Bra måltidsersätning?

Mr B

Ny medlem
Bra måltidsersätning?
Nä, jag tänker inte på en banan...
I grund och botten är mitt problem oregelbundna vanor, och jag börjar tröttna på att kasta mejeriprodukter och bröd för att de aldrig går åt. Så min tanke är att ersätta den sporadiskt intagna frukosten med en pulver-shake.
Men jag har inte en susning om vilka produkter som smakar godtagbart, en god produkt skulle ju göra det lättare att få till den regelbundna vanan att äta den på morgonen. Samtidigt funkar det ju inte med vad som helst, det ska ju b´vara en godtagbart bra produkt på fler nivåer. Vettigt näringsinnehåll, gärna med lite fiber, och det ska smaka vanilj, eller choklad. Frukt går bort helt.

Alla tips är tacksamt mottagna.
B!

Senast ändrad:
Bra måltidsersätning?
Om du bara tänker kasta i dig något kladd så varför inte bara köra fasta fram till du ska äta något vettigt?

Bra måltidsersätning?
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/meal-pro-regular-4-kg-storkop

Jag förstår ditt problem, men jag skulle ändå fundera på någon annan frukost istället.

Hårdbröd med smör och ost.
Mjölk/citronvatten
En frukt

Hårdbröd: Lång hållbarhet
Smör: lång hållbarhet
Ost: köp en stor, dela upp den i lagom stora bitar (1bit = 1vecka). Frys ner resten. Lägg upp i kylen på lördagen så har den tinat tills måndagen.

Mjölk: är väl den mejerivara som ställer till det i ditt fall. Men det finns en mellanmjölk som har extra lång hållbarhet. Annars får du köpa laktosfri mjölk. Den har ännu längre hållbarhet.

Citronvatten: Som reserv de dagar du inte har mjölk hemma. Köp en flaska med koncentrat och tipppa i en matsked.

Frukt: Äpple håller länge. Köp annars en fryst fruktmix. Plocka fram en portion(90-120g) kvällen innan och lägg i kylen för tining över natten.

Då tar max 45sek att förbereda frukost på morgonen. Den är dessutom enkel att ta med.

/G

Bra måltidsersätning?
Kapten_Usling skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/compl
> ete_diet (choklad)
>
> Funkar bra som enda energikälla, 3 veckor åt
> gången, samt innehåller fibrer.. kör själv en
> turbo-diet på det nu.. eller imorron.. man tappar
> ca:½ kg per dag om man är fet och bara käkar
> det (se till att du har en shaker, inge så gott
> med klumpar)

Jag tänker ju blygsamt påstå att jag inte är fet, utan "bara" dras med 7-8kilos övervikt. Det är strikt taget inte för viktens skull, utan hälsan, regelbundna vanor borde kunna rätta till magen... Hoppas jag.

Bingolotto skrev:
> Om du bara tänker kasta i dig något kladd så
> varför inte bara köra fasta fram till du ska
> äta något vettigt?

Tack, men det har jag gjort nu i lite drygt 25 år, vilket lett till att magen inte fungerar som den ska. Så jag tänkte jag skulle prova något annat.

Chrissofsweden skrev:
> Citronvatten: Som reserv de dagar du inte har
> mjölk hemma. Köp en flaska med koncentrat och
> tipppa i en matsked.
>
> Frukt: Äpple håller länge. Köp annars en fryst
> fruktmix. Plocka fram en portion(90-120g) kvällen
> innan och lägg i kylen för tining över natten.

Citron klarar jag kanske någon droppe på en schnitzel, men det förstör smaken på den goda maten, frukt, bär och grönsaker går bort i princip helt från alt jag äter. Undantagen är få, och inkludera rotmos, stuvad spenat och grönkålssoppa... Tomat, om man räknar ketchup, och lingon om man räknar den sylt som fås på flaska. Jag låtsas som om de sista två inte räknas, men det får vara lite upp till var och en. Det är mentalt, men poängen är att jag inte fixar att äta det, utan mår fysiskt dåligt av det. Och inte har man varit smart nog för att äta vettiga kosttillskott i heller.

Complete Diet ser ut att vara hälften så stora portioner, och innehåller klart mer fiber. Den innehåller även en del vitaminer, något jag misstänker att jag skulle må bra av. Meal-Pro ser ut att innehålla mer socker, men också massor av aminosyror. Är man dum i huvudet om man köper båda, och häller den ena i halsen en dag, den andra nästa? Jag försöker som sagt inte gå ner i vikt, det brukar fixa sig med viss automatik när värmen kommer, utan jag försöker hitta ett enkelt sätt att tvinga mig till något bättre vanor än de jag haft de senaste 25 åren. Styvmor var bland mycket annat, duktig på att se till så jag fick tre mål mat i mig, men sedan jag flyttat hemifrån har det inte riktigt fått den uppmärksamhet det kanske borde haft. Numera rasar magen oavsett vad jag äter, vilket kanske inte är så konstigt om "regelbudet ätande" är en stor pasta-baserad middag en gång om dagen och inget annat. Jag har kompletterat det med stora mängder te (massor med socker) och Cocacola. Jag är definitivt kolhydratknarkare, och det har säkert satt sina spår.

B!

Bra måltidsersätning?
Om du vill ordna dina matvanor och börja äta regelbundet så kommer inte hållbarheten på mjölk vara problemet, den kommer gå åt innan dess. Här handlar det nog mestadels om ifall du vill ta hand om din hälsa eller ej.

Att ordna en kass mage genom att hälla i sig konstiga pulverlösningar låter mer som en rejäl tankevurpa än en långsiktig lösning och jag skulle tippa att ditt innehåll i kosten är större orsak än att du ätit få gånger/dygn.

Bra måltidsersätning?
Jag gör en smoothie ibland, går på några minuter bara. Ingen aning om det är nyttigt men det mättar bra som frukost.

Kvarg från Lidl
Blåbär
Banan
Någon tesked jordnötssmör
Någon tesked kokosfett om man vill ha mer mättnadskänsla
Mjölk

Mixas och dricks.

Bra måltidsersätning?
Bingolotto skrev:
> Att ordna en kass mage genom att hälla i sig
> konstiga pulverlösningar låter mer som en rejäl
> tankevurpa än en långsiktig lösning och jag
> skulle tippa att ditt innehåll i kosten är
> större orsak än att du ätit få gånger/dygn.

Självklart är det så. 25 år på i stort sett bara pasta, och på senare år pasta med Scans köttbullar får som bäst kallas ensidig kost. Problemet är att jag känner mig själv ganska väl. Är det inte lätt, gott, och producerar lite disk, så blir det ingen ändring av frukost vanorna. Förhoppningen är självklart att kunna växla över på riktig frukost framöver, om inget annat så för att det är billigare... Men för att det alls ska ske någon förändring behöver jag antingen en hushållerska, eller en enkel lösning. Jag har försökt hitta hushållerska, men det verkar dyrare än pulveralternativet, och de verkar inte alls mer intreserade av att kliva upp och fixa frukost än vad jag är.

lundatok skrev:
> Jag gör en smoothie ibland, går på några
> minuter bara. Ingen aning om det är nyttigt men
> det mättar bra som frukost.
>
> Kvarg från Lidl
> Blåbär
> Banan
> Någon tesked jordnötssmör
> Någon tesked kokosfett om man vill ha mer
> mättnadskänsla
> Mjölk
>
> Mixas och dricks.

Jag känner att kvarg, jordnötsmör, kokosfett, och mjölk, kanske är mindre optimal som måltidsersättning en pulver, men visst, det är säkert bättre än måltiden det ska ersätta, som för nuvarande är att inte äta alls, utan att dricka en stor kopp te, eller en skvätt cocacola. Trist att det dock fortfarande är beroende på varor, främst mjölken, med kort datum. Så det känns som om det inte är ett alternativ.

B!

Bra måltidsersätning?
Havregrynsgröt?
Lite havregryn, vatten och en gnutta salt, in i micron 2 minuter. Snabbt och enkelt.
Har man dessutom frukt, bär och en skvätt mjölk kan det bli en riktig lyxfrukost!

Bra måltidsersätning?
Matvanor = mat + vanor.

Du verkar ju själv inse att det du behöver är någorlunda regelbundna matvanor. Pulver är dock inte mat. Om du ska få ordning på magen behöver du fiber, magen behöver något att jobba med. (Fiber finns visserligen i pulverform på apoteket...)

Kan du inte äta frukost på jobbet? Förvara yougurt/fil i jobbkylen, strö på lite müsli och ät det medan du plöjer morgonmailen. Att bre en smörgås kvällen innan och ta med tar ju heller ingen tid.

Bra måltidsersätning?
i_9216884231.jpg

Bra måltidsersätning?
Oskar skrev:
>

+bröd som du fryser direkt när du köper det och tinar en skiva i taget i micron.

Bra måltidsersätning?
Rattnalle skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
>
> +bröd som du fryser direkt när du köper det och
> tinar en skiva i taget i micron.

Eller så köper man pumpernickel:

1265389.jpg

Håller sig flera månader i obruten förpackning. När man väl öppnat förpackningen håller det sig typ tre dagar.

Jag gissar bara, men skulle tro att pumpernickel är ett bra bröd ur såväl fiber- som GI-hänseende.

Dessutom är det sjukt gott, som om det nu spelade nån roll.

Bra måltidsersätning?
Jag fattar inte riktigt...

Själv tycker jag det är riktigt tråkigt att laga mat, men just frukost kan väl inte vara några problem att fixa till? Bre en eller ett par mackor, hälla upp några dl fil eller youghurt i en skål, hälla en dl müsli över det och hälla upp ett glas apelsinjuice. Behöver man väl inte skaffa en hushållerska för även om man inte är någon Mannerström i köket? :-/

Bra måltidsersätning?
SuperApe skrev:
> Flyttade du hemifrån igår?

+1

Tänkte egentligen plusetta havregrynsgröt men eftersom jag inte kan multiplussa så får det bli Apans inlägg.

Vad är problemet?

Bra måltidsersätning?
Mr B skrev:
> Nä, jag tänker inte

(en massa möög)

> Frukt går bort helt.
>
> Alla tips är tacksamt mottagna.
> B!

Tror att du kan få betydligt fler tips på Flashbacks el. möjligen Kolozzeums forum.

Bra måltidsersätning?
Chrissofsweden skrev:
> Följande är ett välkänt faktum: 'Kosttillskott
> skall aldrig ersätta vanliga huvudmål'
>
> /G
Vilket ju knappast är ett problem här, eftersom poängen är att jag ska börja äta frukost i någon form, till skillnad från att hopa över den helt.

crust skrev:
> Havregrynsgröt?
> Lite havregryn, vatten och en gnutta salt, in i
> micron 2 minuter. Snabbt och enkelt.

Förbaskat tråkigt utan mjöl dok. Rent av oätligt. Och mjölken har en tendens till att bli stående tills den går ut ur kylskåpet, eftersom jag inte har någon regelbunden frukostvana... Tanken här är att försöka skaffa en, men den här vägen har inte fungerat de senaste 25 åren, så jag är ute efter något annat.

crust skrev:

> Har man dessutom frukt, bär och en skvätt mjölk
> kan det bli en riktig lyxfrukost!

Det var ju ett jävla tjatande om frukt o bär... Om jag åt sånt kunde jag ju bara äta en banan, eller ett äpple.

Aron skrev:
> Kan du inte äta frukost på jobbet?

Om jag hade haft ett jobb att gå till kanske det hade hjälpt. Det hade om inget anat gett vissa ramar inom vilka man haft fasta rutiner.

SuperApe skrev:
> Flyttade du hemifrån igår?

Nä, det var snarare 25 å sedan. Annars hade jag kanske inte haft 25 år av dåliga frukostvanor bakom mig.

hobbit skrev:
> Dags att träffa en dietist!?
>
> /H

Jag försökte, men det var ingen som svarade på min kontaktannons. Annars hade det ju varit kanon med en "liv-in dietist"

DT skrev:
> Jag fattar inte riktigt...

Jag har aldrig varit något stort fan av att äta. Äter gör jag när jag är hungrig. Problemet är att det är jag en gång om dagen, drygt 3-4 på eftermiddagen, och sen går jag som sagt på kolhydrater resten av dagen. Det krävs inget geni för att inse att det inte är bra, och jag behöver ändra på det, men det verkar som om folk försätter att man är fullständig idiot, och inte har försökt få det att fungera med vanlig frukost. Min förhoppning är att jag ska kunna grunda en frukostvana på något som är simpelt nog att hälla i sig utan att man egentligen funderar på det, istället för te't på morgonen, och när jag har en "fungerande frukostvana" försöka styra över den på det mer vanliga alternativet med ostmackor, på grovt bröd, osv.
B!

Bra måltidsersätning?
Utan att ha för avsikt att sänka dig eller ditt försök måste jag säga att mjölkproblemet är väldigt tunt underbyggt. Bestäm vilken kväll/kvällar du skall till affären. Köp mjölk så det räcker däremellan plus en UHT ifall du har för lite. Får du mjölk över innan du anpassat inköpen dricker du oboy, mycket bättre kick än annan skit. Satsa på havregrynsgröt, mjölk, honung, valnötter och russin om de är ok för din del. Tänker du göra något jobbigt kan du ersätta mjölk med grädde om magen klarar det. Minska kolhydratintaget hela tiden så länge du inte tränar ordentligt. Har du inget jobb just nu måste du vara extra noga med dina egna rutiner, för utan rutiner planerar man inte, och planerar man inte kommer man ingen vart.

Lycka till!

Bra måltidsersätning?
Köp en påse och hinka i dig på mornarna så är saken en biff. Förstår inte hur det ska hjälpa dig, men det blir säkert bra.

Att lägga upp en tråd utan de sanna förutsättningarna, skicka in en kontaktannons istället gör att söka upp en dietist och sen inte ta till vara på de toppentips du får från motionärer rimmar lite konstigt.

Jag tror samtliga problem skulle kunna lösas över tid via den här hemsidan: www.motesplatsen.se

Och för din egen skull, försök hitta någon frukt du kan äta.

/G

Bra måltidsersätning?
Vad är det som hindrar dig att ändra dina vanor?

Gör upp ett schema, följ det och ryck dig i kragen. Orkar man skapa en tråd i ett forum har man ork att äta vettigt.

Om inte annars torka dig bakom öronen och skärp dig, det här är ju rent löjligt, du uppger att du är vuxen till åldern men verkar handla som en 5-åring.

Köp 2l cola, en påse chips och en påse bättre blandat godis. Ät under hela dagen framför TV och pilla dig i naveln, det är väl ungefär vad du vill höra. Eller köp ett superpiller och fyra shake som kommer göra din hälsa under. (SUCK)

Bra måltidsersätning?
Yoghurt håller i strax över tre veckor i alla fall, müsli håller ännu längre. Bacon kan man steka till frukost om man vill. Men tja, när du väl äter regelbunden frukost kommer ju inte hållbarheten vara ett problem.

Bra måltidsersätning?
Jag skulle också säga att börja med pulver låter helt snett, särskilt angående det du skriver om att magen rasar. Även om det känns crazy, gå till en dietist så du får lite positiv press att styra upp det på riktigt. Jag skriver +100 på havregrynsgröt i micro och ett ägg till, på smörgås eller rätt av. Ägg kokar du 1-2 kvällar per vecka och sen håller de en vecka i kylen.

Bra måltidsersätning?
Och som tidigare sagt, laktosfri mjölk har mycket längre hållbarhetstid än vanliga mjölken.
Om du nu ska försöka få till rutiner med frukosten så borde inte hållbarhetstiden vara något problem, om den blir gammal så har du inga rutiner :)

Bra måltidsersätning?
Jag förstår fortfarande inte problemet.

Du säger att du inte kan ha t.ex. mjölk i kylen för att den blir dålig eftersom du inte har regelbundna frukostvanor. Men det är väl just regelbundna frukostvanor som du vill skaffa dig? Så om du börjar äta något lättfixat till frukost varje dag så kommer ju inte mjölken att vara ett problem då du kommer att konsumera den. Men så enkelt kanske det inte kan vara? :-/

Bra måltidsersätning?
Bingolotto skrev:
> Vad är det som hindrar dig att ändra dina vanor?
>
>
> Gör upp ett schema, följ det och ryck dig i
> kragen. Orkar man skapa en tråd i ett forum har
> man ork att äta vettigt.
>
> Om inte annars torka dig bakom öronen och skärp
> dig, det här är ju rent löjligt, du uppger att
> du är vuxen till åldern men verkar handla som en
> 5-åring.
>
>
> Köp 2l cola, en påse chips och en påse bättre
> blandat godis. Ät under hela dagen framför TV
> och pilla dig i naveln, det är väl ungefär vad
> du vill höra. Eller köp ett superpiller och
> fyra shake som kommer göra din hälsa under.
> (SUCK)

+1 (eller mer)

Och till er som bemödar er att svara TS seriöst, KUDOS till ert tålamod & engagemang.

Bra måltidsersätning?
Jag anar att det är en hel del annat i ditt liv som du vill förändra förutom din kosthållning? Det finns inget mirakelpulver för varken jobb, partner eller matvanor. Det kräver en hel del engagemang för att det ska funka. Att få in en rutin där du ägnar tre minuter om dagen (mer tid krävs inte) på att äta en nyttig frukost är ett pyttesteg, men i rätt riktning. En 40+ åring som inte klarar av att organisera sin frukost är ju inte så attraktivt för varken potentiella partners eller arbetsgivare.

Bra måltidsersätning?
DT skrev:
> Jag förstår fortfarande inte problemet.

+1

> Så om du börjar äta något lättfixat till
> frukost varje dag så kommer ju inte mjölken att
> vara ett problem då du kommer att konsumera den.

+1

Lösningen på problemet:
1. Köp "vanliga" frukostprodukter som blir dåliga om de inte förbrukas i tid.
2. Ät upp dem innan de blir dåliga.

Bra måltidsersätning?
lundatok skrev:
> Jag gör en smoothie ibland, går på några
> minuter bara. Ingen aning om det är nyttigt men
> det mättar bra som frukost.
>
> Kvarg från Lidl
> Blåbär
> Banan
> Någon tesked jordnötssmör
> Någon tesked kokosfett om man vill ha mer
> mättnadskänsla
> Mjölk
>
> Mixas och dricks.

Du kan då inte vara infödd skåning trots ditt nick!
- mye mad
- goe mad
- mad i rättan tid

är ju vad som gäller! :)

Nå; Mr B

Själv överlever jag tiden mellan klockan 0600 fram till middag klockan 1200 med en tallrik

-skivad banan
-hackad dadel
-naturell mild (ekologiskt, helst. Godast.) jogurt
-russin
-kanel (inte kanelsocker!)
-grov osötad müsli eller fiberhavregryn

Jogurten kan toppas med lite flytande honung om det känns för surt, men frukten ger sötma.

Här får du allt, och allt håller några dagar. Jogurten bör rimligen ta slut på 3-4 dagar och lika länge håller bananen. Resten håller hur länge som helst i skafferiet.
Disken blir en kniv (att skiva bananen med), en sked, om du inte häller direkt i mun ur tallriken, samt en djup tallrik att hålla ihop allt med. Alternativen att hälla i mun direkt ur förpackningarna finns förstås, då slipper du all disk. Kaffe kan i det senare fallet med fördel drickas som en tesked pulverkaffe i munnen, och vatten direkt från den varma kranen.

Bra måltidsersätning?
Men OK seriöst. Om nu din kost består av:
- te (med mycket socker) till frukost
- en jätteportion pasta (med Mamma Scans köttbullar när du lyxar till det) till sen lunch, och
- därutäver enbart Coca-cola (och kanske godis/chips/kakor?)

så är det väl närmast ett under att du inte har drabbats av skörbjugg eller beriberi under de här 25 åren. :-/

Tillbaka
Topp