Bra Tjejcykel?

Test005

Ny medlem
Bra Tjejcykel?
Min tjej visar intresse för att cykla och jag funderar på att skaffa henne en hoj.
Hon har problem med en armbåge och ska opereras, men kanske kan hon cykla nästa sommar.
I alla fall så hittade jag en Specialized Stumpjumper Womans som verkar kanonbra. Kanske lite overkill om det nu visar sig att hon inte håller uppe intresset, men det är väl å andra sidan större chans hon blir riktigt 'biten' om hon kör på fina grejor från början?

Vi har redan köpt henne Shimanodojor att ha på spinningen så nu fattas bara cykel, hjälm, handskar...och en frisk armbåge :)

Bra Tjejcykel?
En bra hoj ökar onekligen förutsättningarna för att intresset skall finnas kvar + öka, inget snack om saken! Har hon provat hojen? Det är nog så viktigt att den KÄNNS rätt för henne också - inte bara att det "ser" bra ut.

Förhoppningsvis ytterligare en tjej i skogen framöver med andra ord - Gôrkul!!!

/anki

Bra Tjejcykel?
Nja, inte provat. Det finns ingen som säljer Specialized här i närheten så det blir att beställa över Internet.
Det blir hennes första MTB så jag tror hon skulle tycka den var kanonbra oavsett om jag köpte henne en 20 kilos, 21"are :)

Hon är inte så "tuff" så det blir nog relativt lugn cykling för henne, men visst är det viktigt att geometrin stämmer så man sitter bra.

Jag köper hellre en lite dyrare cykel med bra komponenter som funkar bra istället för någon billigare 'prova-på-cykel'.

Bör man titta närmare på "Womans design" cyklar, eller hellre köpa en standard 15"-17"?

Bra Tjejcykel?
c-dale har också en tjejcykel har jag för mig. men titta inte bara på tjejhojarna utan även på 'vanliga' mtbs, min tjej föll efter mycket provande för en liten kona kula.

och som många andra redan skrivit. hon måste provcykla ett par stycken så att hon känner skillnaden och hittar den hojen som känns bra just för henne. =)

Bra Tjejcykel?
Test005:

Holy moses! Jag spanar på en Scott Luna, ca 4000:- har jag för mig.
Vill hon cykla mera, är den ju uppgraderingsbar ;-)

Bra Tjejcykel?
SebbeK;
Jo det har du rätt i!
Man blir lätt lite blind när man kollar runt på nätet.
Man jämför specar och funderar, och till slut har den välkända "Hmm, kanske den där gaffeln istället" - Varför deore när det finns XT" - "Skivor ska det va', V-bromsar duger inte" Sprungit iväg till XXXX tusenlappar :(

Nåväl, vill kolla utbudet och få lite feedback på forumet.
Blir det att köpa henne cykel så blir det efter armbågen är bra och då kan vi kanske hitta något billigare på hösten i Tyskland eller UK.
Sen är det ju en fråga om prioritering också. Vill hon ha en bra cykel så offras ev. utlandssemester eller annat "lyx".

...Men, men man är ju helt klart prylbög, det kan man inte stikca under stolen med!

Trevlig helg på er!

Bra Tjejcykel?
Och risken är stor att även hon kommer att bli det (dvs prylbög) ganska snabbt Linus. Vet hur det var för egen del *asg* Kunde inte för mitt liv begripa hur gubben kunde ligga och lusläsa cykelkatalogerna om och om och om igen. Fasiken han måste ju kunna varenda sida utantill. Sen tog det inte lång tid innan vi mer eller mindre slogs om katalogerna (Nä, inte bokstavligt talat Sebbe!!!! Du kan ju tänka dig Lillens revben och mina blåmärken efter en sån batalj isf *S*)

Det viktigaste är att hojen passar henne, både storleksmässigt och "vinkelmässigt", att ramen är av kanonkvalitet och att hjulen är bra. Övriga komponenter är lätta att uppgradera vart efter intresset växer.

Lycka till med köpet framöver!
Förresten - ett tips om det nu kanske blir framåt hösten: Kolla på fjolårets modeller i butikerna. Dessa kan du oftast få till kanonbra priser. Är det en "seriös" handlare skall priset vara rejält sänkt enligt mitt sätt att se det.

/anki

Bra Tjejcykel?
De flesta tjejer jag känner tycker att det är viktigt med design på cyklar. Tyvärr har inte så många tillverkare förstått detta men en del har ju börjat poppa upp ändå.
En annan rolig sak som jag råkade på häromdagen är "woman specific front tyre" från specialized. Anledningen att den produkten finns var enligt säljaren att kvinnor har klen överkropp och därmed släpper framhjulet lättare för dem. Alltså har man då gjort ett däck som har mjukare gummi för att lättare hålla linjen i hög fart?? hmmm, så borde väl alla däck vara designade kan man tycka, kan ju knappast vara en könsfråga? Nää låt er inte luras av allt hokus-pokus för när det gäller hardtail så kan inte så mycket gå snett. Man kan ganska tryggt välja en hardtail efter utseende idag och vara rätt säker på att den är bra att cykla på. Det mesta byggs efter samma principer och man anpassar uppförandet på cykeln genom val av komponenter som:

Däck
Längd på styrstam
Typ av styre
Framgaffel

Mitt råd är därför att köpa ram och komponenter löst och skräddarsy din egen damcykel, vilket alltid ger det bästa resultatet och samtidigt en unik cykel. På tal om unik cykel så har Cykelcity i Göteborg tagit fram en special lackad ram till min fru Catarina till denna säsongen. Riktigt snygg måste jag säga:

IMG_0084.jpg

Bra Tjejcykel?
Bristen på design är inte det värsta i mitt tycke. Det är mer tanken på att det räcker med ett par modeller till tjejer till skillnad mot killarna som skall ha mängder att välja bland. Det skulle i så fall innebära att alla vi tjejer i princip är skapta på samma sätt - att vi alla ser likadana ut och fungerar på samma sätt. Som upplysning kan jag tala om att vi kan vara ganska olika ;)

Att sen dessa tjejmodeller oftast är sämre utrustade gör inte mig mer välvilligt inställd precis. När sen säljaren fortsätter tjôta och frågar mig om jag handlar killkläder till mig själv också är det inte långt ifrån att jag vänder på klacken och går ut från butiken. Svaret blev dock ett konstaterande att visst gör jag det - om de passar mig bättre så!

Håller med andra ord helt klart med dig Dick! Jag har väldigt svårt att förstå varför vissa saker skall vara "tjejunika".

Läcker hoj Catarina fått till år förresten! Unik - kul, då vet jag vad jag skall kika efter för hoj i starten på loppen framöver, för henne har jag inte haft riktigt pejl på vem hon är.

/anki - som visst låter som en otrolig feminist, eller är det antifeminist ???? idag.

Bra Tjejcykel?
Anki: Antar att det beror på marknaden.
Det säljs nog en hel del fler MTBs till killar än till tjejer, annars skulle det finnas lika mycket åt båda hållen.
Men som tur är det ju vara ganska unisex med cykel, passar den bara till individen så spelar det ingen roll om det är kille eller tjej.

Bra Tjejcykel?
Anki skrev:
"Det är mer tanken på att det räcker med ett par modeller till tjejer.."
Ja det har slagit mig också. Det är någon dum idé att tjejer ska vara tacksamma för det som bjuds. Det gör mig verkligen irriterad att det bara finns ett fåtal "prestationscyklar" att tillgå för kvinnor. I och för sig ett mindre problem att utrusta en cykel så att man själv blir nöjd. Men normen är i det här fallet den manliga cyklisten.

" Det skulle i så fall innebära att alla vi tjejer i princip är skapta på samma sätt - att vi alla ser likadana ut och fungerar på samma sätt..
Inte fan ser alla tjejer eller alla killar likadana ut. Det finns korta ben och stora överkroppar, långa armar och smala axlar blandat hursomhelst.
Den enda plats där vi verkligen skiljer oss är underlivet, så sadlar kan nog vara annorlunda konstruerade. Men vi som verkligen bryr oss ser väl till att vi får en optimal inställning på vår hoj, vare sig vi är killar elller tjejer.
Så speciell design för tjejer kan vi kasta på sophögen. Och låt oss kasta den rådande killdesignen på samma sophög och hoppas på en cykelindustri som inte tittar på kön utan bryr sig om användarnas behov.

Bra Tjejcykel?
Jag tror att säljarna tänker att tjejerna är inte den köpstarkaste individen
(med undantag) som prioriterar annat än dyra cyklar... därför tar in cyklar
som är billigare. Men det finns ju ett behov av tjej-specifika cyklar av
värre modeller, men det är vel inte kostnads effektivt att lagerföra dom.

Bra Tjejcykel?
Det mest korkade jag har läst om i tjejcykelväg är tjej modellen av Trek Fuel, den saknar skivbromsfästen på ramen. Varför skulle inte tjejer vilja ha möjligheten att ha skivbromsar på deras cyklar?

Bra Tjejcykel?
Folk som väljer ramen och komponenter själv efter just deras kropp och önskemål behöver inte oroa sig över "tjejcyklar" och sådana saker. Det behöver inte vara dyr heller. En prisvärd MTB med rätt mått på ramen, styrstam osv för att passa ägaren, LX komponenter och en pålitlig stark men jämförelsevis billig gaffel är ett betydligt bättre val en värsting titan/kolfiber hardtail XC lådcykel med XTR som är av fel storlek.

Tillbaka
Topp