Bra spår i Genarp

orpon

Medlem
Bra spår i Genarp
Har varit ute i Genarp 3 ggr. och hittat en del bra spår/stigar.
Det finns säkert fler/bättre än dom vi hittat.

Är det någon som vet ett bra spår som är ca. 30km.
Någon som har karta?
Eller någon som vill visa oss ett bra spår? (Kanske en kväll denna veckan?)

Antar att Genarpscyklisterna har bra koll, men det verkar som dom för det mesta cyklar i Bokskogen.

/Erik

Bra spår i Genarp
"Lånar tråden", som det heter
Nån som vet nån bra lång nerförsbacke(singletrack) i skåne som man kan glida i? Lång stig lite ansträngning maximal njutning. Romeleåsen eller dylikt? Gärna med hopp som i filmerna.
Alternativt north shore på hadikapspångar i Skäralid el. dylikt sökes.

Bra spår i Genarp
Vilka delar har ni cyklat hittills?
Det kan vara svårt att förklara om man inte vet hur mycket ni känner till redan.

MVH/ HP

Bra spår i Genarp
De flesta som cyklar i genarp är inte speciellt verksamma på detta forumet. Jag själv har cyklat för lite i Genarp för att kunna beskriva de olika spåren. Det bästa är att slänga ut en fråga på genarpscyklisternas lista.

//Ola

Bra spår i Genarp
Ska försöka förklara var vi cyklat.
Om man utgår från parkeringen och cyklar rakt in och passerar en liten bro, sen kommer man fram till betesmark. Här håller vi till höger om hagen och försätter rakt fram tills stigen delar sig, och håller vänster så att man cyklar längs hagen i barrskog.
Man följer denna och kommer till slut fram till en liten asfalt väg. Man cyklar ca. 30m på denna asfaltväg sen tar vi vänster ner på en grusväg (passerar ett par hus på höger sida) och sen kommer man till ett vindskydd.
Sen tar vi en grus väg som går uppför ganska brant (på det brantaste partiet svänger den nästan 90grader vänster.)
spring05.jpg

när man kommer upp så forsätter vi (följer orangea skåneledsmärket). Man kommer sedan till en uppförbacke där det ligger 2 träd över stigen som man kan cykla runt, sen blir det brant i slutet uppför ett litet "berg" (Om man nu kan kalla det berg i Skåne).
spring06.jpg

Man föjer stigen (utför) och sen kommen man fram till en hästgård, där man får lyfta över ett stenrös när man tar höger i slutet av backen. Man cyklar längs gården (lite sumpigt och en spång) för att sedan ta höger och komma ut till en grusväg. Man passerar sedan en liten gård (tror att det heter kullatorpet) Om man föjer denna vägen rakt kommer man till Romeleklint, fast vi tar höger här så att man kommer fram till några sommarstugor.
Vid stugorna tar vi höger och cyklar genom beteshagar. Sen kommer jag inte ihåg exakt, men man kommer sen till en rolig nerförbacke med en del stenar (även lösa) som sedan leder till en ganska smal lång spång.
spring08.jpg

Sedan är det en uppförbacke där det delar sig, och här håller vi höger. Sen minns jag inte hur det såg ut, men stigen leder slutligen fram till en grusväg, och om man tar höger, så kommer man tillbaka till vindskyddet som jag nämnde i början.

Hoppas att du förstår något av vad jag menar.

(Jag lånade bilderna från ett tidigare inlägg, hoppas det var ok.)

Bra spår i Genarp
Jag kände igen bilderna ;-)

Det finns en "runda" som vi brukar ta som är ca 37 km.
I början, efter bron håller man höger och följer Skåneleden (orange markering). Efter ca 6 km kommer man fram till en asfaltväg som man cyklar ca 100 m på och sedan tar in på en grusväg där det hänger en kedja mellan bommar. Det är den första vägen till vänster och det är inte Skåneleden då längre. För att man ska veta när det är dags att avvika från Skåneleden och ge sig ut på asfalten så är det när ett träd blockerar vägen. Ta då ca 50 m tillbaka längs leden och ut på vägen.
Sedan följer man den här grusvägen tills man kommer till Häckebergasjön. Man passerar en större hårdpackad grusväg innan man når fram till sjön. När man skymtar sjön skall man hålla något vänster in på en stig. Stigen tar sedan en båge mot höger och närmare sjön. Sedan fortsätter man längs stigen över tre broar. Det ligger ett träd precis efter den andra bron. (min mobiltelefon ligger under bron...). Efter den tredje bron följer man längs sjön runt tills man nästan kommer fram till Häckeberga slott. Man sticker över asfaltvägen sedan och in på en grusväg. Jag tror att det finns en orienteringstavla ungefär mittemot grusvägen intill sjön. Man ska nu vara uppe i ca 12 km.
Man följer sedan grusvägen tills man stöter på Skåneleden igen. Den kommer från höger (och en färist) i en ca 90 graders kurva. Man tar då vänster och följer Skåneleden (ej över färisten alltså). Så småningom kommer man fram till den asfaltvägen där ni nog brukar komma ut från andra hållet.
Följ sedan Skåneleden och ni kommer så småningom upp till spången på nedre bilden ovan. Sedan kommer man till Kullatorpet och tar höger där upp mot Romelestugan. Följ orange markering tills en 90-graddes sväng där det står att Skåneleden går till Veberöd. Följ istället blå led upp till Romelestugan.
Samma väg tillbaka till Kullatorpet och sedan rakt fram och förbi Kullatorpet och följ Skåneleden till parkeringen igen.
Det är 10 km från Romelestugan till parkeringen. Ca 5,5 km fån Kullatorpet till Romelestugan.

Ha det bra, vi kanske ses därute!

/HP

Bra spår i Genarp
Det brukar vara lördag eller söndag förmiddag.
I ärlighetens namn skall sägas att det var senast i höstas som vi körde hela rundan. Nuförtiden blir det mest varianter kring 20 km. Man jag har kört alla delsträckor nyligen, så det är fina förhållanden. Fast det regnar lite nu...

Det som kan vara lurigt är att hitta stigen som leder er runt sjön. Ta det lugnt där och håll utkik åt vänster (man kör liksom runt ett lite högre liggande parti, som man iofs kan köra över, men stigen går runt det).

MVH/ HP

Bra spår i Genarp
Om du redan har cyklat på Romeleåsen runt Genarp så antar jag att du redan kört den triangeln som Skåneleden gör runt Häckebergasjön. Rundan är ca 25 km, men långa sträckor är grusväg, säkert mer än hälften. Om du startar vid Genarp idrottsplats så när du passerat första bron så väljer du om du vill köra högervarv eller vänstervarv, sen följer du bara Skåneledens oranga markeringar.

Om man utforskar lite så finns det mycket mer och roligare slingor, men denna är åtminstone ungefär så lång som du efterfrågar samt ganska lätt att följa.

/Peter

Bra spår i Genarp
orpon skrev:
-------------------------------------------------------
> Kallas du HP privat?
> Säger Ulkeby dig något?

Nej och nej ;-)

Bra spår i Genarp
Peda skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du redan har cyklat på Romeleåsen runt Genarp
> så antar jag att du redan kört den triangeln som
> Skåneleden gör runt Häckebergasjön. Rundan är ca
> 25 km, men långa sträckor är grusväg, säkert mer
> än hälften. Om du startar vid Genarp idrottsplats
> så när du passerat första bron så väljer du om du
> vill köra högervarv eller vänstervarv, sen följer
> du bara Skåneledens oranga markeringar.
>

Som sagt så är den lätt att följa, men "rundan" jag beskrev är roligare, dock svårare att följa.Sen kan man korta "rundan" genom att avbryta på väg upp mot Romeleklint, så att man får mellan 23 och 37 km.
Men det är ju bra med variation, så man får ta båda, då och då.

MVH/ HP

Tillbaka
Topp