Bra plattisar för vinterbruk

Man ska väl inte måla fan på väggen, men det kan väl vara värt att vara ute i god tid tänker jag.

Vintertid brukar jag slänga på plattpedaler på min SS som går som vinterskogsmaskin, detta för att mina vinterskor och spd-pedalerna ofta kloggar igen med snö och modd. Mina nuvarande plattpedaler är dock inte så jäkla bra för vinterbruk då det gärna byggs på en massa snö och is på/i dem vilket gör dem till bollformade pedaler. Bollformade pedaler har, som vi alla vet, ganska dåligt grepp.

Så någon som har tips på pedaler som ger bra snörensning, typ nåt med många och stora hål i så att det inte kan byggas upp så mycket snö på dem.

Har kollat lite på Superstars Ignite pedal, men är det nåt att ha?
http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=42&products_id=352

Förra vintern körde jag ett tag med "vanliga" klassiska pedaler, d.v.s sånna med en liten aluspindel och en taggig stålkrans runt. Fördelen med dessa var att mönstret i mina shimano pjucks passade som en kloss i kransen, så det blev lite spdkänsla iaf :)

(Nu har jag dock övergivit spd/cb i skogen och kör det enbart på asfalt)

Haakan skrev:
-------------------------------------------------------
> Fungerar inte de vanliga nano från superstar?

inte testat, men jag tänker mig att ju glesare med material ju mindre snö kommer att fastna. men det kanske är nåt sånt man ska satsa på ändå.

Aluminium och snö/is = dåligt!

Mitt heta tips är Nuke Proof plattisar i nylon. Ska vara själva f-n om de kloggar igen. Kostar noll och inget. De heter electron eller neutron, minns ej exakt vilken som är vilken. Den ena är alu och den andra är nylon.

men ger de tillräckligt bra grepp?

edit: my bad, trodde att de hade plastpluppar som piggar, men det var ju metall, dock verkar de vara discontinued.

Senast ändrad:
Nädå. De ska finnas. Troligen bara Chainrecation som har slut.
här finns de på MB.de
http://www.bike-mailorder.de/BIKE-T...ron-Nylon-Pedal-mit-Industrielagern-2012.html
Annars kan man kolla på Diety Components som har exakt samma pedaler i andra färger.

Funkar ganska bra i vintersammanhang. De bygger på med lite is, men inte i närheten av vad en alu eller mag pedal gör. Dessutom är de lättare att rensa när de väl blivit isiga. Låg profil och ganska öppen konstruktion. Greppet är överaskande bra och det går ju alltid att montra aggressivare skruvar på dem om man vill ha dem längre. vanliga 3mm in6. Håller även väldigt bra för att vara så billiga (280kr) . Plasten gnags inte ner som alu gör utan tar törnar bättre. Trodde de skulle spricka vid hårda smällar, men har kört på 2 olika hojar i snart 2 år och inga haverier ännu.

Om man vil deluxa dem lite så kan man köpa Superstars Nano titanaxlar för £44 och få ner den till 260gram partet. Klart prisvärt.

LasseB skrev:
> Nädå. De ska finnas. Troligen bara Chainrecation
> som har slut.
> här finns de på MB.de
> http://www.bike-mailorder.de/BIKE-TEILE/Pedale/Ped
> al/Electron-Nylon-Pedal-mit-Industrielagern-2012.h
> tml
> Annars kan man kolla på Diety Components som har
> exakt samma pedaler i andra färger.
>
> Funkar ganska bra i vintersammanhang. De bygger
> på med lite is, men inte i närheten av vad en
> alu eller mag pedal gör. Dessutom är de lättare
> att rensa när de väl blivit isiga. Låg profil
> och ganska öppen konstruktion. Greppet är
> överaskande bra och det går ju alltid att montra
> aggressivare skruvar på dem om man vill ha dem
> längre. vanliga 3mm in6. Håller även väldigt
> bra för att vara så billiga (280kr) . Plasten
> gnags inte ner som alu gör utan tar törnar
> bättre. Trodde de skulle spricka vid hårda
> smällar, men har kört på 2 olika hojar i snart
> 2 år och inga haverier ännu.
>
> Om man vil deluxa dem lite så kan man köpa
> Superstars Nano titanaxlar för £44 och få ner
> den till 260gram partet. Klart prisvärt.

Jag är sugen på ett par till min pendlar SS. Hur mycket sliter stiften på ett par vanliga skor? Inte alls, eller är dom igenom sulan på ett par Converse efter en vecka? Mitt tåöverlapp skulle kunna bli så mycket värre med fetare pedaler :D

Ett annat alternativ är att byta till ett "sitta-fast-system" som funkar bättre på vintern än Shimano SPD.

Time eller Eggbeaters t.ec

Fikasvettot skrev:
> Ett annat alternativ är att byta till ett
> "sitta-fast-system" som funkar bättre på vintern
> än Shimano SPD.
>
> Time eller Eggbeaters t.ec

Då Shimano fungerar utmärkt resterande delar av året känns det inte vettigt att byta pedaler på 3-4 cyklar för att jag vill ha snöfritt ett par månader på en av cyklarna.

Då byter jag hellre till plattisar de månader det ligger snö på marken här i fjollträsk.

Tillbaka
Topp