Bra styrlager?

Jensen

Aktiv medlem
Bra styrlager?
nu ska det införskaffas ett nytt styrlager till nya ramen, ska vara vanligt aheadset, men med kravet på att det ska vara maskinlager i det. vad rekomenderar ni?

hade på förra hojjen ett FSA orbit XL2 som funkade som om det var helt nytt efter 4 år, fast jag inte servat det. så man blir ju rätt kräsen, tyvärr så finns inte detta hemma på någon butik i sverige, som inte ligger allt för avlägset eller som tar hutlösa priser för det.

Bra styrlager?
Ta ett annat FSA isf. De har ungefär samma konstruktion allihopa och funkar därefter. Kör du inte nån extremvariant av cykling behöver du inte ha alla skålar och kåpor i stål.

Annars gör syncros, cane creek och chris king trevliga styrlager.

/rikard

Bra styrlager?
Jag köpte ett Race Face Deus som jag ännu inte haft möjlighet att testa. Snyggt är det i alla fall :) Det har även fått bra recensioner. Chris king är väl annars något att överväga...
Deus-Headset-Medium.jpg

Bra styrlager?
Baltazar Skrev:

> hade på förra hojjen ett FSA orbit XL2 som funkade
> som om det var helt nytt efter 4 år, fast jag inte
> servat det. så man blir ju rätt kräsen,

Klart läge för CK.

Per

Bra styrlager?
Och eftersom FSA är "HappyMTB recommended buy" så är det väl lika bra att du köper ett från CRC på en gång...

Baltazar Skrev:
-------------------------------------------------------

> hade på förra hojjen ett FSA orbit XL2 som funkade
> som om det var helt nytt efter 4 år,

Bra styrlager?
Att köpa CK är som att köpa en ölöppnare i titan. Det funkar med de som kostar hälften och mindre ändå.

En viktig sak som är värt att titta efter på lagret du köper är att se om det finns en konisk låsring högst upp som centrerar klabbet. Även ganska dyra lager hoppar över denna finess vilket är smått osmart.

Om du köper ett lager med lösa kulor så ta bort stålgallret som håller i kulorna och fyll på med fler kulor så får du ett lager som håller bra mycket längre.

Lycka till

Bra styrlager?
Lägger man 1000 kr eller däromkring (Syncros, RaceFace, Hope) är det inte långt kvar till ett CK... men FSA är nog ett klart val om man ska hålla sig kring 500 spänn.

Bra styrlager?
Mitt som kostade typ 300 är inne på sitt tredje år och om det skulle ta slut så får jag väll byta kulor för några tior.

Det har även fördelar mot vissa av tusenkronorslagrerna.

Bra styrlager?
Ville Skrev:
> Att köpa CK är som att köpa en ölöppnare i titan.
> Det funkar med de som kostar hälften och mindre
> ändå.
>
>
> En viktig sak som är värt att titta efter på
> lagret du köper är att se om det finns en konisk
> låsring högst upp som centrerar klabbet. Även
> ganska dyra lager hoppar över denna finess vilket
> är smått osmart.
>
>
> Om du köper ett lager med lösa kulor så ta bort
> stålgallret som håller i kulorna och fyll på med
> fler kulor så får du ett lager som håller bra
> mycket längre.
>
>
> Lycka till
>
> --------------------------------------------------
> ----------------------------------------------
> EN cykel väger mindre än två, Därför har jag bara
> EN

Tog det säkra före det osäkra o köpte ett exakt likadant osm jag hade förut :D hade missat att CRC hade det. måste ju vara ett av de prisvärdaste lagrena :D och den har precis som Ville skriver en liten ring/kil, som centrerar allt.

hehe, här köps inget med lösa kulor :D jag vill ha maskinlager till allt, o nu har jag det oxå (i och med att ja köpte ett xt vevparti). ruskigt skönt, speciellt när man känner en kille som äger kullager affär :D

Bra styrlager?
Hmmm, tog mig faktiskt en titt på ett cklager på deras sida. Även CK har skitit i denna centreringsring som jag pratar om. Visserligen bruar de kunna göra saker med små marginaler. men det är både dyrare och sämre.

Bra styrlager?
Steelisreal Skrev:
> Jag upptäckte också att det var slut på XLll så
> det fick bli ett silverfärgat FSA "The Pig" för
> 210:- till den nya jättedyra DiamondBack ramen:-)
>
> ha det
> Jan
>
>

mm, CRC hade det dock inne o med frakt så blev det inte dyrare än på CC

Tillbaka
Topp