[Brainstorm] Svetsa egen AM Hardtail.

Kul med bra input, tack!
Jofa: hur menar du med att korta sadelröret?
Tittar jag på ranger tar jag en large i storlek och den verkar schysst i geon, kanske något att börja med och göra lite ändringar som Jofa och en del andra föreslår.

Är ganska lång, 186cm och tänker att ett lågt bb gör att jag får ner tyngdpunkten och slipper ha sadeln bland molnen och kan ha lägre Topprör. Dock inte så lågt att det slår i såklart!
Tänker jag fel?

Bilder på den stackars svetsen!
Köpte den för några år sen när jag jobbade på biltema, fick sen reda på att den blivit återkallad men jag vägra lämna och den har aldrig strulat :)
DSC_2190.jpg

DSC_2192.jpg

Det ser ut som svetsen är gjord för tigsvetsning, är det inte en gasnippel man ser mellan kontakterna?
Hur som helst är det en så smidig liten svets så du kan ha den intill dig när du arbetar. Med lite övning lär du dig justera strömmen under tiden du svetsar. Då kan du starta med låg ström och när ljusbågen väl är tänd drar du på till lagom svetsström. Det spar elektroden.

fredrikforsberg sa:
Kul med bra input, tack!
Jofa: hur menar du med att korta sadelröret?
Tittar jag på ranger tar jag en large i storlek och den verkar schysst i geon, kanske något att börja med och göra lite ändringar som Jofa och en del andra föreslår.

Är ganska lång, 186cm och tänker att ett lågt bb gör att jag får ner tyngdpunkten och slipper ha sadeln bland molnen och kan ha lägre Topprör. Dock inte så lågt att det slår i såklart!
Tänker jag fel?

Eftersom jag har taxben är ofta sadelröret för långt för att man ska få plats med en dropperpost. Ett lågt BB är bra. 55 mm BB-dropp på 27,5" är däremot det största jag någonsin har sett och jag tror det kan vara lite väl lågt för att ta sig fram i naturlig terräng.

Om du inte har köpt styrhuvud skulle jag leta efter ett zero stack 56 mm så att du kan ha en nedrekopp med taperad gaffel som inte bygger stack.

Så nu är den svetsad och klar!
Blev lite go 90-tals geometri.
DSC_2194.jpg

Sanningen är jag fick den av EST i byte mot ett gäng bira.
Den är gjord i cromoly och jag tror jag kan använda en del delar från den, bla huvud, bb och så :)

Tittade lite på rör och hittade en sida som heter me-racing
Dom har 4130 rör i tumstorlek.

Det röret jag fastna för till främre triangeln är 34,92*1,65
Då blir det 31,6 innerdiameter.
Det finns andra tjocklekar såklart, nästa steg ner blir 1,47 och 1,24
Vad bör man ha? 1,65 gods måste jag ha på sadelröret för att få rätt stolpe men resten kan jag såklart ha andra mått på.
Det verkar som att btr ranger är byggd av 34,92*1,65

fredrikforsberg sa:

Vad bör man ha? 1,65 gods måste jag ha på sadelröret för att få rätt stolpe men resten kan jag såklart ha andra mått på.
Låter stöddigt med 1,65. Behöver du inte reducerade rör så finns dessa annars:
http://www.arigoteknik.se/svenska.htm

Det kanske det är, jag vet inte.
Såg bara att btr hade det i sitt sadelrör.
Rören som finns på arigoteknik är samma som jag hittade på me-racing troligtvis vanliga tum storlekar.
Brukar köpa vanliga rör på en firma i stan och jag slängde ut en fråga om dom kan få tag på 4130, kan dom det är saken biff!

I övrigt så kanske man kan köra 28,58*1,24 i topp och botten rör (heter det så?)

Ett 28,58*1,24 rör väger 840 gram/m
Ett 34,92*1,65 rör väger 1350 gram/m

Är det svårt att hitta eller arbeta med reducerade rör? Annars hade jag nog gått på tunga grova grejer i framtriangeln för att få den styv.

Har inte letat men den är nog bara de som säljer delar till rambyggare som har det. Kan dock tänka mig att det kostar flis.

Är mer intresserad av att hålla det enkelt och billigt.

Räknar jag mycket slarvigt går det åt 1650mm rör till en large framtriangeln och det blir med grova rör 2,2kg sen tillkommer baktriangeln, bb, och styrhuvud så 3,5 är kanske inget tokigt mål för en stabil ram som kanske tom är Jofa säker??

DSC_2198.jpg

Lite ramdelar, ska väga dessa på måndag.
Rören i denna ram är endast 1,0-1,1mm
Baktriangeln känns stadig men kanske stärker upp den lite sen.

Har kommit fram till lite mått och ber om lite input.

-Jag vill ha ett ganska lågt bb för att få ner tyngdpunkten.
-Jag vill ha 150mm gaffel.
-Jag tänker 64grader HA och högre stack för att kompensera saget på gaffeln.

Jag har kollat på och jämfört mått på:
Fastforward
BTR ignitor
BTR ranger
Shan 26

Måtten är väldigt lika btr ranger utom stack och kedjestag. Plus att jag valde 74 istället för 75 seatangle
Ranger har en 120mm gaffel rekommenderad.

DSC_2205.jpg

DSC_2206.jpg

Läderlappen sa:
fredrikforsberg sa:

Låter stöddigt med 1,65. Behöver du inte reducerade rör så finns dessa annars:
http://www.arigoteknik.se/svenska.htm

Min barndomsvän och framförallt hans pappa som driver Arigo. De är båda flygfanatiker så rören är garanterat bra.

fredrikforsberg sa:
Har mailat till arigoteknik om pris men utan svar änn så länge.

Det är en liten firma med knappa resurser men hög kvalitet och kunnande. Det kan nog ta lite tid. Jag har tyvärr för lite kontakt med min vän nuförtiden. Hoppas det löser sig.

Skissar för säkerhets skull in sadelns position så avståndet till styret hamnar någorlunda rätt. Många ramar har bockat sadelrör som jag förmodar är för att få sadeln längre bak.

Nä förstår att det kan dröja och jag mailade i lördags så det brinner inte :)

Tack för tipset på Jiggen!
Min är inte färdig änn, saknas konor och vinkelfästen till dessa.

Ska kolla avståndet sen när jag fått upp allt i Jiggen, lättare att mäta då :)

Vad tror ni annars om geon då?

Det är väl det där luriga trailet(försprånget) som är lite av ett frågetecken. Har man ingen gaffel så är det svårt att bestämma det slutliga trailet. Samtidigt med en aggressiv HA så kan det måttet variera stort. Jag vet inte själv hur känsligt det är om trailet växer ett par cm. Men du har ju en jigg och kan justera det i efterhand om det är så. Ett perfekt tillfälle att lära sig ramgeometrins grunder empiriskt :)

Jag har en shan, har inget ont att säga om den, bygger jag någon ram så tror jag att det får bli en sådan men med lite egen design.

Jag tycker du har valt stacken i högsta laget. Det är lätt att höja styret om den är för låg, men svårt att sänka det om den är för hög. 40 mm BB-dropp med 26" låter också väl maffigt för att kunna trampa fram cykeln i naturligt terräng. Väldigt kul projekt! Ska bli intressant att se vad du kommer fram till.

Jag har en gaffel! Så det kommer tas med i beräkningen :)

Okej, vilken hjulstorlek? Hur mycket slag?

Okej. Tänkte att det känns bättre eftersom den sjunker en del fram med 150mm gaffel?
BB tänkte jag lägre för att jag alltid känner att jag hamnar så jäkla högt på cyklar med mina långa ben. lite därför jag valde ett högre stack.

Men jag har egentligen ingen aning om jag tänker rätt.. Skulle väl förbrukat ett par köperamar innan man bygger en egen cykel så man vet själv vad man vill ha.

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Jag tycker du har valt stacken i högsta laget. Det är lätt att höja styret om den är för låg, men svårt att sänka det om den är för hög. 40 mm BB-dropp med 26" låter också väl maffigt för att kunna trampa fram cykeln i naturligt terräng. Väldigt kul projekt! Ska bli intressant att se vad du kommer fram till.

Jag valde ett högt stack och lågt bb för att dels kunna ha sadeln lägre och få ner tyngdpunkten.
Jag är ganska lång och tycker ofta det känns som jag sitter ovanför cykeln.
Stacket satte jag också högt för att saget på 150mm gaffeln gör att det sjunker och jag tänkte kompensera lite för det.

Men jag har ingen erfarenhet så jag värdesätter alla tips högt!

Men vänta nu..
Stacket går väl inte att bestämma? Det är väl en summa av längden på gaffeln och gaffelvinkeln?

Edit: höjden på gaffelröret spelar såklart in också! Den är 105mm

Och med dom tre måtten spikade så blir väl stacket vad det blir?

Senast ändrad:
Stack är en egenskap på cykeln som innefattar gaffeln längd. Du räknar ut det givet en viss axel-to-crown. Det mäts alltid statiskt och osaggat. Jag har inte testat ditt BB-dropp, men jag skulle gissa på att det leder till att man ofta slår vevarna i marken. Vill du kommer superlågt kanske det är värt att kolla på 165 mm vevarmslängd och ha ett så stort bb-dropp?

fredrikforsberg sa:
Men vänta nu..
Stacket går väl inte att bestämma? Det är väl en summa av längden på gaffeln och gaffelvinkeln?

Det styrs väl av längden på styrhuvudet också.

xyz-saft sa:
fredrikforsberg sa:
Men vänta nu..

Det styrs väl av längden på styrhuvudet också.

Det var det jag menade med gaffelröret, fel ordval! Sorry.

Senast jag kollade var ceeway och de billigaste oreducerade Gara Columbus-rören billigare än Arigo, med frakt alltså. Men jag hade tyckt det varit lönt att lägga några hundra extra på reducerade rör och få ner vikten ett gäng hekto.

Nej, du får plåga dig igenom en beställning på engelska för att få grejer från ceeway... Det är bara i ett par år han haft en emailadress tillgänglig faktiskt, tidigare var man tvungen att ringa och prata med honom för att kunna beställa.

Gillar du tyska bättre finns http://reset-racing.de/rahmenbauteile/ som dessutom verkar ha priser utsatta. Ceeway rekommenderas i första hand, han säljer överlägset mest, förutom då Reynolds som inte har några återförsäljare i Europa utan säljer själva direkt till tillverkare.

Senast ändrad:
dnleriksson sa:
Q&D sa:
Skissar för säkerhets skull in sadelns position så avståndet till styret hamnar någorlunda rätt. Många ramar har bockat sadelrör som jag förmodar är för att få sadeln längre bak.

Det är nog mest för att få kortare kedjestag. Tror jag.

Det beror på om man har vevlagret eller sadeln som utgångspunkt.
Men evolutionistiskt betraktat så har du nog rätt.

Q&D sa:
dnleriksson sa:
Q&D sa:

Det är nog mest för att få kortare kedjestag. Tror jag.

Det beror på om man har vevlagret eller sadeln som utgångspunkt.
Men evolutionistiskt betraktat så har du nog rätt.

Att ha sadeln som utgångspunkt är om något evolutionsitiskt och kommer från hur man mäter upp racers som är gjorda för att sittas och trampa hela tiden. Mtb-världen börjar äntligen frigöra sig från villfarelserna av geometrier gjorda för sittcykling.

fredrikforsberg: 105mm styrhuvud är inte speciellt lågt jämfört med andra cyklar mig veterligen, anledningen till att Jofa tycker du får hög stack hänger nog ihop med att du har mycket bb-drop i förhållande till hur lång gaffel du har. Om det var jag som ritade cykeln skulle jag försöka göra den så 27,5" hjul också går in (givet att det funkar i din gaffel!), det kan bli klurigt med 410mm kedjestag men inte omöjligt. BTR kör 415mm på 27,5" Ranger. Lyckas du med det har du möjlighet att minska bb-drop ca 10mm genom att byta hjul om du upptäcker att det är för lågt.

Man kan även ha 2 hjuluppsättningar med 27,5 för att trampa runt (högt bb) och 26" för att rulla snabbt utför (lågt bb så du står mer "i" cykeln, och du trampar ändå inte så mycket då).

Jag tror det finns risk att BB blir för lågt beroende på hur terrängen du kör i normalt ser ut. Ranger är om jag inte minns galet designad för 120mm gaffel, om du har 150mm betyder det att den dynamiska höjden (dvs vid sag) blir 20mm lägre eller så, och i runda slängar blir BB drop dynamiskt alltså 10mm mer än Ranger. Och BTR är inte precis kända för att köra högt BB till att börja med.

Om du är lång och känner att du lätt hamnar "uppe på" istället för "i" cykeln kan det vara ide att öka på reach också. Det gör att du istället för att stå över framhjulet hamnar mer centrerad över cykeln. Har du långa armar kommer det bli lättare att kontrollera var tyngdpunkten hamnar så att du kan justera balansen mellan fram och bakhjul lättare, inte minst viktigt i långa snabba kurvor. Kortare reach gör att cykeln känns mer som en bmx, kvick men nervös och med konstant otb-känsla. En annan fördel med lite längre reach (framförallt när man kör brant sadelstolpe som du planerar) är att du öppnar upp bröstkorgen och vinklar fram överkroppen vid sittande cykling, det ger betydligt bättre effektivitet.

Iden med brant sadelstolpe är att oftast när man sitter ner cyklar man uppförs, och då designar man geometrin för sittande cykling så att den är anpassad för det. Om man tänker sig att man lutar hela cykeln uppför kommer sadelstolpsvinkeln automatiskt att bli flackare, och det är det man kompenserar för. Passar det inte in på den cykling man själv bedriver (dvs att man sitter väldigt mycket på platt mark vilket är vanligt i Sverige där transporter ofta är plattare) KAN det bli så att man upplever att man får BB för mycket rakt under sig och det blir en ansträngande position för överkroppen att hålla (kroppen vill gärna ha tyngdpunkten över fötterna, även när man sitter på cykeln). Detta går i viss mån att kompensera med en setbackstolpe och att flytta bak sadeln, men då är risken att det blir för långt fram till styret för optimal sittställning.

Jag anser att sittställning är sekundärt mot ståställning på en mtb, man står ju ändå mest, fast det är ändå värt att tänka på. Speciellt i dessa tider av endurohets när många cyklar byggs för att trampas uppför en brant asfaltsväg till toppen av ett berg och sen köras stående brant utför. Stämmer inte den beskrivningen in på din typiska cykling kan det vara värt att fundera lite på måtten.

Oavsett så är kombinationen av kort reach och brant sadelstolpsvinkel lite det sämsta av båda världar skulle jag säga, du får en trång obalanserad sittställning och en ståställning som är optimerad för långsamma (och därför gissningsvis ej särskilt mycket utförs) stigar. Jag skulle välja lite antingen eller. Flackt (effektivt) sadelrör och kortare reach, för optimering mer mot platt cykling och dess lägre hastigheter, eller brant sadelrör och längre reach för optimering mot sittcykling uppför och stabilitet när du står utför. Sittställningen blir i princip lik i båda fallen bortsett från styrhöjden, men i det ena fallet står cykeln på plan mark och i andra fallet lutar den uppför.

Jag tror oavsett att det blir skitbra och står på sidlinjen och applåderar allt vad jag orkar! Allt ovan är såklart bara mina egna spekulationer, jag har inte byggt några cyklar och testat måtten "allt annat lika" i praktiken, men det är min erfarenhet från att ha cyklat på ett gäng olika hojar och nördat alltför mycket i geometritabeller.

Bra skrivet Marran!

Angående lång reach med brant sadelrör för plattcykling, man kan höja upp styret lite grann vilket gör att tyngdpunkten flyttas närmare fötterna.

Tillbaka
Topp