Bra Mont Ventoux-liknande backar att plåga sig i?

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum

s-o

Aktiv medlem
Förkyld och förvirrad ligger jag och funderar på nya galenskaper och mål.
Mont Ventoux ser ju mysigt ut. Finns det några stigningar i Sverige/Norden som är jämförbara ifall man skulle vilja prova på hur plågsam den lutningen är under någorlunda halvrealistiska förhållanden? Även om de svenska backarna garanterat inte är lika långa kanske det finns någon som kan tipsa om någonting som är ungefär lika brant fast kortare? Vad kan till exempel Norge erbjuda av den sorten?

Jag var uppe i Storuman och cyklade Björn Ferrys väg i början av veckan. Den var klart godkänd vad gäller lutning -- drygt hundra höjdmeter på en kilometer -- och även om det var fullt tillräckligt långt för min nuvarande kondition så är det ju lite väl kort för att man ska kunna få lida på riktigt :)

I sverige är tuffaste klättringen för lvg Dundret. Sälen by upp mot fjällen är oxå tuff, lite mer i etapper. Annars finns en del korta godbitar som är nog så tuffa som trevliga. Hallandsåsen,Tossebergsklätten och Klevaliden är favoriter. Men vill du köra riktiga berg kan ju alperna vara lika nära o smidiga att åka ner till som att åka till Norge eller Lappland.

Senast ändrad:
skogsvakt sa:
Annars finns en del korta godbitar som är nog så tuffa som trevliga.
....
Tossebergsklätten
....
är favoriter.
+1
IMG_1181.JPG

/Håkan

Tjena!

Äspötunneln i Oskarshamn. 450 höjdmeter på 3,5 km. 14% lutning. Länge sen man fick cykla där dock, har arrangerats tempolopp där.
Ska springa upp för skiten i november..

I Norge finns tex Juvasshytta, http://www.salite.ch/juva.asp?Mappa= Klart tuff backe i mitt tycke.

Inte så långt efter ska enligt uppgift Osafjell komma. Har dock inte kört den så det är bara andrahandsuppgifter.

Brant men kort bjuder Stalheimskleiva på, http://www.salite.ch/stal1.asp?Mappa= Vet inte om sen är hundra rätt, men brant är den.

Dalsnibba från Geiranger ger 1500 höjdmeter. Sista biten från hotellet vid sjön är tuffast.

Sognefjell från sydsidan bör också vara en fin utmaning med över 1400 höjdmeter om man startar vid fjorden och kör upp till högsta punkten på vägen över Sognefjell. Detta är också Norges högsta asfalterade pass, mig veterligen.

Lysebotn är en jag skulle vilja göra någon gång. Då den ligger i Stavangertrakten är det dock en bit att köra från Sverige.

Senast ändrad:
Att harva runt i Sverige i jakt på backar tycker jag ger dålig utdelning baserat på den insats som krävs. En tur med Dundret, Tosseberg, Klevaliden och Hallandsåsen ger en hel del resande. Och då får man saker som det går tretton på dussinet av på många ställen i Alptrakterna.

Om du vill få ont i benen kan du ta en veckas semester i Valtellina och ta de tuffaste uppfarterna därifrån. ;-)

GoranS sa:
Att harva runt i Sverige i jakt på backar tycker jag ger dålig utdelning baserat på den insats som krävs. En tur med Dundret, Tosseberg, Klevaliden och Hallandsåsen ger en hel del resande. Och då får man saker som det går tretton på dussinet av på många ställen i Alptrakterna.

Om du vill få ont i benen kan du ta en veckas semester i Valtellina och ta de tuffaste uppfarterna därifrån. ;-)

+1
Glöm inte att provsmaka de lokala vinerna, vissa är världsklass!

Det är längden som är grejen. Att hålla på och åka branta, korta backar i Sverige liknar inte på något sätt vad det innebär att köra backar med oavbrutet 6%-10% i 15+ km. Man måste nästan upp i milen i längd för att det ska vara jämförbart, så det är Norge som gäller om man inte vill åka ner i Europa.

Mont Ventoux (från Bedoin som är "klassiska" hållet) är aldrig superbrant, men den är jämnbrant 8-9% under väldigt lång tid utan avbrott i början och sedan väldigt exponerad, men lite mindre brant, sista 6-7 km.
Jag tycker personligen att Mont Ventoux är bland de jobbigaste stigningar jag kört, mest pga att den var svårbedömd i hur man ska köra den och att den långa jämnbranta biten i början är tuffare än man tror. I förväg ser man liksom mest månlandskapet på slutet som grejen med Mont Ventoux, men det är i sammanhanget en ganska kort bit och inte lika brant.

Sätt på er en sopsäck och cykla i motvind.

Soppsäcken får ni köpa själva. Motvinden får ni gratis. Mitt tips behöver ni inte ens tacka för.

Och skippa spriten efteråt så kanske ni tom får ut mer av träningen här hemma än den ni skulle fått i utlandet.

Edit: uppenbarligen halvtrollning av mig ovan, bara sätt på er en mindre aero tröja så räcker det bra. Sopsäcken är alltså överflödig

Senast ändrad:
Köp en mtb och cykla valfri slalombacke uppför...

En backe på 200 höjdmeter motsvarar nog 1000 höjdmeter på landsväg...

Lyktstoplemedhjul sa:

Soppsäcken får ni köpa själva. Motvinden får ni gratis. Mitt tips behöver ni inte ens tacka för.

Och skippa spriten efteråt så kanske ni tom får ut mer av träningen här hemma än den ni skulle fått i utlandet.

Edit: uppenbarligen halvtrollning av mig ovan, bara sätt på er en mindre aero tröja så räcker det bra. Sopsäcken är alltså överflödig
Vilka för tråden relevanta backar har du cyklat i ditt liv? Jag misstänker att svaret är inga. Om mitt antagande är korrekt har du inte en susning vad du babblar om. Om du mot förmodan cyklat någon relevant backe skulle jag tipsa dig om att titta dig omkring och njuta av landskap och vyer och inte bara stirra ner i asfalten vilket du måste gjort om du tror att mindre aero klädsel på något vis skulle vara relevant för att simulera bergscykling.

Dessutom bör du fundera igenom fysiken kring bergscykling kontra plattcykling med fladdrig klädsel. Det finns en fundamental skillnad som tom du borde kunna inse och därmed även inse att ditt råd är totalt värdelöst.

Senast ändrad:
singletrack sa:
Köp en mtb och cykla valfri slalombacke uppför...

En backe på 200 höjdmeter motsvarar nog 1000 höjdmeter på landsväg...

Nej, att cykla 200 höjdmeter slalombacke med MTB är inte särskilt likt att cykla 1000 höjdmeter på landsväg.

Enklast är väl att palla upp framänden på trainern och köra en timme på hög belastning och 70 kadens.

Jag tycker grejen med alpbackar är att det är så konstant motstånd, köra upp och ner för en kort backe blir inte samma sak.

GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:

Vilka för tråden relevanta backar har du cyklat i ditt liv? Jag misstänker att svaret är inga. Om mitt antagande är korrekt har du inte en susning vad du babblar om. Om du mot förmodan cyklat någon relevant backe skulle jag tipsa dig om att titta dig omkring och njuta av landskap och vyer och inte bara stirra ner i asfalten vilket du måste gjort om du tror att mindre aero klädsel på något vis skulle vara relevant för att simulera bergscykling.

Dessutom bör du fundera igenom fysiken kring bergscykling kontra plattcykling med fladdrig klädsel. Det finns en fundamental skillnad som tom du borde kunna inse och därmed även inse att ditt råd är totalt värdelöst.

Utsikt är fint.

skier sa:
Enklast är väl att palla upp framänden på trainern och köra en timme på hög belastning och 70 kadens.

Jag tycker grejen med alpbackar är att det är så konstant motstånd, köra upp och ner för en kort backe blir inte samma sak.
Om du med "konstant motstånd" menar att man mer eller mindre måste trampa hela tiden (för att inte åka bakåt) håller jag med. Man kan visserligen rulla någon sekund och sen få ett igångdrag från stillastående, men i långa loppet blir det rätt jobbigt att cykla på det sättet.

Jag tackar för tipsen! Riktiga alper låter visserligen lockande, men jag har lite mer uthärdlig restid till de lappländska backarna eftersom jag bara har drygt två mil till lapplandsgränsen. Däremot är ju Norge alltid Norge :)

gerrardsdobbar sa:
Henrik_E sa:
Östhammar kommer väl få en hyfsad backe så småningom.

Nu blev jag nyfiken. Vad menar du?

En kvalificerad gissning är att Henrik_E tänker på någon transportväg för slutförvaringslagret (för kärnavfall).
Men är detaljerna kring utformning m m klara och bestämda för detta lager?
Blir det en transportväg eller blir det någon annan transportlösning?
Och en ev transportväg torde rimligen av olika skäl inte bli speciellt lätttillgänglig för allmänheten.

/Fedde

gerrardsdobbar sa:
Henrik_E sa:

On topic: Är det inte en lång stigning från Idre by till skidanläggningen?
Enligt uppgift ska det fr avtaget fr stora vägen upp till passet som avslutar vägen som svänger vänster innan man kommer upp till skidanläggningen (sista 2km grus men cyklingsbart med racer) vara ca 15 km och ge 570 höjdmeter.

GoranS sa:
gerrardsdobbar sa:
Henrik_E sa:

On topic: Är det inte en lång stigning från Idre by till skidanläggningen?
Enligt uppgift ska det fr avtaget fr stora vägen upp till passet som avslutar vägen som svänger vänster innan man kommer upp till skidanläggningen (sista 2km grus men cyklingsbart med racer) vara ca 15 km och ge 570 höjdmeter.

Kör man enbart asfalt så blir det 400 höjdmeter uppdelat på två backar med en nedförsbacke på mitten. Sista backen innan gruset är uppemot 20%. C:a 30 min cykling, och mestadels uppför alltså med 3,2 % snittlutning.

Kan det verkligen stämma med 20%? Var i och för sig fem år sen jag cyklade den, men är det 20% får man börja ta i en del och jag har inget minne av jag direkt slet uppför den.
Däremot var grusvägen ner inte jätterolig när det kom någon bil och man var tvungen att gå ut i lösgruset.

GoranS sa:
Kan det verkligen stämma med 20%? Var i och för sig fem år sen jag cyklade den, men är det 20% får man börja ta i en del och jag har inget minne av jag direkt slet uppför den.
Däremot var grusvägen ner inte jätterolig när det kom någon bil och man var tvungen att gå ut i lösgruset.

Jepp, det var nästan att jag var tvungen att gå. Jag hade iofs 39-25 som lättaste växel, men ändå.

Tjena!

Äspötunneln i Oskarshamn. 450 höjdmeter på 3,5 km. 14% lutning. Länge sen man fick cykla där dock, har arrangerats tempolopp där.
Ska springa upp för skiten i november..
Där snackar vi om ett riktigt bergstempo... inne i berget. Har åkt buss i tunneln, det räckte långt det.

Tillbaka
Topp