Bra tryckmätare för däck. Billig!

Octagon

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en bra tryckmätare till däcktrycket. Den som sitter på pumpen är sisådär, speciellt när man är under 2 kg så verkar den rätt svajig, tummen på däcket ger bättre resultat. Men den är funkis för racer. Finns det nån billig och någorlunda exakt mätare att köpa. Typ Jula, Biltema, Tekninmagasinet? Kan tänka mig att det finns ett standard-happy-svar som jag har missat.

Schvalbes blåa digitala mätare är populär på Crosstävlingar.

schwalbe-airmax-pro-digitaler-luftdruckpruefer-24425.jpg

Octagon skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan tänka mig att det finns ett standard-happy-svar som jag har missat.

Rising här på forumet hade en elegant lösning på det där: Skippa mätaren, släpp ut all luft och räkna pumptagen när du fyller på. (Ja du får ju öva och mäta hemma först så du vet hur många pumptag som motsvarar det tryck du vill ha)

Får nog bli en sån där extrem-deal. Tror inte jag orkar hålla rätt på antalet pumptag med mina 2 pumpar och tre olika uppsättningar däck. Tack för tipset!

PRO har en digitalvariant, den har funkat klockrent så här långt. Kostade nån hundring eller 2 på Cykloteket.

Att jag hade missat den, illa! Egentligen hade jag siktat in mig på SKS Airchecker men iom att den inte var i lager tänkte jag chansa lite med PRO och håller SKS:en på bevakning så länge jag utvärderar.

Köpte nån från BBB på min LBS. Funkar bra. Billig är väl relativt. Lätt, snabb, digital och lätthanterlig. 200 spänn typ.

Köpte en schwalbe när jag fick känslan av att min rennkomressor visade fel. Jag hade rätt, och en ny pump köptes, men det är ju smidigt att ha en sån liten om man använder sig av andra pumpar

jonja skrev:
> Min Schwalbe fungerade aldrig.

Min schwalbe funkar alltid, men känns inte direkt premium.

Ahem;

Om det bara är Schrader-ventiler på slangerna som skall mätas finns det gott om digitala lufttryckmätare hos diverse bensinmackar, bilreservdelsfirmor samt till och med Biltema.

Köpte den där sksvarianten. Vissa ventiler har den svårt att få tätt emot.
Drar rätt mycket batteri också... Men vridbar skalle som underlättar.
Det var skitkrångligt att få av batteriluckan på min så förmodligen kommer jag aldrig kunna byta batteri igen. Söndervridet.

Men golvlampan felar väldigt mycket så den känns betryggande.

Stumpy skrev:
> Det spelar väl inte så stor roll om den visar
> rätt. Huvudsaken är att den visar lika "fel"
> varje gång.

Och hur vet man hur fel den visar?

Pfaff skrev:
> ...Om det bara är Schrader-ventiler på slangerna som skall mätas finns det gott om digitala
> lufttryckmätare hos diverse bensinmackar, bilreservdelsfirmor samt till och med Biltema.

Stumpy skrev:
> Det spelar väl inte så stor roll om den visar rätt. Huvudsaken är att den visar lika "fel" varje gång.

Om man är noga med sitt lufttryck; 'går det inte att använda Schrader-ventiler (fjädern i ventilen ställer till det).
Med Presta-ventiler går det att mäta trycket korrekt medan man pumpar, men om man mäter trycket efteråt; 'kommer det att gå åt lite luft för mätningen, vilket gör att det mätta trycket kommer att vara något lägre än trycket var innan mätningen.

NLC skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> > Det spelar väl inte så stor roll om den visar
> > rätt. Huvudsaken är att den visar lika "fel"
> > varje gång.
>
> Och hur vet man hur fel den visar?

Det spelar väl ingen roll. Du vet vilket värde enligt din mätare som du tycker är bäst. Sedan ser du till att pumpa till det.

Kanske formulerade mig klantigt, hur vet man att den visar lika mycket fel varje gång? Om man nu har en mätare som inte vill visa "rätt" vill säga.

NLC skrev:
> Kanske formulerade mig klantigt, hur vet man att
> den visar lika mycket fel varje gång? Om man nu
> har en mätare som inte vill visa "rätt" vill
> säga.

Man fyller ett däck, sen mäter man på det 10gånger och ser så det sjunker typ lika mycket varje gång :p

Repetera tills du känner dig nöjd, gör gärna en graf med :)

NLC skrev:
> Kanske formulerade mig klantigt, hur vet man att den visar lika mycket fel varje gång? Om man nu har en mätare som inte vill visa "rätt" vill säga.

Elektroniska tryckmätare har god repeterbarhet så länge temperaturen är konstant.
Mekaniska mätare som hackar sig fram; 'är oftast bortom räddning.

Tillbaka
Topp