Bra och lättrullade XC däck.

bebbe

Ny medlem
Är lite ny i detta segmentet. Köpte mig en hardtailare XC hoj i höstas som jag tänkt köra lite mer Xc med (något lång lopp mm). Brukade mest köra vanlig GBG cykling innan med fulldämpat. Då var det grova däck med mycket mönster och bra bredd som gällde.

På hardtail cykeln skall jag ha mer lättrullade däck men vill ändå ha lite fäste för lera. Hade även varit bra om däcken funkade ok på blöta berg mm. Har nu Schalbe Rocket ron och de är riktigt bra så länge det inte blir för blött. På blöta berg är det som att köra på is!!

Så då till frågan. Vilka däck skall man köra på?

Racing Ralph funkar bra och är ganska lättrullade även på asfalt men Schwalbe har rätt intressanta däck även i trecking-serien, exempelvis Marathon Extreme.

De däck du har - Rocket Ron - blir väl utmärkta till xc och det där långloppet?

Jag tror inte du hittar ett däck som är optimalt till xc/långlopp och samtidigt klistrar fast cykeln på ett blött berg...

jesster73 skrev:
-------------------------------------------------------
> Continentals xc-däck med black chili-gummit lär
> ha rätt bra våtgrepp.

+1

Raceking är kanon!

Maxxis Ignitor 2,1" åker på, på sommaren. Grymt nöjd. Lättrullade, stabila och med bra grepp även på blöta hällar. Bristar egentligen bara efter ett rejält lerbad. Finns lite olika versioner och eftersom dom satt på från början vet jag inte exakt vad jag har.

cerro skrev:
> Race King säger jag. Helt klart bra och
> lättrullade

Kollade precis på dom. Men de finns ju i olika varianter. Skiljer ju rätt mycket i pris på dom.

Vilka varianter är det ni har kört på? Är det även Black chili blandning på alla varianter?

Det jag ser är att Super sonic är lättast medans de vanl är tyngst. Finns ju även en variant som heter protection. Antar att den är bättre mot punka men jag hittar inte på vilket sätt?

bebbe: Jag har bara kört Supersonic och deras förra Worldcupversion. Inte Black Chili på alla men vet inte vilka mer än Supersonic som har de. Protection har något extra skydd i sidoväggarna som inte Supersonic har. Supersonics sidoväggar är riktigt tunna, därför de kan vara så lätta även om de är så stora. 2,2" som gäller, 2" är känns lite onödiga där då 2,2" har enorm luftkammare så grym komfort och snabba

cerro skrev:
> bebbe: Jag har bara kört Supersonic och deras
> förra Worldcupversion. Inte Black Chili på alla
> men vet inte vilka mer än Supersonic som har de.
> Protection har något extra skydd i sidoväggarna
> som inte Supersonic har. Supersonics sidoväggar
> är riktigt tunna, därför de kan vara så lätta
> även om de är så stora. 2,2" som gäller, 2"
> är känns lite onödiga där då 2,2" har enorm
> luftkammare så grym komfort och snabba

Så du menar att det lönar sig inte att köp de som har 2" iom att de som är på 2,2" ändå är tillräckligt snabba och lätta?

Funderade på att köpa de som CRC säljer för 200kr. Men de är ju vanliga Race king. Med de däcken kanske man missar mycket utav de bra egenskaperna?

Race King Supersonic är grymma.
By the way tog actionsports 29 Euro för dem förra sommaren.
Ska beställa ett gäng till försommaren. Lite tunna sidor, men revor går ju att fixa med liqeuesol.

Maxxis Flyweight 330 XC, är dom nått att ha till torr stigcykling med heldämpad cykel?

Senast redigerad av en moderator:
Jag rekommenderar Race King Supersonic 2.2 bak i alla lägen.

Fram kör du samma Race King i alla förhållanden utom när det är riktigt lerigt eller blött. Då funkar Contis Mountain King Supersonic riktigt bra. Kör i storlek 2.4 så får du samma volym som i Race King 2.2, dvs fin komfort och kontroll.

Bägge däcken finns billigast på Bike-Discount för 25-27 Euro:
http://www.bike-discount.de/shop/k371/a9091/race-king-supersonic-22.html
http://www.bike-discount.de/shop/k371/a5022/mountain-king-supersonic-24.html

PS. Vikten på Race King 2.2 är ofta lägre än de 480 gram dom skriver och jag har flera som vägt ca 450 gram, oslagbart för den storleken. Mountain King däremot är betydligt tyngre och väger 540-550 gram.

Så nu har jag beställt. Blev Race King Supersonic 2,2. tror det kommer bli bra.

Köpte även en uppsättning Michelin XC All terrain. De var billiga och det verkade som om (iaf i omdömmen) de skulle ha relativt bra blöt egenskaper. Skall börja köra med dom nu i vår sedan när det bli torrare så åker Race king sulorna på :D

Tillbaka
Topp