Bra Mtb för 30-årig rookie??

brillmongo

Ny medlem
Funderar på en trek 3500 , kommer mest användas på asfalt men naturligtvis en del offroad med annars hade jag köpt en gatcykel.
Jag har hittat en ny för 3300:- med skivbromsar men ska även titta på en begagnad med vanliga bromsar.
Vad ska jag tänka på vid ev begagnat köp?
Har inte ägt nån cykel på 15 år tacksam för alla svar.

Mvh

Bilagor

• 20130612_133916.jpg
    20130612_133916.jpg
    119.5 KB · Besök: 26
Det är en lite svår fråga för det beror helt på hur mycket du faktiskt kommer att använda den i skogen. Hur mycket man är beredd att lägga ned beror i min mening helt på hur mycket man faktiskt använder grejerna.

För den användningen du beskriver tror jag cykeln på bilden är helt ok, framförallt pris och skivbromsar är bra. När/om du kört lite mer i skogen och snackat med andra som kör så kan du skaffa något som kanske är lite roligare och mer robust. Då vet du kanske lite mer för att köpa beg eller är beredd att lägga de pengar som krävs för att köpa nytt, typ 10KSEK för en HT.

Jag tror att om du har tänkt dig att seriöst köra MTB så kommer du snart att växa ur denna cykeln. Men om du bara helt sporadiskt kommer att åka ut i skogen klarar du dig med den.

-Jag skulle ha börjat med att fråga hur lång du är (26" eller 29" på hjulen)?
-Vad har du för budget?
-Vad menar du med offroad?

Jag hade sagt att om du är längre än 175 cm och ska köra enklare terräng, single track, och landsväg så välj en 29-er med hydrauliska bromsar och en luftdämpad gaffel. 7500 - 13000 SEK för en OK cykel.

För trixig terräng eller om du är kort i rocken, välj en 26" cykel med hydrauliska bromsar och en luftdämpare.

Jag tror att du kan få lika många svar som det finns cyklar. Du måste berätta mer om hur du vill använda cykeln. Vad den får kosta osv.

Den här kanske kan vara ok att starta med:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&artgrp=21131&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std20

Eller denna:

https://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3005

Tack för svaren! :)
Jag är 183 cm och då detta är mer av ett infall har jag satt en liten budget (3-4000) vill inte investera allt för många tusen om jag tröttnar inom några månader.
Till en början blir det enbart asfalt och enklare
stigar/slingor offroad. Däremot om jag får mersmak vill jag satsa på nån finare cykel i framtiden.
Den Canyon cykeln föll mig direkt i smaken så het!! :)

Senast ändrad:
Det finns viss risk att du inte tycker att den är bra på något av grejerna. Är du helt säker på att du inte går och köper en MTB mest för att den är snygg? Du kanske vet vad du pysslar med men jag tycker man ser många som kämpar på med dålig rull som kanske aldrig cyklar mer än lite grusväg. Personligen tycker jag att det suger att cykla på asfalt med mountainbiken.

Jag tycker mtbs är snygga ja och vill naturligtvis ha en som tilltalar mig estetiskt, men det vill väl de flesta? Om man väljer mellan två cyklar i samma prisklass med samma eller snarlik utrustning väljer man då inte den man tycker är snyggast?
Men då jag inte är intresserad av renodlad gatcykling så intresserar sådana cyklar mig inte alls, jag vill kunna åka offroad om jag så önskar. I nuläget har jag inga kunskaper eller direkta krav det är därför jag vänt mig till detta forum för lite vägledning. Att det blir mer trögcyklat till en början kanske bara är bra då jag även vill arbeta upp konditionen. Men om jag får mersmak vilket jag hoppas kan jag lätt tänka mig en mer renodlad offroad cykel i framtiden!! :)

Det var inte illa ment men jag har själv insett att en MTB som är bra för skogen inte är lattjo att t.ex. cykla till jobbet med - alls. Man ska äga n+1 st cyklar enligt cykelreglerna där n är det antal man äger för tillfället :)

Det är lungt förstog äna det :)
n+1 förstår jag inte riktigt vad du menar med, är väl lite trög efter 12 timmar på jobbet :-P typ att man ska en cykel för varje ändamål eller nåt sånt? :)
Jag ska inte cykelpendla inte i nuläget i alla fall jag ska enbart ha cykeln för mitt höga nöjes skull :)
( eller det är tanken iaf)

Risken är stor att du får en cykel som inte är kul på något och du lägger av i alla fall... Men satsa på Canyon som du fick länken till, då finns alla fall chansen att du kommer att gilla att köra lite slingor i skogen och bli biten av den ultimata gubbsporten(:-)
3-4000 lär inte räcka långt, då är det bättre att du hittar på något annat för pengarna. Inget illa menat, bara egen erfarenhet. Jag köpte en "billig" 29-er för 9000 kr och det gick en månad innan jag blev tvungen att byta till något bättre och nu är det super kul.. Men den var i alla fall tillräckligt bra för att komma igång, ungefär som den Canyon. Är du dessutom såpass lång så ska du satsa på 29 tum.

Jag är en 27-årig rookie.

Ett infall blev en idé blev en "Nej, nu jävlar!" och en plan, och efter att ha gjort en bikefitting och provcyklat pärlan 1 km köpte jag en mtb för liiite mer än vad jag egentligen hade råd med; 8000. (Lätt begagnad, förra årets modell, köpt från Abbas)

En månad senare vill jag bara cykla.
Varje dag.

Är mycket, mycket glad att jag satsade det där lilla extra och inte köpte en billigare cykel.

Halloj, jag hade nyss en likadan köprådstråd här på forumet.
Då jag är både tung och 186cm så blev det en hoj med luftgaffel och det gick
på lite mer än jag tänkt mig. det blev en sån här.

http://www.teamsportia.se/produkter/cykel/cyklar/mountainbike-26-29/scott-aspect-910-29

vilket fortfarande är en budget mtb men jag jag tycker den verkar funka kanon för mina nybörjar behov.

Om jag vägt mindre hade jag nog köpt denna som i mitt tycke var sjukt snygg i verkligheten.

http://www.teamsportia.se/produkter...e-26-29/bianchi-mtb-jab-294-slx-mix-27sp-disc

Jag tyckte att det kändes bra att köpa i butik som nybörjare så man man få hjälp med efterspänning av ekrar, växlar mm när man kört ett tag.
När man kan lite mer kan jag nog tänka mig köpa på nätet och göra justeringarna själv.

Tillbaka
Topp