror att annars ger du inte spd en riktig chans och kommer ändå bara bli missnöjd och har då köpt spd-skorna i onödan.
Alternativt rekommenderar jag att lägga de extra pengar på bra och elakt vassa plattformspedaler och lämpliga skor till det.

Shimano säljer en variant av sina cleats som kallas multi-release, SM-SH-56. Tanken är att det ska vara lättare att komma loss, dvs tänkt för nybörjare på SPD. Jag har inte provat dom själv, men sneglade på dom i samband med att jag gick över till clipless.

Det kanske är värt att testa. M520 går också att ställa rätt löst.
Kombi har sin plats tex så har jag det när jag delar cykel med min fru.
Knölig långsam stig är ingen sådan plats. Perfekt för spd

Dock har jag ju med cykeln på semestern med husvagnen och har den då som mer vardagscykel, och kommer då inte ha ett par cykelskor på mig när man cyklar in till stan m.m. och har inte lust att skruva av och på trappor för olika typer av cykling, heltbenkelt för att jag är lat och vet att det inte kommer att bli av då.

Kanske bättre då att satsa på bättre/skönare plattisar.

Var i samma situation själv för några år sedan och blev tipsad om dessa: Shimano Click'R PD-MT50. Click r systemet är även lättare att koppla ur skon från så nybörjarvänligt också. Körde inte många gånger utan cykelskorna när det är så enkelt att klicka ur och smidiga varje gång man leker med barnen och inte behöver byta skor och frun är också nöjd när hon lånar cykeln?

Var i samma situation själv för några år sedan och blev tipsad om dessa: Shimano Click'R PD-MT50. Click r systemet är även lättare att koppla ur skon från så nybörjarvänligt också. Körde inte många gånger utan cykelskorna när det är så enkelt att klicka ur och smidiga varje gång man leker med barnen och inte behöver byta skor och frun är också nöjd när hon lånar cykeln?
Är den dubbelsidug eller spd på ena sidan bara? Går det att köra med vanlig sko även på spd sidan?

Shimano säljer en variant av sina cleats som kallas multi-release, SM-SH-56. Tanken är att det ska vara lättare att komma loss, dvs tänkt för nybörjare på SPD. Jag har inte provat dom själv, men sneglade på dom i samband med att jag gick över till clipless.
Undvik multirelease. De tjuvsläpper när du tar i och drar. Har testat dem, och dissat.

Dock har jag ju med cykeln på semestern med husvagnen och har den då som mer vardagscykel, och kommer då inte ha ett par cykelskor på mig när man cyklar in till stan m.m. och har inte lust att skruva av och på trappor för olika typer av cykling, heltbenkelt för att jag är lat och vet att det inte kommer att bli av då.

Helt rätt tänkt tycker jag, satsa på ett par bra plattisar så blir det bra både i skogen och på husvagnssemestern.

Det otäcka med 56orna är att de kan lösa ut oväntat vid situationer där man riskerar att hamna i missärtråden om de löser ut. Men finns en bra tråd med stundtals sakliga argument från båda lägren.

SH-51 FTW! (Bara så att det inte missas att jag är partisk...)

Är den dubbelsidug eller spd på ena sidan bara? Går det att köra med vanlig sko även på spd sidan?
Den är dubbel, går inte att köra med enkla när vikten blir ojämn så spd sidan alltid är ner mot marken. Ja ramen är fjäderbelastad så spd fästet är jämt med peladen när man inte är fast klickad så fungerar utmärkt med vanliga skor känns som vanliga pedaler.

Bra prisvärda plattisar som man kan köra med vanlig traillöparsko typ, ingen specialcykelsko.
Vad menar du? Klart det går att köra med vanlig löparsko på plattisar. Man får förstås något bättre grepp mot pedalen med skor som t.ex fiveten freerider, det kommer man inte ifrån. Men det fungerar helt ok med alla normala skor.

Viktigt är att piggarna är i stål. Inga plastpiggar och inga "ingjutna" piggar. Stålskruvar av något slag ska det vara. Gärna många och långa ?

Senast ändrad:
Det kommer ju alltid vara en konflikt mellan skogscykling och affärscykling. De pedaler som är bäst för det ena kommer inte vara det för det andra. Jag har blivit helt konverterad och kör alltid i cykelskor på cykel. Och sitter fastklickad. Men som @Valhalla_ säger så ska du ha långa stålpiggar på dina plattpedaler i skogen (och smalbensskydd!) och de äter vardagsskorna på nolltid. "Vanliga" platta pedaler är hala och du kommer tappa greppet på dem i skogen.

Välj själv vad du prioriterar

Då låter väl dubbelsidiga spd bäst men under husvagnsveckorna klickar du i en plastadapter så pedalen just då blir en (Dålig) kombipedal. https://www.cykelgear.se/reservdela...MIhZzxuMbN7wIVYwSiAx3GFgXkEAQYBiABEgKLxvD_BwE

Måste tyvärr hålla med ovanstående om att kombipedaler inte är någon höjdare. Jag har ett par såna här på min pendlarhoj:

Är inte alls nöjd med dem. Värst är nog att de är svåra att komma i och ur. Jag har ställt "styrkan" på dem så lågt jag kan, men ibland "fastnar" jag ändå i dem, samt att ibland klickar de inte i av någon konstig anledning. Har ett par Shimano PD-M8120 pedaler på MTB:n och de fungerar som en dröm i jämförelse!

Sen finns så klart problemet med att "fel sida" alltid tenderar till att vara uppåt. Sidan utan klick är tyngre och tenderar till att peka neråt. Lite som de gamla tå-clipsen från förr i tiden som man var tvungen att "flippa upp" för att komma i. I terrängen är det är viktigt att snabbt komma i pedalerna och jag vet att jag skulle bli galen på att behöva krångla med pedalerna. Det är knappt att jag orkar krångla med dem på asfalt...

Det är möjligt att det finns kombipedaler där ute som inte är totalt skräp, men jag skulle åtminstone rekommendera att du håller dig borta från de jag länkade ovan. Ärligt talat är det nog mindre frustrerande att skaffa SPD + plattisar och byta pedaler varje gång man ska ut.

Jag vill komplettera mitt första inlägg med att jag har kört M-530 kombipedaler på pendlaren. Är väldigt nöjd med dem, men jag skulle aldrig köra det på stigcykeln.

Har cyklat med ungarna under hela deras uppväxt med SPD-pedaler på cykeln. Bra sätt att lära sig track stand, flytta bakhjulet och annat. Ja, det behövs ett antal spd-vurpor innan man har lärt sig men det ingår.

Kombipedaler är ett jäkla skräp. Bättre att lära sig på riktigt.

Tillbaka
Topp