”Breaking bums” dödar händerna

implor

Aktiv medlem
Var i Järvsö och körde men fick ganska snart problem med ”breaking bumps” som förstörde mina händer. Kan inte köra en hel bana utan behöver stanna flera gånger och sträcks ut fingrarna.

är inte att jag håller för hårt i handtagen. Testade på ett ställe och fick samma problem trotts jag knappt höll fast i styret.

körde hyr cykel så de är ju självklart inte riktigt inställd rätt för en själv.

svårare med en hyrcykel, men saker som vinkel och avstånd på bromshandtagen kan göra en väldigt stor skillnad. Hade länge mina bromshandtag utskruvade långt men hjälpte att skruva in dem. annars handlar det väl om dämpning och grepp. Dämpande handskar kan också hjälpa

Är väl bara i Barbro som det är brake bumps eller har jag missat nåt?

De få gångerna jag kör Barbro så brukar jag alltid vika in vid bron på Itzy och ta den sista delen. Då slipper man bumpsen och tråkiga kurvor som dödar farten.

Är väl bara i Barbro som det är brake bumps eller har jag missat nåt?

De få gångerna jag kör Barbro så brukar jag alltid vika in vid bron på Itzy och ta den sista delen. Då slipper man bumpsen och tråkiga kurvor som dödar farten.

Håller med, Barbro dödar ju händerna med bumpsen. Stöklederna är ju mycket bättre generellt (och roligare för den delen).

Barbro är i särklass värst men finns på många andra ställen. Ofta när man kommer ut på grus partier som binder ihop lederna så är det bumps. Körde den svarta stölkeden som viker av från Barbro. Mina händer gillade den betydligt mera.

la veto att köra Barbro idag åt polaren så han fick köra den själv :).

tyvärr var Malin stängd så utbudet blir lite avsmalnat. Lite synd för oss som inte gillar hoppleder.

få se om det blir bättre när man tar egen cykel. Fixa tjockare handtag borde hjälpa.

Barbro är i särklass värst men finns på många andra ställen. Ofta när man kommer ut på grus partier som binder ihop lederna så är det bumps. Körde den svarta stölkeden som viker av från Barbro. Mina händer gillade den betydligt mera.

la veto att köra Barbro idag åt polaren så han fick köra den själv :).

tyvärr var Malin stängd så utbudet blir lite avsmalnat. Lite synd för oss som inte gillar hoppleder.

få se om det blir bättre när man tar egen cykel. Fixa tjockare handtag borde hjälpa.

Manolito-Älskade Ängel-Gummiboll är en mina favoritkombos, inte så hoppiga men bra blandning av allt.

Får man problem i händerna så att man måste stanna och vila på Järvsös korta leder så är något fel.
Provade du att sänka trycket i framdäcket? Jag upplever att det brukar ge den största effekten för hand-komforten om dämperiet inte är helt åt ...

Själv brukar jag försöka att välja lite kreativa spår så att jag undviker värsta groparna (Att växla lite mellan innerspår och ytterspår för att hitta lite extra släta ytor ger ju även lite extra träning att använda blicken).

Senast ändrad:
Får man problem i händerna så att man måste stanna och vila på Järvsös korta leder så är något fel.
Provade du att sänka trycket i framdäcket? Jag upplever att det brukar ge den största effekten för hand-komforten om dämperiet inte är helt åt ...

Själv brukar jag försöka att välja lite kreativa spår så att jag undviker värsta groparna.
Slog mig också men gjorde det aldrig. Är ju hyrcyklar så gissar det är bra hårt pumpat.

För mig funkar lagom tjocka grepp, typ 33 mm dia. Tjockare än så blir det bara krampigt i händerna för underarmarna kämpar med att hålla de stora handtagen.
Favvisarna är Oury icke lockon. Lockons har en hård kärna så de dämpar inte lika bra. Sen är vinkel på styret viktigt så att man avlastar vikten på handflatorna snarare än att fingrarna måste ta allt. Bromsreglage mer horisontellt och grädden på moset är coil gaffel :)
Jag tycker också att det är skillnad på styren. Mitt favvo hittills var ett Syncros alu med 12 graders sweep medan mitt värsta var ett idiotstumt kolstyre.

För mig funkar lagom tjocka grepp, typ 33 mm dia. Tjockare än så blir det bara krampigt i händerna för underarmarna kämpar med att hålla de stora handtagen.
Favvisarna är Oury icke lockon. Lockons har en hård kärna så de dämpar inte lika bra. Sen är vinkel på styret viktigt så att man avlastar vikten på handflatorna snarare än att fingrarna måste ta allt. Bromsreglage mer horisontellt och grädden på moset är coil gaffel :)
Jag tycker också att det är skillnad på styren. Mitt favvo hittills var ett Syncros alu med 12 graders sweep medan mitt värsta var ett idiotstumt kolstyre.
Internetz påstår att oneup kolfiber styre känns väldigt mjukt men inte testat själv. Lite anti kolfiber.

Precis samma för mig. Men köpte en One Up styre till min helstel MTB och kan bekräfta att den dämpar små vibrationer (trail chatter) riktigt bra!
Kanske värt en investering. Dåligt med ställen att verkligen testa det runt Borlänge. Mormor på lugnet har lite breakbumps men det är relativt lite jämfört med Järvsö.

När jag kolla på mitt egna styre så verkar det vara (enligt marknadsföringen) bra att ta bort vibrationer. Är en av Spoon Vibrocore modellerna jag har.

Kolla du trycket i framdäcket? De kör med för höga tryck för att spara på däck och fälg! Vi va där i helgen och de som hyrde fick alla pysa lite luft. De nyaaste NS-hojarna är riktigt fina!

Kolla du trycket i framdäcket? De kör med för höga tryck för att spara på däck och fälg! Vi va där i helgen och de som hyrde fick alla pysa lite luft. De nyaaste NS-hojarna är riktigt fina!
Då var vi där samtidigt. Rörde aldrig trycket men det var säkert väldigt högt pumpat.

hyrde hojen och de var trevliga förutom Guide RE bromsarna som jag inte riktigt gillade. Tyckte broms reglagen var ganska hala och smala.

Tillbaka
Topp