Bra lås?

• Trådstartare Trådstartare Wee
  • Start datum Start datum

Wee

Aktiv medlem
Bra lås?
Hej allihopa, har köpt en ny cykel som jag även kommer att cykla till och från jobbet på.

Förhoppningsvis kommer jag kunna parkera den inom inhägnat område, men annars utanför. I vilket fall vill jag ha ett rejält lås så att jag iaf har en större chans att den står kvar när jag ska hem.

Tips mottages gärna.

Bra lås?
Jag var inne på det jag med då bygellås är lite svåra att hitta saker att låsa fast i. Jag ska kolla runt lite och se vad jag finner, tack för tipset!

Bra lås?
HipLok gör en del smidiga lås att ha med sig. 1 kg (HipLok Lite) vadderad kedja runt midjan känns förvånansvärt lite när man cyklar. De är korta dock och räcker precis för att låsa ramen i en lyktstolpe.

Bra lås?
Jag har köpt Classes lås som fick bra i test och lämnat i cykelstället på jobbet. Definitivt inte samma kvalitet som ABUS. Och det är många som verkar få problem med att det inte går att låsa upp: http://www.clasohlson.com/se/Bygellås-Asaklitt/31-2166
Men, eftersom jag kan lämna det på jobbet behöver jag inte släpa det fram och tillbaka (och har tillgång till vinkelslip).

Men vad är att föredra? Bygellås eller kättinglås? Eller det spelar kanske ingen roll om tjuven vill ha cykeln?

Bra lås?
desmo sa:
Men vad är att föredra? Bygellås eller kättinglås? Eller det spelar kanske ingen roll om tjuven vill ha cykeln?
båda är "good enough". Bygellås något bättre. Men framförallt så är de mindre alternativ kassa i jämförelse, t ex wire-lås kan man ju tycka är smutt men det klipper man av på några sekunder. Såg en bra video om det förut, här:

Bra lås?
Har också biltemalåset till pendlaren, och fått behålla cykeln hittills. Däremot tar det in vatten i själva låsdelen och fryser ihop titt som tätt under vintern.

Bra lås?
det finns inga bra lås längre, pga batterivinkelslipar. några sekunder med vilket lås som helst. rörelselarm kan vara att fundera på.

bättre använd en cykel som inte buset kan sälja, eller ta in cykeln, eller köp en brompton

Senast ändrad:
Bra lås?
ceel sa:
HipLok gör en del smidiga lås att ha med sig. 1 kg (HipLok Lite) vadderad kedja runt midjan känns förvånansvärt lite när man cyklar. De är korta dock och räcker precis för att låsa ramen i en lyktstolpe.

Hur smal midja har man om man får runt ett lås som precis räcker till lyktstolpe och cykelram? :) Inget för oss som väger tresiffrigt gissar jag då.

Bra lås?
Pepperazzi sa:
ceel sa:

Hur smal midja har man om man får runt ett lås som precis räcker till lyktstolpe och cykelram? :) Inget för oss som väger tresiffrigt gissar jag då.
Hiplock-låset har en rem som gör att man kan justera räckvidden runt midjan, så man slipper släpa runt på en massa onödiga kättinglänkar. Har ett sånt lås själv och än så länge (peppar, peppar) har det jag låst fast med hjälp av det stått kvar.

Bra lås?
Har kollat på olika kedjelås från Abus och ser då att det skiljer sig på säkerhetsnivåerna, var in på SSF igår men fann ingenting så jag kunde tolka det rätt, men är säkerhetsnivå 5 eller 6 "bäst"?

På Bikester finns det två lås som verkar bra, samma längd på kättingen så jag står mellan dom - som sagt så skiljer det på nivån bara.

Bra lås?
HipLock känns ju som en smidig idé för att få med sig ett lås med vettig längd utan krångel med väska; om man alltid parkerar och låser cykeln hemma i sitt torra och välstädade vardagsrum.

Bra lås?
eketjall sa:
HipLock känns ju som en smidig idé för att få med sig ett lås med vettig längd utan krångel med väska; om man alltid parkerar och låser cykeln hemma i sitt torra och välstädade vardagsrum.

Bortsett från att cykeln inte står låst hemma, och vardagsrummet sällan är välstädat, så är det precis så det ser ut för mig =)

Bra lås?
Nån som har provat detta lås ifrån Biltema? Godkänt av Sbsc, eller ska man lägga ut det dubbla och få ett lås ifrån Abus med samma klassning?

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/mc-las/kattinglas-2000036506

Abus:
https://www.bikester.se/abus-citychain-1010-85-cykellas-svart-220060.html
https://www.bikester.se/abus-1060-granit-citychain-x-plus-kedjelas-svart-356138.html

Har haft ett lås från Jula över sommaren som fick bra kritik i ett test, men det började kärva när man skulle låsa det så det var jag in och lämnade tillbaks nu i veckan då jag tröttnade på att behöva stå och strula o knacka på låset för att det skulle gå i lås när man hade bråttom in på jobbet.
https://www.jula.se/catalog/fritid/cykel-och-motor/cykelsakerhet/las/kattinglas-620032/
https://www.testfakta.se/sv/product/tonyon-620032

Bra lås?
eketjall sa:

"Min resa till de kriminellas toppskikt började så enkelt. Min cykel var inne på reparation. Numera måste man beställa tid hos cykelreparatören och hämta cykeln i tid, annars tillkommer avgifter. Och man får inte förvara något med cykeln så jag fick ta hem den tunga, massiva kedja som jag brukar låsa fast cykeln med. Kedjan är godkänd även för motorcyklar, det är den sortens kaliber.

Fördelen med moderna, tidsbokningsförsedda verkstäder är att cykeln blir klar i tid, så redan nästa förmiddag var det hämtning. Jag skulle cykla vidare efteråt. Alltså var jag tvungen att ta med låskedjan tillbaka.

Jag släpar den i handen några meter och så tänker jag att det här var ju för obekvämt. Utan att egentligen reflektera över varför hänger jag cykelkedjan om halsen. Den är tung och får mig att räta på ryggen lite extra. Det är ett märkbart tryck av metall mot min bröstkorg, men efter några meter har jag vant mig och prisar min kvicktänkthet.

Nu börjar blickarna. Jag märker dem direkt: jag är en inte alltför lång, skallig man, med pyramidal näsa, som just har fyllt femtio. Jag är inte en blickmagnet.

Fram till i dag. Det är blickar från kvinnor som börjar vid kedjan och sedan förflyttar sig till mina ögon. Det är blickar från männen. De blickarna går från fotsulan till hjässan. Två överdådigt tatuerade män i mc-väst tystnar när jag passerar och glor efter mig.

En mycket känd skribent med erkänt god smak som aldrig brukar känna igen mig får syn på min kedja och kan inte sluta titta. Han känner fortfarande inte igen mig. Det syns att han drabbas av paniken att vara på efterkälken i en ny modetrend som kan göra ett badass av vilken gubbe som helst.

Undra på att han suktar. Vem vill inte vara hårdast på Söder?

Den yttersta bekräftelsen kommer när jag ska gå över ett övergångsställe och passerar en polis. Polisen hälsar på mig. Poliser hälsar aldrig på mig annars. Men nu vet jag förstås varför. Man måste ju hålla sig väl med de kriminella gängens överhuvud.

Jag går med breda steg in i cykelaffären, hämtar ut min cykel, knäpper på den för hälsan så viktiga cykelhjälmen och hänger kedjan där den hör hemma, runt sadeln.

Sen är jag osynlig igen."

Augustin Erba i DN.

Bra lås?
ForesterGuy sa:
eketjall sa:

"Min resa till de kriminellas toppskikt började så enkelt. Min cykel var inne på reparation. Numera måste man beställa tid hos cykelreparatören och hämta cykeln i tid, annars tillkommer avgifter. Och man får inte förvara något med cykeln så jag fick ta hem den tunga, massiva kedja som jag brukar låsa fast cykeln med. Kedjan är godkänd även för motorcyklar, det är den sortens kaliber.

Fördelen med moderna, tidsbokningsförsedda verkstäder är att cykeln blir klar i tid, så redan nästa förmiddag var det hämtning. Jag skulle cykla vidare efteråt. Alltså var jag tvungen att ta med låskedjan tillbaka.

Jag släpar den i handen några meter och så tänker jag att det här var ju för obekvämt. Utan att egentligen reflektera över varför hänger jag cykelkedjan om halsen. Den är tung och får mig att räta på ryggen lite extra. Det är ett märkbart tryck av metall mot min bröstkorg, men efter några meter har jag vant mig och prisar min kvicktänkthet.

Nu börjar blickarna. Jag märker dem direkt: jag är en inte alltför lång, skallig man, med pyramidal näsa, som just har fyllt femtio. Jag är inte en blickmagnet.

Fram till i dag. Det är blickar från kvinnor som börjar vid kedjan och sedan förflyttar sig till mina ögon. Det är blickar från männen. De blickarna går från fotsulan till hjässan. Två överdådigt tatuerade män i mc-väst tystnar när jag passerar och glor efter mig.

En mycket känd skribent med erkänt god smak som aldrig brukar känna igen mig får syn på min kedja och kan inte sluta titta. Han känner fortfarande inte igen mig. Det syns att han drabbas av paniken att vara på efterkälken i en ny modetrend som kan göra ett badass av vilken gubbe som helst.

Undra på att han suktar. Vem vill inte vara hårdast på Söder?

Den yttersta bekräftelsen kommer när jag ska gå över ett övergångsställe och passerar en polis. Polisen hälsar på mig. Poliser hälsar aldrig på mig annars. Men nu vet jag förstås varför. Man måste ju hålla sig väl med de kriminella gängens överhuvud.

Jag går med breda steg in i cykelaffären, hämtar ut min cykel, knäpper på den för hälsan så viktiga cykelhjälmen och hänger kedjan där den hör hemma, runt sadeln.

Sen är jag osynlig igen."

Augustin Erba i DN.
Är den så jäkla tung hade han väl kunnat låsa den runt en stolpe? Eller var kedjan så dyr så stackars augustin var rädd att den skulle bli stulen?

Bra lås?
Har alltid detta lås med mig på pendelhojen. Har nog nämnts redan i tråden. Gillar det starkt, detta har ett larm inbyggt också. Hjälper dock mest en själv att inte känna sig lika paranoid. Har även ett bygel lås som alltid är på jobbet fast låst i cykelställen på plats (fastgjutna i marken är cykelställen). Använder det för att låsa fast bakhjulet med ramen. Huvudlåset används att låsa fast ramen+framhjulet i cykelstället

Bilagor

• 20181121_001746.jpg
    20181121_001746.jpg
    302.6 KB · Besök: 279
Tillbaka
Topp