Bra/prisvärd Cykelcross till tävling

McWarhol

Aktiv medlem
Hej,
Jag har en dotter som vill börja tävla i cykelcross. Hon tävlar sedan tidigare i MTB och landsväg. Jag har lite dålig koll på vilken cykel som borde fungera bra för cykelcrosstävlingar. Ser att en del använder singelklinga och en del dubbelklinga. Man kör allt från landsvägsgrupper och gravelgrupper till mtb-grupper på cyklarna. Så det är lite av en djungel för en nybörjare.

Syftet är alltså att tävla och träna seriöst på cykeln. Vad tror ni om denna (ser ut att vara prisvärd idag):
Canyon Inflite CF SLX 8 AXS

Jag kan tillägga att dottern förmodligen behöver storlek XXS och då blir det 27,5" hjul. Men det kanske bara är bra för alla igångdrag i CX?

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Ska kon köra lvg, gravel och MTB-banan på samma cykel? Eller letar du efter en cykel till bara CX?

Cykeln du länkar till är en riktigt bra CX cykel. MvdP har samma modell med lite lättare ram och andra komponenter. Jag är ingen expert, men skulle tänka att en singelklinga borde räcka till CX, dubbelklinga har ofta en liten skillnad mellan drev och med 12-delat bak kan man har rimligt omfång med rimliga steg.

Det är dock mycket pengar för en cykel till ett barn, även om den är prisvärd. Risken är att hon behöver en ny cykel inom ett eller två år.

Tack för svar. Det är en ren cx för tävling träning jag letar efter. Hon har redan mtb och landsvägshojar. Hon är 17 och har inte vuxit på längden de senaste åren så storleken bör nog passa länge till. Jag är mest ute efter om det finns någon annan prisvärd cx eller och om denna är bra just till cx. Den ska inte användas till något annat.

Tack för svar. Det är en ren cx för tävling träning jag letar efter. Hon har redan mtb och landsvägshojar. Hon är 17 och har inte vuxit på längden de senaste åren så storleken bör nog passa länge till. Jag är mest ute efter om det finns någon annan prisvärd cx eller och om denna är bra just till cx. Den ska inte användas till något annat.
Mkt bra?

Som jag skrev tycker jag att cyklen själva är ett mycket bra val. Men man borde kanske fundera på om 584 mm hjul är ett bra val. Däck som kommer med cykeln är bra, men jag hittade ingen annan CX däck i 584 hos tysken, så kanske ingen val. En annan mått än 622 gör kanske också att man inte snabbt kan hitta ett reservhjul vid problem. Men jag har ingen koll på (barn-)CX-tävlingar.

Jag siktar också på att bli en sån farsa. Gäller bara att ungarna fortsätter tycka att det är kul med materialsport om en fem sex år.

Det är väl en såpass bra CX som det kan bli, innan det börjar bli löjligt dyrt.

CX är bäst!

IMO är prio: däck, däck och sen däck. Det kan vara bra att undersöka tillgänglighet på olika sorters däck om det inte är 622. Den länkade cykeln verkar komma med allt-i-allo däck, man lär behöva ett par rena ler-däck också. Sen vill man kanske ha flera hjulpar för att det skall bli mer praktiskt.

Det jag försöker säga med mitt svamlande är: om man skall tävla hade jag prioriterat att ha flera hjulpar med olika däck på.

CX är bäst!

IMO är prio: däck, däck och sen däck. Det kan vara bra att undersöka tillgänglighet på olika sorters däck om det inte är 622. Den länkade cykeln verkar komma med allt-i-allo däck, man lär behöva ett par rena ler-däck också. Sen vill man kanske ha flera hjulpar för att det skall bli mer praktiskt.

Det jag försöker säga med mitt svamlande är: om man skall tävla hade jag prioriterat att ha flera hjulpar med olika däck på.
Tack! Det ska jag ta med mig. Cykeln blev köpt så jag får undersöka däckmarknaden framöver. Allt-i-allo däck är ju en bra start i alla fall.

Är hon 17 år, så gäller väl alla restriktioner vad gäller cykelns beskaffning. Då gäller det alltså att hitta däck som är max 33 mm breda. Schwalbe verkar ha iallafall.

Tillbaka
Topp