Bra köp eller anusköp?

Bra köp eller anusköp?
Jag har en kompis som behöver en ny mtb inför en multisporttävling som ska gå av stapeln i september. Av en slump sprang jag på denna:

http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=39543797

Lite improvoserat så slängde jag iväg ett bud och tydligen så råkade jag vinna budgivningen på 2175 kr.

Mina frågor är:
1. Av döma av bilden och vad som står i texten...har jag gjort ett bra köp eller ett anusköp? När jag googlade lite snabbt verkar det ju som att jag har gjort ett alldeles för bra köp för att det ska vara sant.

2. Pacta sund servanda...eller vad det nu heter. Avtal ska iaf hållas men hur säkert är det att handla på tradera? Någon med erfarenhet som kan berätta?

MVH
Andreas

Senast redigerad av en moderator:
Bra köp eller anusköp?
Denna cykel har jag sett på blocket, inte ett säkert tecken på att cykeln verkligen excisterar men ett tydligare tecken på att den GÖr det... du är mao troligtvist INTE blåst
http://www.blocket.se/vi/10735449.htm?ca=10_s
Med tanke på att ägaren lagt ut den på blocket för 9000(absolut inte värde den pengen) så tror jag personligen inte att han är ett troll.
Mitt omdöme:
Cykeln ser ut att vara uppbyggd runt 8500 ramen, dvs 8500 ramen är inte orginal ramen. Gaffeln som sitter på (Judy j3) är absolut itne org gaffeln, men dock en helt okej gaffel. Växlarna är såsom det framgår av bilder och namn, ganska bra grejer. Gammalt vevparti dock, men det är ju XT:P
Skulle säga att 2175 kr är ett KLART BRA köp, du har inte fått en komplett lr orginal 8500(för över 30000), ett ganska okej ihopbygg. Hoppas bara att försäljaren är seriös

Bra köp eller anusköp?
Verkar som ett bra köp om du frågar mig ... Men jag är knappast någon expert .

Hoppas det var ett bra köp ! :D

/ / Oskar .

Bra köp eller anusköp?
Det står ju så här i beskrivningen:

"Tillagt i objektsbeskrivningen 19 feb 21:27

Inget vinnande bud"

Vad menas? Och i den andra auktionen http://www.tradera.com/auction/aid_39906208 står det "bud som läges är ej vinnande ifall det understiger 50% av köpensumman alltså inte under 4500 kr"

Varför kör han inte med reservationspris?

Bra köp eller anusköp?
Min teori är att han är lika mycket nybörjare som jag på tradera...han missade helt enkelt att lägga ett reservationspris. Huruvida han har möjlighet att avbryta budgivningen ställer jag mig tveksam till..."den som ger sig in i leken"...

Nu ska jag ut och åka skidor så den här får mogna lite innan jag tar kontakt med honom.

Bra köp eller anusköp?
Om det inte stod något om 50% an köpeskillingen osv när du la ditt bud tror jag knappast att han kan slingra sig ur köpet..

Bra köp eller anusköp?
Ett vinnande bud är ett vinnande bud, alltså är cykeln din. Lagda bud är bindande både för köpare och säljare.
När man läser den nya annonsen så ser det ju onekligen ut som att han inte hittat funktionen "reservationspris". Men hör av dig till tradera.

Bra köp eller anusköp?
Efter lite mailkorrespondans så gjorde säljaren mig uppmärksam på att han igår klockan 21:27 lade till detta i objektsbeskrivningen:

"Tillagt i objektsbeskrivningen 19 feb 21:27

Inget vinnande bud"

Nu är ju jag partisk men jag är väldigt osäker på huruvida han kan ändra förutsättningarna under auktionens gång. Någon som är vass på civilrätt?

Tradera är iaf kontaktade med tanke på den andra auktionen, vore tråkigt om någon bjöd på den förgäves.

Bra köp eller anusköp?
Fult eller klantigt gjort av honom! Ditt bud ligger ju över hans nuvarande minimum pris dessutom. Han kommer nog inte att släppa den innan han får sina 9000:-, vilket han nog aldrig får.

Inte en aning om vad det är för regler på tradera, men bra av dig att kontakta dom.

Bra köp eller anusköp?
Mårten: Traderas regelverk är tämligen tydligt utformat.
Auktionen kan tas bort av säljaren, sålänge inga bud finns lagda. Han kan också ändra pris, text i annons, ja typ allt, så länge ingen lagt ett bud.
Men när första budet är lagt gäller det som "finns" i annonsen. Tillägg i "beskrivningen" upphäver inte en försäljning.

Bra köp eller anusköp?
Johan_Olsson: Det beror på om det vinnande budet lades före eller efter tillägget, det senare är aktuellt i det här fallet. Om man nu kan uttolka någonting alls ur tillägget vilket man nog kanske kan...

Traderas regelverk som jag uppfattat det är inte alls tydligt på den här punkten, iaf. inte i den riktning du vill påskina. Dom säger tex. att det som står i annonsen är det som gäller som avtal.

Bra köp eller anusköp?
Citat från traderas användaravtal.
"Du är skyldig att avsluta en försäljning av ett föremål som har saluförts på Webbplatsen när ett bud har lämnats och budet överstiger det angivna priset ("Vinnande bud") eller om föremålet har köpts till fast pris."

Kan det bli tydligare, du har helt klart vunnit auktionen, nu återstår bara att bråka med säljaren.

Bra köp eller anusköp?
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Johan_Olsson: Det beror på om det vinnande budet
> lades före eller efter tillägget, det senare är
> aktuellt i det här fallet. Om man nu kan uttolka
> någonting alls ur tillägget vilket man nog
> kanske kan...
>
> Traderas regelverk som jag uppfattat det är inte
> alls tydligt på den här punkten, iaf. inte i den
> riktning du vill påskina. Dom säger tex. att det
> som står i annonsen är det som gäller som
> avtal.

Trist för säljaren om det är som du påstår...då blir han av med cykeln för en tusenlapp...någon annan lade ett bud på 1000:- tjugo minuter innan han ändrade sin "objektbeskrivning"...nåväl...det löser sig väl som hon som bajsade i handfatet sa...

Bra köp eller anusköp?
Det kanske är så att du har juridiskt rätt, men eftersom det inte verkar som att han gjort detta för att luras utan bara klantat sig tycker jag inte det vore schysst att tvinga honom sälja den till ett pris långt under det han tänkt sig. Men det är så klart upp till ditt eget samvete...

Bra köp eller anusköp?
bajsmatte skrev:
> Det kanske är så att du har juridiskt rätt, men
> eftersom det inte verkar som att han gjort detta
> för att luras utan bara klantat sig tycker jag
> inte det vore schysst att tvinga honom sälja den
> till ett pris långt under det han tänkt sig. Men
> det är så klart upp till ditt eget samvete...

Då han satt utropspris på 1000:- samtidigt som han egentligen vill ha 9000:-, så tycker jag inte samvete har med det hela att göra. A deal is a deal eller vad dom nu säger i amerikat!

Bra köp eller anusköp?
Ja, det är riktigt samvetslöst av Cliff att slänga in ett chansbud på auktion, vinna budgivningen och sedan ha fräckheten att begära föremålet man vann.

Tipsa Aftonbladet om denna samvetslösa gärning. Nu!

Bra köp eller anusköp?
Det finns väl ingenting som binder den fysiska person till annonsen? Vemsomhelst kan ju lägga ut en annons på Tradera? Jag kan inte tänka mig att det finns nånting alls som ger dig allra minsta "rätt" att köpa cykeln. Varken du eller köparen kan ju lagligen bindas till försäljningen, för jag antar att ingen av er skrivit på något avtal?

Bra köp eller anusköp?
Ändring i auktionsbeskrivning ger mer köparen rätt att avbryta ett köp.
Den som lägger upp en auktion är skyldig att ge en korrekt beskrivning och om säljaren skulle upptäcka något fel så kan säljaren göra detta kännt i beskrivningen och alla som lagt bud innan har rätt att avstå från köp. Lägger man bud efter så kan man inte frånsäga sitt köp.

Säljaren i det här fallet har helt enkelt missat en liten detalj. Heter man Cliff Barnes så är det bara att utnyttja situationen (dock så kommer allt att gå åt helvetet hur du än gör).

Så tolkar jag traderas regelverk.

Bra köp eller anusköp?
JT skrev:
> Det finns väl ingenting som binder den fysiska
> person till annonsen? Vemsomhelst kan ju lägga ut
> en annons på Tradera? Jag kan inte tänka mig att
> det finns nånting alls som ger dig allra minsta
> "rätt" att köpa cykeln. Varken du eller köparen
> kan ju lagligen bindas till försäljningen, för
> jag antar att ingen av er skrivit på något
> avtal?

Skriftliga avtal behövs bara i fastighetsaffärer så vitt jag minns...

Bra köp eller anusköp?
Hej detta är min cykel och jag har den icke till SALU eller auktioneras bort det är förmodligenmin fd flickvän som skojar med mig. SKall prat allvar med henne jag vet inte hur den hamnade på tradera.com men cliff Barnes du får kontakta mig här på sidan.

Bra köp eller anusköp?
castrell-o skrev:
> Cycleman66 - are you for real? Vad är det här om
> riktigt?

Polis ärende?

Bra köp eller anusköp?
ja hoppas att detta löser sig, både för köparen och säljaren, cycleman66 lär ju ha ganska dåligt samvete om han ljuger inte sant, därför tror att du har sagt sanningen till köparen.

Bra köp eller anusköp?
Cliff Barnes skrev:
> Skriftliga avtal behövs bara i fastighetsaffärer
> så vitt jag minns...

Ja, det krävs bara då, men eftersom möjligtheten till vettiga bevis ofta är i princip obefintliga vid andra avtal, så är man ganska kokt om man inte har något.

Bra köp eller anusköp?
Hej!
Jag var den sol lade första budet på 1000:-
Redan när jag la budet anade jag att det inte stod rätt till med auktionen. Jag tycker att vi skall tro på killen som äger cykeln och släppa det hela och låta det bero. Det ligger för övrigt en annons på Blocket med samma cykel och då för 9000:- bilden kommer där ifrån.

Bra köp eller anusköp?
Som det är nu kan ingen som skrivit i den här tråden köpa cykeln om det visar sig vara som cycleman66 säger. Det köpet skulle gå tillbaka snabbare än ni säger "ogiltigt avtal".

Bra köp eller anusköp?
jonzén: Är cykeln bådas behövs en fullmakt för att hon ska få sälja den. Att den är hennes... Tja, hävdar cycleman66 motsatsen blir det en tvist mellan dom två. Är cykeln hennes är det inget problem med köpet. Men är den inte enbart hennes blir det svårt med tanke på vad köparen ostridigt fått veta genom den här tråden eftersom det då skulle handla om ett avtal som slutits genom mellanman i ond tro på så sätt att tredje man (köparen) varit medveten om att mellanmannen (tjejen) inte haft rätt (fullmakt) att för huvudmannens (cycleman66) räkning sälja cykeln/del av cykeln.

Tillbaka till fysikboken med dig.

Bra köp eller anusköp?
http://happymtb.org/forum/read.php/1/563048/566653#msg-566653
"Hej frogge du kan få min TREK 8500 för 7000 kr om det ätr intressant skicka mig et mail elle privatmed" 16/2 -07

http://happymtb.org/forum/read.php/1/542068/542136#msg-542136
"Hej ullis du kan få köpa min trek 8500-05 för 6500 kr spec kan du se på köp och sälj" 9/1 -07

http://happymtb.org/forum/read.php/1/537552/537841#msg-537841
"Jag säljer min trek 8500 för 6 papp om det kan vara något för dig" 2/1 -07

Varför rusar priset upp hela tiden? Är den till salu eller ej?

Bra köp eller anusköp?
NEJ CYKELN ÄR INTE TILL SALU JAG SÄGER JU ATT DET HAR LAGT UTS AV MIN FD FLICKVÄN FÖR ATT JÄVLAS MED MIG.CYKELN HAR VARIT MIN ÄNDA FRÅN BÖRJAN. KAN VI FÅ SLUT PÅ SNACKET OM DETTA NU

Tillbaka
Topp