Bra nybörjarcykel?

Dalill

Ny medlem
Bra nybörjarcykel?
Hallå!

Tänkte köpa mig en bra cykel för att motionera lite. Ska vara bra har jag hört:)
Bor på landet så jag har tillgång till mycket skogsvägar, stigar och grusvägar.
Körde enduro förut så har lite hum om att att åka över lera och sten.

Vet att jag vill ha bra grejor men när man inte är jätte insatt och kan alla märken hit och dit
så kan man ju läsa sig till döds. Hade tänkt lägga mig runt 8-10000kr för cykeln.
Har tittat på en scott reflex fx 25 -07 ny. För 10500kr. Är det en lämplig hoj?
Eller är det dumt att pröjsa för en dämpning bak. Och istället lägga dom pengarna på bättre andra komponenter?
Vad jag förstår så är det ju inte jätte dyrt att byta komponenter sen om man vill uppgradera.
Jag vet ju inte om jag kommer tycka det här är kul eller ej.
Men jag vet att jag vill ha bra grejer så jag inte tröttnar på grund av det.

HJÄLP!!!

Hälsnn
Daniel

Bra nybörjarcykel?
Tjenare och välkommen till Happy och cykelvärlden :)

Standardrådet om budgeten ligger runt 8-10k brukar vara att satsa på stel bakdel. Men om du söker runt lite så hittar du jättemånga trådar där massor har ställt ungefär samma fråga som du där du kan läsa tills ögonen blöder ;-)

Men släng upp en lista på specen på scotten så är det nog fler som svarar på vad de tycker om den.

Bra nybörjarcykel?
Dalill skrev:
-------------------------------------------------------
> Hallå!

Hej!

>bla bla bla massa text...

> Men jag vet att jag vill ha bra grejer så jag
> inte tröttnar på grund av det.

I så fall skall du lägga pengarna på en hardtail. Gaffeln kan vara värt att lägga en rejäl slant extra på, Samt hjul och däck. Resten är ärligt talat inte så noga. Om det är XTR eller Deore-växlar är skit samma och samma gäller för övriga drivlinan *duckar och springer från arga prylbögar och alla andra fin-pryl-fetishister*

Bra nybörjarcykel?
Jo men visst...en hardtail med bra gaffel och lagom bra komponenter, men var hittar jag det???
Som sagt det är ju inte alldedes enkelt att hitta det när man inte vet vad som är bra eller dåli gaffel.
Någon kanske vet en begagnad cykel till en 175 cm lång kille med taxben ;-)

Tillbaka
Topp