Bra pendeldäck??

Lonewolf

Ny medlem
Bra pendeldäck??
Skickar in en fråga till Happy expertisen då jag har tappat all koll på marknaden under min frånvaro.

Jag kör idag med grova MTB däck 2,3 eller 2,5 på pendelhojen (en helstel Merida) då dem satt på och jag inte brytt mig om att byta, men tänkte göra det nu och då välja något mera lättrullat då den hojen går uteslutande inne i stan på asfalt och hårda grusade cykelvägar så något som rullar lätt men ändå är tåligt mot vassa småstenar och glaskross som det finns gott om på cykelbanorna i den här stan, så vad säger Ni vad ska jag välja??

Bosse

Bra pendeldäck??
Håller med om att conti sportcontact har fin rull, mycket bra pendeldäck.

Men om du dessutom vill ha lite komfort så skulle jag välja ett par twister istället, större luftkammare ger mycket mjukare gång och när mönstret slitits ner (vilket sker på nolltid med ett par twister) så är rullmotståndet inte så mycket större.

Jag har ett par helt utslitna twister på pendelhojen idag, och jag tycker det är mycket behagligare än med mina sportcontact.

Bra pendeldäck??
Jag kör på Continental Sport Contact och är mycket nöjd. De är förstärkta på något sätt, tror det är med kolfiber, för att minska punka-risken. Jag har pendlat på mina i ca 4 månader utan punktering så jag är mycket nöjd. Lättrullat och bra däck helt enkelt.

/Peter

Bra pendeldäck??
Två kandidater då hittils, jag gillar det där med större luftkammare för komforten då kvaliten på stans cykelbanor är minst sagt låg och utan dämpare så får däcken ta dem smällar som blir så då ligger ju Twister bra till men då det låter bra med lite "punkaskydd" på Contin så också intressant ska kolla båda två.

Har tänkt gå ner i bredd till 1,9 eller 1,75 det måste ju räcka för körning på cykelbanor??

Fler förslag och åsikter mottages tacksamt.

Bosse

Bra pendeldäck??
Vill du ha billiga och bra däck kolla classas nokian däck .Kör på ett par som är lite av smalare typ.Syns knappt att dom är körda efter ett halvår av daglig pendling .Enda felet är att dom är lite tunga men vad gör det då blir man stark.

Bra pendeldäck??
Schwalbe Marathon Supreme är jag väldigt nöjd med.
Grepp, komfort och bra rull. Punkaskyddet (Vectran-väv)
fungerar trots skärsår efter glas i gummit.

Bra pendeldäck??
Det finns Contidäck som är lite bredare och ändå har punkaskyddet, då får du lite komfort. Twister som pendlardäck låter onödigt tycker jag. Schwalbe Marathon har jag också kört på, det är bra på alla sätt och vis plus att de har reflex på sidan så att man syns bra.

Bra pendeldäck??
Nu har jag kikat lite på dem olika förslagen och Sportscontact ser onekligen lättrullade ut men jag gillar inte mönstringen som i mitt tycke är för liten vill ha lite nabbar, vet att det är ologisk då det rullar lättare utan dessa men så är det!

Twister funkar säkert bra och komforten lär bli bra så dem är med på banan ännu, sen kom Marathon in och då blev det extra intressant då dem har uttalat punkaskydd och reflex vilket är en fördel på en pendelhoj som körs mest inne i stan så synbarhet är viktigt så just nu lutar det åt såna om inget bättre dyker upp.

Tackar för tipsen hittils och tar gärna emot flera!

Bosse

Bra pendeldäck??
Sportcontact ser lättrullade ut, men jag tror de är tungrullade. Jag har aldrig blivit så frånkörd av klubbkamrater som när jag satte på sportcontact. Betänk att det är ett monsterextremt tjockt punkaskydd. Antagligen 100% omöjligt att få punktering.

Panaracer T-serve är ett alternativ, inte samma extrema punkaskydd. Relativt lätta och lättrullade.

Bra pendeldäck??
continetal contact 28 eller 32mm. 165kr på CC.. ja menar inte sportmodellen utan den som är lätt mönstrad.. funkar mycke bättre för pendling..

Senast redigerad av en moderator:
Bra pendeldäck??
Har svårt att förstå varför man vill ha smala däck på
en pendlare när bredare ger mer komfort och lägre rullmotstånd.
Lite högre vikt och luftmotstånd är det värt.

Bra pendeldäck??
Förstår inte varför det skall gå så lätt ju tyngre desto starkare blir man .Tänk när du sedan får sätta dig på racern eller mtb med lätta hjul och däck så flyger man fram.

Bra pendeldäck??
ContinentalTravelcontact_92.jpg

Conti Travel Contact
Bra rull, sidodobbar, 2-lager kevlar, 1.75 i bredd.

Bra pendeldäck??
Biltema antiflat. 60 kr styck och riktigt punkteringsäkra sitter på stadcyklen.. Annars körde jag med conti gatorskin på den renodlade pendlaren.

Bra pendeldäck??
+1 för SportContact. Har betydligt bättre fäste än jag väntade mig när jag köpte dem och jag har inga som helst komfortproblem med mina iaf (32x622 å 6 bar). I lössnö har de dock av förklarliga skäl lite sämre grepp än mina gamla däck, men bara man har nåt annat framdäck till vinterbruk så funkar det fint..

Bra pendeldäck??
-1 för sport contact. Fick punka precis på pendlarmtbn med dessa på. Dessutom är de riktigt obekväma märkte jag när jag fick prova på lite andra däck (både smalare och bredare).

Bra pendeldäck??
Sport contact är jättesköna att cykla på då de är lättrullade. Men de är snorhala när det är frostgrader tidiga mornar. Har halkat några gånger med de speciellt i kurvor. Ska prova något annat med mönster på sidorna.

Bra pendeldäck??
Körde Sport Contact 1.3 på pendlarn och var nöjd, det gick snabbt som attan och inga punkteringar blev det. Under sommaren bytte jag till Kenda Kiniption 2.3 för att jag skulle rulla med barnstol och på grus. Nu har jag inte bytt tillbaka, för FETA DÄCK ÄR ROLIGARE! Man bara SMÄLTER över trottoarkanterna...

EDIT: Annars är Maxxis Overdrive 1.75 ett trevligt pendlarmellanting mellan fart och komfort.

Bra pendeldäck??
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte kolla på Schwalbes tokfeta big
> apple? Komfort och lågt rullmotstånd.

Dem såg onekligen fina ut och av beskrivningen här http://www.cykelnetto.com/shop/show...?category=151&subcategory=1112&subcategory2=0 så verkar dem uppfylla det jag söker även om det inte utryckligen star att dem har någon form av extra punkaskydd men dem ser stadiga ut, så antingen blir det nog dessa eller Marathon.

Gillar verkligen att konstruktörerna på Schwalbe tänkt till och monterat reflexer på däcken som standard då man inte kan få för mycket synbarhet på en hoj som används uteslutande i stan, så det talar också för någon av dessa.

Bosse

Bra pendeldäck??
Jag satte big apple 2.35 på frugans pendlarhoj. I efterhand hade det nog varit bättre med 2.0. Även om jag nu fått allt att funka var det mer än lovligt knepigt att få ihop det med skärmar och vbromsar kring de sulorna. De är tokhöga.

Frugan är dock nöjd. Bekvämt är bara förnamnet.

Bra pendeldäck??
Jag har kört en hel del på Big Apple, SuperMoto och lite på Marathon Supreme. Marathon Supreme är bättre. Kommer att vara standard på pendlarprojektet om jag inte hittar något bättre.

Bra pendeldäck??
På en 26-tums pendlare passar 40-50 mm bra om man vill ha fasta skärmar.
Tveksam om 60 mm går in och smalare däck ser konstigt taniga ut under skärmarna.
Det kanske går att hitta tightare fasta skärmar om man vill ha smala däck.

Bra pendeldäck??
Ok 2,0 verkar vettigt så slipper man knas med såna saker då och nu hittade jag också Supreme jag hade bara hittat vanliga Marathon hittils och Supreme verkar ju som ett bättre val av dem två.

Så Marathon Supreme eller Big Apple får det bli beroende på vad jag får tag på till vettigt pris!!

Tackar för tipsen, Ni är bara bäst ;-)

Bosse

Bra pendeldäck??
Jag har någon sorts motsvarighet till Big Apple, minns inte märket. Men breda höga ballongdäck är suveränt till pendling. Är nog inne på 3 säsongen med dom nu. Pumpa hårt om du vill rulla lätt och släpp ut lite om du vill ha komfort.

Bra pendeldäck??
Måste kolla en sak nu när jag skulle beställa så hittar jag inga Marathon Supreme hos min hovleverantör alltså Cykelnetto.com inte heller på Schwalbes site, däremot ett som heter Marathon Plus och har någon punkaskydds gördel är det samma som Ni menar som bytt namn eller??

Sen föreslog Billy ett som heter Schwalbe Hurricane som finns med/utan kevlar punkaskydd och reflexer hur är det i jämförelse då priset på det var trevligare??

Bosse

Bra pendeldäck??
Schwalbe Marathon är en hel serie däck av skiftande dimensioner och kvalitet.
Supreme är de bästa. Vilken vettig lokal handlare som helst kan ta hem dessa,
de finns hos den svenska distributören. Tyska näthandlare har dem också.

Supreme kostar ca 500,- i Sverige, 35 Euro på tysk postorder.

Om du ska ha det bästa och vill ha breda slicks, köp Supreme.
Annars kan man köpa en hel massa annat istället, även Schwalbe.
Jag har ett par Marathon Slick för 28" som är fina de med. Kostade ca 200,-

Och Biltema har kinesdäck...

Bra pendeldäck??
bng skrev:
> Schwalbe Marathon är en hel serie däck av
> skiftande dimensioner och kvalitet.
> Supreme är de bästa. Vilken vettig lokal
> handlare som helst kan ta hem dessa,
> de finns hos den svenska distributören. Tyska
> näthandlare har dem också.
>
> Supreme kostar ca 500,- i Sverige, 35 Euro på
> tysk postorder.
>
> Om du ska ha det bästa och vill ha breda slicks,
> köp Supreme.
> Annars kan man köpa en hel massa annat istället,
> även Schwalbe.
> Jag har ett par Marathon Slick för 28" som är
> fina de med. Kostade ca 200,-
>
> Och Biltema har kinesdäck...

Ojdå jag letade visst lite dåligt men dem låg under rubriken Evolution och jag kollade på Marathon & co som jag trodde dem hörde till!
Men med det priset så faller dem oavsett om dem är bäst för dem ska sitta på stads/pendel hojen som jag kör kortare sträckor med och ofta lämnar ute på stan och jag räknar kallt med att den en vacker dag inte står kvar när jag kommer tillbaka så jag vill inte lägga mera än nödvändigt på den, så dem där Huricane får nog duga då dem kostade dryga tvåhundringen.
Dessutom fanns dem i lager för omgående lev vilket är bra medans Big Apple som kosttar ungefär lika mycket har 7-9 dagar lev.

Jag får tänka så som någon skrev högre upp i tråden att om det rullar tyngre så blir det bättre träning ;-)

Bosse

Bra pendeldäck??
Kan lägga till att jag blir mer och mer nöjd med biltema däcken. Körde i glas i går och de fick inte ett märke. De ligger verkligen i en annan klass en de skitdäck jag tidigare köpt från biltema. Hur de greppar är väll en annan fråga, dock bryr jag mig inte på stadcykeln. Jag tror det är de som kallas kevlar på hemsidan. De är säkert inget för långpendling. Men vill man ha ett par billiga stadsdäck som man inte är rädd om är de de bästa jag provat. Dock har jag ju bara provat 622x32 (märkta med 6,2 bar)

Bra pendeldäck??
Jag mötte i bryssel ett tyskt par som hade varit på cyklande fot (?!) i 2 år och 3 månader. de hade haft 22 punkteringar på den tiden och slitit ut ett varsit par däck. De sista 17 punkteringarna hade de haft när de kommit till frankrike och behövt byta ut sina schwalbe marathon mot de franska michelin.

Jag är helnöjd med Schwalbe marathon som jag har haft i olika versioner. Hade cross-modellen i 1.75 när jag var ute i europa och cyklade på alla typer av underlag och köpte "standard"-marathon när jag kom hem som är billigare, rullar något lättare (på sin mittkam) och lite tyngre.

Rekommenderas varmt! (dessutom finns en poäng med reflexen)

Bra pendeldäck??
Conti sportcontact har nog ingen vidare komfort. Å andra sidan har jag bara fått en punka och det var för att jag körde för fort över en refug, genomslag, snakebite. På kanske över 100 cykeltimmar i Stockholm är det nog ganska bra. Men jag köper andra däck nästa gång.

Bra pendeldäck??
Bra däck avnjuter man på varje tur med sin cykel.

Tjuven fattar inte vad som är bra däck, dvs det gör inte cykeln mer stöldbegärlig.

Men man riskerar bli bestulen på några hundralappar ytterligare jämfört med
att köra med billiga däck.

Bra pendeldäck??
Så var det avklarat, jag kunde såklart få vilka jag ville av ovan nämda via Billy men med lev tid och jag ville ha igång cykeln direkt, så jag valde att ta det han hade i lager som var Schwalbe Hurricane Sport 2,0, visst dem är säkert inte lika optimala som dem andra men priset var perfekt för min knapra ekonomi och nu efter första testrundan kan jag konstatera att dem rullar riktigt lätt så det känns om jag flyger fram jämfört med dem gamla 2,3 grovnabbade ;-)

Säga vad man vill men det är inte många om någon som klår Billy i service grad bland handlarna web eller fysiska, jag gjorde beställningen igår eftermiddag via telefon och undrade såklart när jag kunde få dem svaret blev "jag ska in till Uppsala imorgon förmifddag så jag kan lämna av dem hos Dig då om det passar", vad säger man då annat än Ja tack det passar utmärkt ;-)

Snabbare leverans är nog svårt att få till oavsett metod!!

Bosse

Bra pendeldäck??
bng skrev:
> Bra däck avnjuter man på varje tur med sin
> cykel.
>
> Tjuven fattar inte vad som är bra däck, dvs det
> gör inte cykeln mer stöldbegärlig.
>
> Men man riskerar bli bestulen på några
> hundralappar ytterligare jämfört med
> att köra med billiga däck.

När jag körde i stan med cx:n med findäcken var jag så nervös att förstöra tuberna på någon glasskärva att jag knappast hade så mycket uppmärksamhet på trafiken. Så det finns nackdelar med dyra däck.

Bra pendeldäck??
Håller med om att det inte är optimalt med fina dyra däck utan punkaskydd till pendling.

Hi-tech punkaskydd: Vectran-väv! <http://en.wikipedia.org/wiki/Vectran>

Tillbaka
Topp