Bra regnkläder

kilo

Ny medlem
Bra regnkläder
Hej, helt ny användare här på forumet och med nyinköpt Kona Dew Deluxe. Tanken är att så mycket som möjligt cykla istället för att åka bil, vi får se hur det går...

Nåväl, jag känner att jag behöver regnkläder. Jag har sen tidigare regnjacka+byxor från fjällräven men upptäckte till min besvikelse för något år sedan att det inte verkar fungera längre då jag var ute och fiskade i hällregn och blev genomsur på axlarna. De regnkläderna tar också stor plats och är tunga.

Nu skulle jag vilja ha nya regnkläder som faktiskt fungerar, är lätta och tar liten plats. Jag har blivit rekommenderad Haglöfs lim ultimate jacka+byxor. Dyrt som knark men är det bra skit kan jag tänka mig att lägga en del pengar på det, men det ska vara *bra*. Är dessa Haglöfs bra? Några andra rekommendationer på bra regnkläder?

/kilo

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack. Inte heller använda rubriksmycken alá *.

Senast redigerad av en moderator:
Bra regnkläder
Jag var och provade en LIM Ultimate idag och blev nästan kär, dock inte hundra på hur bra den funkar på riktigt när man kommer ut i väder utanför affären.

Bra regnkläder
Har en Columbia Titanium regnjacka i Gore-Tex paclite som jag är nöjd med. Vet inte hur hållbar och beständig jackan är i paclite, men den tar inte stor plats och är lätt iaf.

Bra regnkläder
Jag testade även en Columbia i Paclite (kan mycket väl varit en Titanium) men jag tror inte den var lika bra att cykla i, LIM'en hade längre rygg än front till skillnad från Columbian som var lika lång i rygg som front (vilket inte var särskilt långt i min mening).

Bra regnkläder
Min gore paclite regnade rätt igenom tyckte jag, särskilt armarna. Ärmarna ligger slimmade mot armarna, kanske e därför. Jag ska prova endura event nästa gång. Nån som provat? Ska tydligen va ömtålig och fransa upp sig när det blir hål. Paclite e tålig som fan, hålen blir aldrig större.

Bra regnkläder
Har Haglöfs LIM

Fördelar:
-är att den inte tar någon plats i väskan.
-Har tillräckligt stor huva så att jag får över den över min klätterhjälm.
-Tycker jackan har en bra passform och den är lite längre i ryggen.
-Väldigt lätt.

Nackdelar:
-är att det vid hög ansträngning lätt blir mycket kondens som efter ett par timmar kan rinna på insidan av jackan. Har upplevt samma sak med jackor av samma Pac-lite kvalitet av andra kända märken (the north face o Norröna).
-Avsaknaden av ventilationsöppningar förbättrar inte saken. Har du en tung ryggsäck upplever jag att det blir blött efter ett par timmar där axelremmarna ligger mot.

Bra regnkläder
Försökte mig på att hitta Haglöfs lim ultimate i Skärholmen Centrum idag. Varken Stadium eller Intersport hade så jag får försöka hitta någon annan butik som har.

Bra regnkläder
vilket andas-ställ ni än väljer är det viktigt att bättra på impregneringen på dem. De funkar inte om hela tyget blir blött, utan bara när det liksom pärlar sig på ytan. Plus att de också måste tvättas ibland så de inte täpps igen i porerna av smuts.

Bra regnkläder
Provade Haglöfs Ultimate Lim Paclite idag på Team Sportia i Heron City i Kungens Kurva och det kändes verkligen lätt och bra. De hade dock inte byxorna.

Be Outdoor-butiken i Slagsta som jag också åkte till hade inte heller byxorna på lager. Men de hade en annan regnjacka, Haglöfs Ulitmate Lim Ozone som också är en lätt regnjacka liknande Lim Ultimate men med trelagers Goretex istället för paclite. Den jackan kostade 3800kr så den kommer jag dock inte köpa för det känns som alldeles för dyrt för en regnjacka. Jag tycker 2000 kr är dyrt redan det.

Försäljaren pratade också om att Haglöfs nya kollektion kommer in snart i September men han visste inte om det var någon skillnad på regnkläderna jämfört med Vår/sommar-kollektionen. Någon som vet om Haglöfs kommer med några nya regnkläder eller om det bara är nya färger i den nya kollektionen?

Tillbaka
Topp