Bränt kolfiberfälg på avgasrör

Hur nära avgasrör måste grejerna vara för att de ska bli skadade så där?
Man tycker inte att avgaserna är speciellt varma längre när de kommer ut genom mynningen men såklart är det intensiv värmekälla i fråga. Jag får nog flytta sakerna gjorda av plast in i bilen. 🥵
På en Diesel blir avgaserna supervarma när PDFen skall brännas ren från sot under regenereringen.
Så i normalfallet är inte Diesel avgaser speciellt varma, men under en del driftsförhållande blir tail pipe tempen uppåt 350 grader.
Men även bensinavgaser blir riktigt varma under en del driftsfall o kan bränna sönder däck o fälg.

På en Diesel blir avgaserna supervarma när PDFen skall brännas ren från sot under regenereringen.
Så i normalfallet är inte Diesel avgaser speciellt varma, men under en del driftsförhållande blir tail pipe tempen uppåt 350 grader.
Men även bensinavgaser blir riktigt varma under en del driftsfall o kan bränna sönder däck o fälg.
Nu har jag åkt med cyklarna enligt min bild på Mercan här ovan utan att smälla däck eller sett några tecken på höga temperaturer på alufälgar men har inte kört bilen med cykeln med plasthjul än. Kan ställa just den hojen längst bak som tredje cykel och då hamnar den en bra bit utanför 350°c.

På min gamla diesel är också avgasröret lågt, dessutom riktat nedåt.
Det vore intressant om du tar bilden helt bakifrån så man ser hur mycket över dragkrokslinjen du hamnar.
1000027486.webp

Tillbaka
Topp