Bra och problemfria skivbromsar?

Oggler

Aktiv medlem
Ett par nya bromsar står på inköpslistan. Men vad ska man köpa? Jag har sedan ett antal år tillbaka ett par Hayes Stroker Trail och ett par Avid Juicy 5. Dessa har väl varit ungefär likvärdiga sett till funktion och service. Dvs det har varit ett evigt pillamde med dem genom åren. Riktning av skivor, motionerande av ok, luftande osv. Men emellanåt så har de ju faktiskt funkat riktigt bra.

Men vilka bromsar är det som gäller numer? Jag kan helt klart tänka mig att kliva upp en prisklass. Jag prioriterar nog driftsäkerhet framför prestanda. Servicevänligt och bra tillgänglighet på delar osv. Men vikt och prestanda är såklart inte helt oviktigt.

Shimanos bromsar har på sistone fått ruskigt bra kritik.
Ett par XTR Trail (m988) står högt upp på min lista, Bikeradar Test

Har kört Avid i 4-5 år nu och har inga planer att fortsätta med det...
Luft, oljud och driftsäkerhet är inte deras starka sida imo.

Senast ändrad:
Just hope-bromsarna är jag väldigt nyfiken på. pnkcow, kan du motivera ditt förslag Hope Race X2 Evo? Vad är styrkorna med denna broms.

Det är lustigt att det är så många som klagar på avid. För några år sedan när jag köpte mina avid så ansågs de som bombproof. Det var liksom bromsarnas volvo som aldrig strulande. (numer är väl inte volvo en bra referens heller :-)

Shimano har bra driftsäkerhet IMHO, med tanke på att de nyttjar mineralolja med så är de ett säkert kort.

Avid får oförtjänt mycket skit dock, många blöder dem inte korrekt och får en dålig upplevelse på grund av detta.

Nya generationens XT (785) är en prisvärd och driftsäker broms.

Mina XT har gått dagligen sedan jag köpte dem i våras. Allt ifrån pendling till Åreskutan och jag har inte gjort något alls med dem. Rekommenderas!

Lyssna på Jon. Av alla skivbromsar jag haft så är det Shimano som funkat bäst, på en av hojarna i hushållet sitter det ett par gamla hydrauliska Deore och de har verkligen fungerat helt utan underhåll i alla år.

Är man rädd för att greja med hydraulik så kan ett par Avid BB7 fungera, men det är inte lika bra känsla som med vätska i ledningarna och det är definitivt mera justeringspill med dem över tiden.

Det är intressant att alla shimanobromsar får så bra omdöme. Det jag upplevt som strul med mina bromsar är ju det att kolvarna i oken allt som oftast inte går tillbaka som de ska.

Kan det vara så att detta funkar bättre på beomsar som använder olja istället för bromsvätska? Kankse att oljan smörjer nättre på något vänster? Bara en teori och reflektion från min sida.

Hur funkar shimanobromsarna i sträng kyla? Jag tänker främst på att oljan kanske blir trög, men också på att oljan inte absorberar vatten på samma sätt som bromsvätska. Just det där med vattenabsortionen är väl hela poängen med bromsvätska?

Hade ett par Magura-bromsar med mineralolja i som stod ute året runt i Östersund. Vi pratar kallare än -30 i veckor i sträck, aldrig några problem!

En hastig teori: Mineralolja har en smörjande verkan i små kapillära utrymmen såsom glappet mellan pistong och ok. Bromsvätska klibbar ihop under liknande förhållanden och binder vatten som antingen fryser eller i sig binder smuts. Kan det verka rimligt?

Har ägt några Avid-bromsar av diverse karaktär och de "mindre" (Juicy av olika slag i mitt fall) led av extremt mycket stiction med kolvarna och krävde regelbunden massage, men hade otroligt fin känsla när de väl fungerade. Kunde dock vibrera en del och skrek som stuckna grisar när de blev varma. Mina Code däremot har jag aldrig upplevt några problem med kolvfunktionen. Förmodligen för att det är dubbla kolvar med liten diameter och inte behöver lika högt radiellt tryck för tätningen. De är däremot notoriskt svampiga i känslan trots flertalet luftningar.

Det optimala kanske är typ ett par Saint med små och flera kolvar, samt mineralolja?

Intressant det där med diametern på kovarna. Eftersom det är just kolvarna som strular och behöver motioneras så har jag alltid tänkt att ju färre kolvar desto bättre. Men det kan ju vara precis som du skriver. Mindre diameter kanske medför fördelar.

En till röst på Shimano.

Jag har inte koll på aktuella modeller men i familjen finns ett par gamla Deore (M525 tror jag) som verkar ha evigt liv. Köpta begagnade för en femhundring ca 2008 och aldrig underhållna en sekund och de känns och funkar fortfarande som nya trots daglig pendlartjänst på senare tid.

Mina Avid J5 körde jag iofs länge utan annat underhåll än ett par klossbyten. Ingen tvätt, massage eller luftning på fem år :)

/Johan

Jag hör till dem som haft sjukt mkt problem med Avid, framförallt Elixir. Därför frågar jag nu Preacher: vad är hemligheten i luftningen? Om man gör som instruktionsfilmerna säger, räcker inte det? Min erfarenhet är att luftar man så blir det bra, en stund. Jag luftade nog mina Elixir ett påar gånger per säsong minst.

Sen har jag sett allehanda andra problem med Elixir också, jag skulle säga att de får precis så mycket skit de förtjänar

Nu kör jag Formula, i termer av nyp per gram är de ruggigt bra. Grymt skön känsla också tycker jag. Men för ren driftsäkerhet skulle jag nog köra Hope, det finns en anledning till att grunddesignen sett likadan ut i typ 10 år. Lätta att serva, pålitliga och verkar allmänt problemfria.

ALLA bromsar som använder dot-vätska behöver luftas då och då om man kör dem hårt, vätskan drar ju åt sig fukt och kokpunkten sjunker efterhand. Fast bromsar man aldrig bromsarna varma är det såklart inte ett problem.

marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hör till dem som haft sjukt mkt problem med
> Avid, framförallt Elixir. Därför frågar jag nu
> Preacher: vad är hemligheten i luftningen? Om man
> gör som instruktionsfilmerna säger, räcker inte
> det? Min erfarenhet är att luftar man så blir
> det bra, en stund. Jag luftade nog mina Elixir ett
> påar gånger per säsong minst.
>
> Sen har jag sett allehanda andra problem med
> Elixir också, jag skulle säga att de får precis
> så mycket skit de förtjänar

Precis min uppfattning om deras bromsar.
Hittils har jag bara haft ett par som fungerat OK, Juicy 7or.
Resterande har aldrig varit helt perfekta (Elixir 3, 5 och X0).
Ofta är det luft som strulat, trots att jag följt Srams egna guider till punkt och pricka (både för Juicy och Elixir)
Investerade även i ett "Avid Professional Bleed Kit", vilket möjligtvis var aningen bättre.
Men som Marran skriver får man lufta ett par gånger per säsong.

Sen ska vi inte tala om de ljud bromsarna har en förmåga att skapa, även känt som "Avid Brake Turkey Warble". Finns spaltmeter att läsa på ex. mtbr.

Nä, ge mig ett par Magura MT6or istället.

Jag kanske haft tur men men jag köpte cykeln 2008 med bromsar Avid Juicy 3.5.
Har inte gjort nånting med dom förutom att byta klotsar förra månaden för att de var utslitna.

Aldrig luftat, aldrig masserat kolvar, aldrig justerat mer än reachen.

Jag gillar också Shimano. Har haft olika generationer av XT på mina MTBs, samt Deore på pendlaren. Numera är Shimano-oljan ersatt med Biltemas mineralolja för Citroen, funkar klockers. På nätet kan man läsa att Biltema-oljan kan ge en trögare känsla i minusgrader, men jag har då inte märkt någon skillnad, pendlar året runt i Västerås.

Shimano helt klart. Har kört med både Saint och LX skivbromsar länge nu, har aldrig strulat. Oftast är de helt tysta också i blött väder, medans andra märken skriker.

/Leo

greblleM skrev:
> Hade ett par Magura-bromsar med mineralolja i som
> stod ute året runt i Östersund. Vi pratar
> kallare än -30 i veckor i sträck, aldrig några
> problem!
>
> En hastig teori: Mineralolja har en smörjande
> verkan i små kapillära utrymmen såsom glappet
> mellan pistong och ok. Bromsvätska klibbar ihop
> under liknande förhållanden och binder vatten
> som antingen fryser eller i sig binder smuts. Kan
> det verka rimligt?
>
> Har ägt några Avid-bromsar av diverse karaktär
> och de "mindre" (Juicy av olika slag i mitt fall)
> led av extremt mycket stiction med kolvarna och
> krävde regelbunden massage, men hade otroligt fin
> känsla när de väl fungerade. Kunde dock vibrera
> en del och skrek som stuckna grisar när de blev
> varma. Mina Code däremot har jag aldrig upplevt
> några problem med kolvfunktionen. Förmodligen
> för att det är dubbla kolvar med liten diameter
> och inte behöver lika högt radiellt tryck för
> tätningen. De är däremot notoriskt svampiga i
> känslan trots flertalet luftningar.
>
> Det optimala kanske är typ ett par Saint med små
> och flera kolvar, samt mineralolja?

Hmm.. borde inte en kolv med mindre diameter kräva högre tryck för att göra samma jobb som en med stor diameter? Eller tänker jag fel?

Jag lägger min röst på Hope. Go känsla, lättmekade och bra tillgång på reservdelar. Att de är snygga gör inte saken sämre.

marran skrev:
> Det är ju precis därför det är två små
> kolvar, istället för en stor

Ja förmodligen, men på samma utrymme så blir ju ytan större och trycket därmed lägre med en stor än med två små kolvar förutsatt att dom är runda.

Har därför svårt att tro att det är trycket på tätningen som gör skillnaden, kanske tom är tvärt om? Det högre trycket gör att dom inte blir så känsliga för stiction etc?

marran skrev:
> "på samma utrymme"
>
> Hur menar du nu? Ser fyrkolvsok exakt likadana ut
> som tvåkolvsok?

Det behöver dom givetvis inte göra men om man rent hypotetiskt förutsätter att dom har samma utrymme så blir ju kolvarean mindre och därmed trycket högre vid fler kolvar.

Ja. Om man även hypotetiskt antar att bilar har lika stora bromsar som cyklar kommer man fram till att de inte är säkra att färdas i. Men det är inte heller så relevant :)

Senast ändrad:
Preacher skrev:
> Avid får oförtjänt mycket skit dock, många
> blöder dem inte korrekt och får en dålig
> upplevelse på grund av detta.

Även jag tar tacksamt emot stalltips. Jag har alltid följt instruktionsboken men tycker ändå att resultatet blir sådär. Särskilt bak av någon anledning (Juciy 7 resp. 5).

Ojojoj. Detta var inte mkt till hjälp. Det finns ju en miljon bromsar att välja på. För många helt enkelt. Jag tror jag behöver en konkret köprekommentadion.

Föresten, hur är det med diametrar på skivor? Är det standardiserat 160mm, 180mm osv. Eller finns det andra diametrar? Kan man kombinera skivor med ok från andra märken?

Oggler skrev:
> Ojojoj. Detta var inte mkt till hjälp. Det finns
> ju en miljon bromsar att välja på. För många
> helt enkelt. Jag tror jag behöver en konkret
> köprekommentadion.

Köp Hope. X2 eller M4 beroende på hur mycket bett du vill ha.
Jag kör M4 fram och X2 bak. Båda på 183mm skiva.

> Föresten, hur är det med diametrar på skivor?
> Är det standardiserat 160mm, 180mm osv. Eller
> finns det andra diametrar? Kan man kombinera
> skivor med ok från andra märken?

160 verkar vara gemensamt för de flesta tillverkare. 180 däremot har bara vissa tillverkare. Andra kör 183 eller 185.

S, jag försökte hitta info om hope-bromsarna på deras hemsida. Det står ju nästan ingen ting. Det verkar ju finnas många olika modeller av tex X2 osv.

XT M785, som någon tipsade om längre upp i tråden kanske vore något. Relativt billiga också.

Sedan har vi det här med vikten. XT M785 verkar ju vara förhållandevis lätta(237g) . Lättare än Hope X2 tex(272g) Kan detta verkligen stämma? Viktangivelser verkar ju flöda fritt på nätet.

Vägt med/utan skiva eller med/utan slang? När det står samma vikt för fram- och bakbromsen börjar man ju undra eftersom det sitter 1m extra slang bak.

Jag och kidzen har haft drygt 10 par Hope bromsar, varför jag fortsätter med Hope kanske ni förstår... Lätta att serva och det finns bra med delar.

Har Hope X2 och ett par M4 på cyklar som går mycket, bra kraft och funkar jämt. Har även två par Hope Race, det är en väldigt lätt XC-broms ( under 600gram för komplett set ) och den tar ärligt inte så mycket. Inget för åreskutan. Hade hantagen i styret nerför slalombacken brevid Sidsjön... Spännande!
Enda nackdelen är att dom gärna skriker när det regnar eller är blött.

Har dock just köpt ett set nya XT-980 bromsar till grabbens vinterhoj. Bra och prisvärda, pallar säkert snö och kyla utan problem.

En sak till som jag noterade. Shimano XT-bromsarna har ju bromsbelägg med kylflänsar. kan man lika gärna använda belägg utan flänsar. Eller hur är det med kompatibiliteten mellan olika shimanomodeller. Just de där XT-beläggen verkar ju vara dyra och lite svåra att få tag på.

Avid måste fått in en storbeställning från typ scott eller trek för kvallan på avids bromsar har verkligen varit under all kritik. En för stor ökning av OEM bromsar till standard modeller har gjort att Avid inte klarat av att hålla kvalitén uppe på sina mellan och låg segments bromsar. De lite mer high end bromsarna har jag inte hört folk haft så mkt strul med. De har levererat skräp i den mellanklassen under ganska många år nu.

Av denna anledning skulle jag rekomendera Formula och Hope. Formula hade stora problem med läckande bromsar i början av 2000-talet och har efter en uppryckning äntligen börjat göra sig av med det segdragna ryktet om läckage. En jobbig erfarenhet de och avid nu får lära sig att sådana omdömmen/generella uppfattningar sitter kvar....länge.

Lycka till!

Senast ändrad:
Ska du köpa Hope så kan jag varmt rekommendera Neil på Velotek som håller på att etablera sig i Uppsala. Grym service, grym kompetens (före detta Hopeanställd) och bättre pris än webbshopparna.

http://www.velotek.se/

/Johan (i färd med att köra in nya X2:or)

Jahapp, då var ett par Shimano XT M785 beställda. Tack ska ni ha för alla tips och ideer.

By the way, vad är det för skillnad på 785 och 780? De sistnämnda var lite billigare. Så för säkerhets skull tog jag alltså ett par 785 :-)

Finns det överhuvud taget någon logik i shimanos modellbeteckningar?

marran skrev:
> Jag hör till dem som haft sjukt mkt problem med
> Avid, framförallt Elixir. Därför frågar jag nu
> Preacher: vad är hemligheten i luftningen? Om man
> gör som instruktionsfilmerna säger, räcker inte
> det? Min erfarenhet är att luftar man så blir
> det bra, en stund. Jag luftade nog mina Elixir ett
> påar gånger per säsong minst.
>

Hej!

Det primära problemet (och detta gäller Elixirmodeller) är att det fastnar luft uppe i handtaget runt gummimembranet och nästan ingen mängd knackande på slangar/kopplingar lösgör dem ordentligt. Juicy led i vissa fall av liknande problem, men där fanns det andra faktorer som gjorde bromsarna svampiga och ojämna.

Bästa sättet i min mening är att när den "vanliga blödningen" är klar så förslut oket och se till att det finns bromsvätska kvar i sprutan vid handtaget.

Dra sedan ganska hårt i den sprutan så den skapar negativt tryck för att få med ytterligare små luftrester ur handtaget. Tryck till på den så lite övertryck skapas i handtaget och repetera ett par gånger. Alternera gärna detta med ett par intryckningar av handtaget för bromsen.

Ett krux med detta är att om sprutan inte håller riktigt tätt i kopplingarna så drar man "tjuvluft"

Upplever att ett fräscht blödkit eller möjligen Avids Pro Bleed Kit fungerar bäst då det håller väldigt tätt.

IMHO slarvar SRAM med blödning på både sina bromsar och på sina stolpar. Det är tyvärr så att man måste blöda många bromsar/stolpar rätt ur lådan.

Samma sak gäller för många gaffelmodeller vad det gäller smörjolja i ytterbenen, och då inte bara från SRAM.

Jag resonerar så att en radiell tätning behöver ett visst radiellt tryck för att hålla tätt. Och ju längre sträcka man håller det trycket (omkrets) desto mer friktion får man. "Stiction" (grip-slip) har jag upplevt mer av på framgafflar med fetare innerben än de med smala, borde kunna härledas till samma fenomen. Samt att en bred och kort "puck" skapar mer byrålådseffekt än en lång och smal "cylinder".
Känns rimligt i min värld i alla fall. =)

TK skrev:

>
> Hmm.. borde inte en kolv med mindre diameter
> kräva högre tryck för att göra samma jobb som
> en med stor diameter? Eller tänker jag fel?

greblleM skrev:
> Jag resonerar så att en radiell tätning behöver
> ett visst radiellt tryck för att hålla tätt.
> Och ju längre sträcka man håller det trycket
> (omkrets) desto mer friktion får man. "Stiction"
> (grip-slip) har jag upplevt mer av på framgafflar
> med fetare innerben än de med smala, borde kunna
> härledas till samma fenomen. Samt att en bred och
> kort "puck" skapar mer byrålådseffekt än en
> lång och smal "cylinder".
> Känns rimligt i min värld i alla fall. =)

Enligt det resonomangeet borde det inte spela någon roll, för med en given total kolvarea (och den bestäms ju av vilken utväxling man vill ha) harm an samma omkrets (och därmed längd på radiell tätning tätning) vare sig om man har en eller två kolvar, om jag nu inte tänker helt tokigt såhär innan morgonkaffet

Preacher skrev:
>
> Hej!
>
> Det primära problemet (och detta gäller
> Elixirmodeller) är att det fastnar luft uppe i
> handtaget runt gummimembranet och nästan ingen
> mängd knackande på slangar/kopplingar lösgör
> dem ordentligt. Juicy led i vissa fall av
> liknande problem, men där fanns det andra
> faktorer som gjorde bromsarna svampiga och
> ojämna.
>
> Bästa sättet i min mening är att när den
> "vanliga blödningen" är klar så förslut oket
> och se till att det finns bromsvätska kvar i
> sprutan vid handtaget.
>
> Dra sedan ganska hårt i den sprutan så den
> skapar negativt tryck för att få med ytterligare
> små luftrester ur handtaget. Tryck till på den
> så lite övertryck skapas i handtaget och
> repetera ett par gånger. Alternera gärna detta
> med ett par intryckningar av handtaget för
> bromsen.
>
> Ett krux med detta är att om sprutan inte håller
> riktigt tätt i kopplingarna så drar man
> "tjuvluft"
>
> Upplever att ett fräscht blödkit eller möjligen
> Avids Pro Bleed Kit fungerar bäst då det håller
> väldigt tätt.
>
> IMHO slarvar SRAM med blödning på både sina
> bromsar och på sina stolpar. Det är tyvärr så
> att man måste blöda många bromsar/stolpar rätt
> ur lådan.

Det är ett bra tips, men det har jag redan kört med. Jag tror snarare att iaf de 2 par Elixir r resp 5 jag har haft även drar in tjuvluft någonstans medan man bromsar, eftersom de först funkar jättefint efter luftning men en månad eller två senare behöver luftas igen.

Kanske att de dyrare modellerna håller bättre kvalla, men jag väljer nog hellre ett säkert kort i så fall.

Tillbaka
Topp