Bra och snygg vardagscykel?

Peppe_L

Medlem
Halloj

Verkar som att jag är i behov av en vettig vardagscykel för att ta mig till och från jobbet ibland och runt i stan. Så mestadels asfalt och inga värstingbackar. Har fastnat lite för klassiska herrcyklar med lite mer slimmad design som typ Stålhästen Effekt och hade säkert köpt den med om jag inte hört så mycket dåligt om kvaliteten. Vad borde jag titta på för cykel tycker ni om jag vill ha den typen av design för en rimlig peng och utan att den återgår till en hög reservdelar efter första turen?

Jag vet.... ingen fråga på extremcykel denna gången, men vi behöver väl alla en vardagscykel?? ;-)

Valhalla_

Aktiv medlem
BikeID är det den elcykeln med både motor och batteri integrerat i baknavet? De är rätt fina tycker jag.

Drosa

Aktiv medlem
Beror på om det är ett bra tips men kan inte låta bli att visa en dregelvarnare. Ascari från USA. Du lär få slanta upp en hel del och den kanske inte är världens mest praktiska men...

20200322_213529.jpg

Hejnrik

Medlem
Först lite snyggt och dyrt.

Chiossi dirt tracker

Speedvagen urban racer

Överkomligt, Genesis Brixton

+1 på tidigare tipsen om Pelago, Pilen och Skeppshult. Det borde inte vara så svårt att hitta något begagnat som man sen kan modifiera efter eget önskamål. Men det brukar bli dyrare och kanske inte värt för en vardagscykel.

KONAmi

Aktiv medlem
Jag köpte en single speed på bikester för 4 årsedan. Den har gått som en klocka sedan dess i princip underhållsfritt.

Bra pang för peng tycker jag. Nackdelen är att det är lite meckigt med skärmar och jag har inte provat att sätta på dubbdäck men det kan vara tight.

Genesis Brixton såg riktigt fin ut också.

Peppe_L

Medlem
Först lite snyggt och dyrt.

Chiossi dirt tracker

Speedvagen urban racer

Överkomligt, Genesis Brixton

+1 på tidigare tipsen om Pelago, Pilen och Skeppshult. Det borde inte vara så svårt att hitta något begagnat som man sen kan modifiera efter eget önskamål. Men det brukar bli dyrare och kanske inte värt för en vardagscykel.
Var faktiskt inne på att snickra ihop något eget, men som du säger blir det inte överbilligt heller om man vill ha lite schysst skick

Murdock

Medlem
Har inte ribble nån rätt clean urban hoj med? Som budgetval.
Bra plats för däck. Rätt ovanligt i denna kategori:

Peppe_L

Medlem
Tricket här verkar vara att jag gillar designen bäst hos alla de singlespeed som kommit upp här i tråden, men är inte säker att jag klarar att vara utan växlar. Men det kanske man gör. Vet inte. Kanske måste testa. De är ju så förbenat snygga! Lagom hade nog varit typ 7-8 växlar på något som ser ut som en retro singlespeed.

ericlindst

Ny medlem
Köp något från en lokal affär, med reservation för att jag bara känner till de som finns i Stockholmsområdet. ATR, EttEttSex och Urban Bike Wear bygger alla cyklar från grunden. 👍

Peppe_L

Medlem
Köp något från en lokal affär, med reservation för att jag bara känner till de som finns i Stockholmsområdet. ATR, EttEttSex och Urban Bike Wear bygger alla cyklar från grunden. 👍
Något svenskt märke eller byggare vore ju kul. Finns ju inte så många dock även om några kommit upp här. ATR är ju riktigt schyssta men skulle vilja försöka komma undan billigare på just min "köraruntistancykel". Har lagt mer än tillräckligt på min mtb så...😬

Jag har i många år kört en gammal sunkig mtb som slit-och-släng-cykel, men förra hösten tog jag tillvara en gammal treväxlad Crescent från 80-talet vid en tömning av ett cykelförråd och den var så trevlig att cykla på så att den betydligt nyare mtb får finna sig i att stå orörd numera! Så budgettipset blir en gammal hederlig treväxlad herrcykel. Skottsäker konstruktion, närmast outslitlig, minimalt underhållsbehov och inte särskilt stöldbegärlig heller!

ScottJohan

Medlem
Kör en Skeppshult STC från 2009, hojen rullar i princip varje dag till jobbet, träning osv.
Under åren har jag bytt en uppsättning däck och nya skärmar, då original i plast sprack vid infästningarna med tiden.

Mekaniskt har den 7-växlade navväxeln gått som en klocka. Lite rost har kommit på ramen här och där, men inte så farligt.

Största minuset är att cykeln är TUNG och kanske kostar en slant. Skulle dock inte tveka köpa en ny då det blir dags.

ebonbrd

Medlem
Snygg kvalitetscykel för en billig peng? Köp en gammal GT. Min är i vinterdvala just nu men här är en bild ändå.
IMG_20200325_182116.jpg
Har gått från studerandecykel till pendlare till någon sorts långfärdscykel inom loppet av några år.

ebonbrd

Medlem
Tjusig! Vad är det för styre om man får fråga?
Tack, det är ett Surly open bar. Tanken var att köra barend-shifters men så råkade jag hitta ett billigt ultra-new baknav och så blev det singlespeed. Cykeln är i princip byggd av överblivna/begagnade komponenter men behöver jag säga att jag har en förkärlek till Surly? :)

L.and

Medlem
Tack, det är ett Surly open bar. Tanken var att köra barend-shifters men så råkade jag hitta ett billigt ultra-new baknav och så blev det singlespeed. Cykeln är i princip byggd av överblivna/begagnade komponenter men behöver jag säga att jag har en förkärlek till Surly? :)
Haha, det var det jag var rädd för. Har varit sugen själv, men alltid tråkigt när styret kostar med än övriga cykeln....

Mats R

Medlem
Även jag har funderat på en bra vardagscykel. En sak som slår mig på de erbjudna lösningarna är vilka absurda utväxlingar de har (oftast). Ex. ovanstående Genesis Brixton har 622*35-hjul och 42t klinga med 11-34-kasett. Med en kadens på 75 (rimlig på aktiv vardagscykling) trampar man mellan dryga 12 km/h till 38 km/h. Om vi tänker efter vad 12 km/h gör på en brantare stadsbacke, säg 10 %, så kräver lägsta utväxlingen 340 W. För mig och min cykling är det för hög utväxling på lägsta växel. Just för Genesisen kan nog problemet lösas med en ny klinga på kanske 32t.
Se det som ett exempel och något att vara uppmärksam på när det gäller vardagscyklar.
Kalylator finns bla. på

johan44

Aktiv medlem
Viktigast på en cykel är ram, hjul och resten i den ordningen och jag tror att Skeppshult har världsrekord i tunga trötta ramar. (kanske hotade av kronan och liknande skämt) Testa olika cyklar, har dom ping och cykelglädje? Efter ett tag kommer du att ha en bra aning bara genom att ta tag i en cykel och känna på den. Gamla cyklar är ofta ok, det fanns inte lika mycket skräp förr... GT:n ovanför ser najs ut :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer