Bra kombo cykelryggsäck/cykelväska

Totteman

Aktiv medlem
Med nytt jobb i Stockholm blir det mycket cykelpendling från 2022. Jag har tidigare haft alla mina prylar i ryggsäcken, dvs dator, pump/slang, verktyg och kläder. Det blir ganska mycket ibland.
Nu funderar jag på att ha en sidoväska på vänster sida av bakhjulet och en mindre ryggsäck på ryggen. Stockholmsvädret och saltet sliter på allt, så det behöver vara en bra sidoväska som framför allt är vattentät. Det ska kanske rymma lite cykelsaker, men det är i princip bara slang, pump, verktyg...kanske att skor ska få plats där.
Resten tar jag nog i ryggsäcken, dvs en 14" dator och resten av kläderna.
Jag har en OMM Classic 32 på ryggen när jag brukar cykelpendla. Den sitter så bra, men börjar bli lite sliten så den får nog förpassas till att användas vid andra tillfällen.

Så, nu till det jag undrar:
- Är det Vaude Aqua Back Single jag ska ha som sidoväska?
- Är det en Ortlieb ryggsäck jag ska ha?

Kom på att jag kanske ska ha en väska på min Biltemapakethållare (ej monterad...ska sitta på sadelstolpen). Där kan man ha en liten vattentät väska som rymmer cykelprylarna och kanske skor mm. Men en ryggsäck blir det nog i alla fall.

Äh, jag har tid att fundera.

Om det inte är väldigt privat där man parkerar så vill man att det ska vara snabbt och enkelt att ta av väskan från cykeln. Och varför inte lägga all packning i sidoväskan, mycket skönare än ryggsäck?

En vattentät sido-väska från Vaude eller Ortlieb gör jobbet. Själv kör jag en från Basil som var lite mer pendlings-anpassad, dock har en dragkedja gått sönder på den efter ett drygt år så osäker på om jag skulle välja det märket igen. Jag skulle dock vilja ha lite fler fack som man kan komma åt utifrån än väskorna från Vaude och Ortlieb har, för nycklar telefon osv. Också svårt att hantera en laptop i de flesta sido-väskor.

Många som skriver här verkar packa otroligt lite volym för sin pendling, själv hör jag till dom som alltid har väskan överfull med grejer.

Ja, det kanske blir en sidoväska. Ska se vad som finns. Funktion och effektivitet före pris, så tänker jag.
Om jag ska gå på stan, som en vanlig människa, får jag väl ha datorn i en annan och mer kontorsanpassad väska. Den ska bara vara representativ på något sätt, vilket även en Fjällräven Kånken kan vara...

Tillbaka
Topp