Breda 29" fälgar

mtbloaf

Aktiv medlem
Breda 29" fälgar
Har fått för mig att jag vill testa 29x3.0 som framdäck på en helstel mtb.
Tänker mig att jag behöver bredare fälgar än de 26mm ID jag har nu (som är "på gränsen" med 2.6 forekasters).
Hittar typ ingenting med över 35mm ID.
Har ni några tips på fälgar bredare än 35mm? (uppemot 40-45 kanske?)
Eller någon erfarenhet av att köra såpass feta däck på smalare fälgar?

Breda 29" fälgar
Jag är inne på samma sak -3.0 däck fram på helstel.
Har inte hittat 40 mm breda 29" hjul, så jag skall testa 35 mm.
(27.5" hjul finns i 40 mm, men jag tror det blir lite för låg BB-höjd till min ram).

Dröjer nog ett antal veckor innan jag har provkört för cykeln är inte färdigbyggd än (och det är skidföre).

Breda 29" fälgar
Jag är inne på samma sak -3.0 däck fram på helstel.
Har inte hittat 40 mm breda 29" hjul, så jag skall testa 35 mm.
(27.5" hjul finns i 40 mm, men jag tror det blir lite för låg BB-höjd till min ram).

Dröjer nog ett antal veckor innan jag har provkört för cykeln är inte färdigbyggd än (och det är skidföre).
Intressant! Får se om jag lyckas vänta på din recension :)
Vilket däck tänker du testa?
Tror inte 27.5" är intressant, även med feta däck. Har BB drop på -70mm osaggat.
Har kört det förut, och bytet till 29" i brötig terräng var stor skillnad.

Breda 29" fälgar
Tråd N+1 på samma ämnet, men jag hittar inte sista tråden. Jag tipsade där på Syntace W40i hjul som finns på lager hos R2-bike. Men jag vet inte i vilken prisklass du letar.

Jag är själva nöjd med 2,6" däck på 35 mm fälgar på min helstel. Med 3,0" och låg tryck skulle jag ville har 40 mm fälgar.

Men vad menar du med -70mm osaggat? BB drop är väl alltid samma på en helstel.

Breda 29" fälgar
Tråd N+1 på samma ämnet, men jag hittar inte sista tråden. Jag tipsade där på Syntace W40i hjul som finns på lager hos R2-bike. Men jag vet inte i vilken prisklass du letar.

Jag är själva nöjd med 2,6" däck på 35 mm fälgar på min helstel. Med 3,0" och låg tryck skulle jag ville har 40 mm fälgar.

Men vad menar du med -70mm osaggat? BB drop är väl alltid samma på en helstel.
Jajustja, BB drop är såklart samma, men det finns inga geometrisiffror för den gaffellängd som det blir med stel.
I geometritabellen är BB drop -70 med en 140mm gaffel, så med stel gaffel (ännu lägre axle to crown) så är det nog säkert nere på -80 eller mer.

Breda 29" fälgar
Jajustja, BB drop är såklart samma, men det finns inga geometrisiffror för den gaffellängd som det blir med stel.
I geometritabellen är BB drop -70 med en 140mm gaffel, så med stel gaffel (ännu lägre axle to crown) så är det nog säkert nere på -80 eller mer.

Med 70 mm med 140 mm är då väl med sag? Annars skulle det vara okörbart låg.

Breda 29" fälgar
Med 70 mm med 140 mm är då väl med sag? Annars skulle det vara okörbart låg.
Det är absolut inte okörbart lågt. Om du tänker att en 160mm heldämpad cykel kanske har -35 i BB drop, sedan saggar den kanske 25-30mm fram och bak, då är man nere på -65mm, och oftast mer eftersom man använder mer av fjädringen.
Det är därför hardtails BB drop ser helt bisarra ut om man jämför med en heldämpad.

Ser nu på geo tabellen (nukeproof scout 290) att BB drop med sag är -81mm :)

Breda 29" fälgar
Det är absolut inte okörbart lågt. Om du tänker att en 160mm heldämpad cykel kanske har -35 i BB drop, sedan saggar den kanske 25-30mm fram och bak, då är man nere på -65mm, och oftast mer eftersom man använder mer av fjädringen.
Det är därför hardtails BB drop ser helt bisarra ut om man jämför med en heldämpad.

Ser nu på geo tabellen (nukeproof scout 290) att BB drop med sag är -81mm :)

Jag formulerade kanske fel. 81 mm drop är okörbart för mig på svensk stig. På en brittisk kulle där man vevar uppför en grusväg och aldrig trampar utför i stök går det utmärkt.

Jag har 65 mm drop på min helstel. Det ger 305 mm vevlagershöjd utan sag av däck (jag kör med låg tryck, så däck komprimeras mer än på min stig-HT). Med 175 mm vevarmen är det optimalt för mig. Jag körde först med andra dropouts som ger 5 mm lägre vevlager och tyckte att jag slog i lite för ofta.

Breda 29" fälgar
Kör på. Jag har kört Knard 29x3.0 på Crest gen 1, den är väl 21 mm inner eller så, helstelt i många år. Aldrig upplevt det som krängigt eller dåligt. Men visst blev profilen större och köttigare när jag gick upp till 30 mm inner.

Jag kör numera samma däck även på ett 17 mm inner och det funkar också krängfritt. Däcket blir ju inte alls lika stort, förlusten är märkbar i storlek, men fortfarande bättre än gamla vanliga små 2.4or!

Sen kan man ju inte gå ner på rockcrawler-låga tryck med smal fälg såklart. Men det gillar jag ändå inte. Genomslag och svårt att svänga, kör gärna ca 1 bar för att slippa det.

Tycker också 81 mm drop låter väldigt lågt. Kör själv 60 mm, 175 mm vevar.

Breda 29" fälgar
Kör på. Jag har kört Knard 29x3.0 på Crest gen 1, den är väl 21 mm inner eller så, helstelt i många år. Aldrig upplevt det som krängigt eller dåligt. Men visst blev profilen större och köttigare när jag gick upp till 30 mm inner.

Jag kör numera samma däck även på ett 17 mm inner och det funkar också krängfritt. Däcket blir ju inte alls lika stort, förlusten är märkbar i storlek, men fortfarande bättre än gamla vanliga små 2.4or!

Sen kan man ju inte gå ner på rockcrawler-låga tryck med smal fälg såklart. Men det gillar jag ändå inte. Genomslag och svårt att svänga, kör gärna ca 1 bar för att slippa det.

Tycker också 81 mm drop låter väldigt lågt. Kör själv 60 mm, 175 mm vevar.
Då kanske jag bara ska beställa ett däck och testa slänga på det helt enkelt :)

60mm drop (osaggat? helstelt?) med 175 vevar är ju typ som 70mm, med 165 vevar, som jag kör.

Breda 29" fälgar
jag förstår inte poängen med breda däck om man inte kan köra lågt tryck. enbart för bärighet på mjuka underlag?

hursom, arc40 går väl att köpa fortfarande? det tycker jag är en fin fälg, men kom light i40 har varit tåligare för mig. men de tror jag är svåra att hitta.

jag körde 3-tumsdäck fram ett tag, bontrager xr2, med tanken att liksom ha ställbar luftfjädring fram. både kunna köra stig och väg med samma helstela. men jag tröttnade på att pumpa och släppa ut luft fort. lyckades aldrig hitta ett tryck som var bekvämt på grovt grus och stig, men som ändå rullade bra på hårda vägar. tycker mig nu ha hittat den gyllene medelvägen med 2,2-2,3-tumsdäck på i40-fälgar. däcken blir 2,4-2,55 tum verklig bredd och det är lätt att hitta tryck som funkar till allt, så jag kan ta en varierad tur utan att pumpa och släppa ut luft.

Breda 29" fälgar
Ja alltså jag kör ju ganska lågt, klart lägre än jag kör på FSen med kolfiberfälg och 2.4or. Men inte fatbike-lågt. Märker dock stor skillnad i handlederna efter en timme om jag kör lite för högt tryck på den helstela jämfört med komforttryck.

Jag gillar ändå de stora däcken för den större greppytan (såklart sämre effekt av smalare fälg) och mer avstånd in till fälgen, det blir ändå längre "slaglängd" i däcket även om sag i procent är lägre än den kunde vara...

Har varvat mellan XR2 aka Chupacabra 29x3.0 eller Knard 3.0/Vigilante 2.8. Som två olika cyklar. Så mycket köttigare och tryggare med det senare. Så valet av trenolla spelar stor roll också. Men XR2 är ett snabbt fint sommardäck!

Breda 29" fälgar
låter ändå konstigt att du inte upplever däcken som ostabila på så smala fälgar. men okej, jag har inte testat de där andra däcken. om de är ännu träigare än redan ganska träiga xr2 kanske det kan funka om en är lätt och inte pressar dem i kurvorna. men då undrar jag om det verkligen kan bli bekvämt.

Breda 29" fälgar
Ja alltså jag kör ju ganska lågt, klart lägre än jag kör på FSen med kolfiberfälg och 2.4or. Men inte fatbike-lågt. Märker dock stor skillnad i handlederna efter en timme om jag kör lite för högt tryck på den helstela jämfört med komforttryck.

Jag gillar ändå de stora däcken för den större greppytan (såklart sämre effekt av smalare fälg) och mer avstånd in till fälgen, det blir ändå längre "slaglängd" i däcket även om sag i procent är lägre än den kunde vara...

Har varvat mellan XR2 aka Chupacabra 29x3.0 eller Knard 3.0/Vigilante 2.8. Som två olika cyklar. Så mycket köttigare och tryggare med det senare. Så valet av trenolla spelar stor roll också. Men XR2 är ett snabbt fint sommardäck!
Kör du tubeless eller slang med 3.0 på smalfälgarna?

Breda 29" fälgar
Jag formulerade kanske fel. 81 mm drop är okörbart för mig på svensk stig. På en brittisk kulle där man vevar uppför en grusväg och aldrig trampar utför i stök går det utmärkt.

Jag har 65 mm drop på min helstel. Det ger 305 mm vevlagershöjd utan sag av däck (jag kör med låg tryck, så däck komprimeras mer än på min stig-HT). Med 175 mm vevarmen är det optimalt för mig. Jag körde först med andra dropouts som ger 5 mm lägre vevlager och tyckte att jag slog i lite för ofta.
Kan ärligt talat inte komma ihåg sist jag slog i en pedal i hellas.
Brukar köra mycket "ratcheting" (vad heter det på svenska?) alltså inte hela rundtramp när det är knixigt, men också bunnyhoppa det som inte göra att köra över.

Breda 29" fälgar
Jag kör originalfälgarna till min Unit (WTB ST i30 2.0 TCS) och nu vintertid kör jag WTB Vigilante 2.8 och på sommaren WTB Ranger 3.0. Tycker att det funkar bra med lågt tryck. Ger bra grepp och inte sladdrigt. Ingen aning om vad jag har för tryck, men brukar pressa ner med tummen och en bra bit av däcket ger med sig.

Breda 29" fälgar
Jag slår i mina pedaler nästan varje gång jag är i Hellas, men jag tror att det kan bero på att jag fortfarande är lite halvkass som stigcyklist.

Breda 29" fälgar
Både på helstel och fulldämpad. Så jag antar ca -80mm på helstela. Men det kan ju också vara så att 165mm vevar hjälper, har haft dem länge nu, vet inte hur det skulle vara med 175mm.

OK. Med 80 mm drop och 165 mm vevar skulle pedalen hamnar ungefär like lågt som min helstel med andra dropouts och 175 mm vevar. Eller kanske tom lite högre för att jag kör 2,4" bak (max bredde med 29" hjul).

Breda 29" fälgar
Har fått för mig att jag vill testa 29x3.0 som framdäck på en helstel mtb.
Tänker mig att jag behöver bredare fälgar än de 26mm ID jag har nu (som är "på gränsen" med 2.6 forekasters).
Hittar typ ingenting med över 35mm ID.
Har ni några tips på fälgar bredare än 35mm? (uppemot 40-45 kanske?)
Eller någon erfarenhet av att köra såpass feta däck på smalare fälgar?
väger kring 70 kg, och var 2016 sugen att prova 29/3,0. körde dem på 40i-fälgar ett par tre säsonger.

det var ett mycket smalt däcktrycksintervall som gav en föraning om pluskänslan. och det krävdes hård körning och hög fart för att uppnå den. under 1 bar drabbades man av självstyrning, wobbel och burp. över 1,1 bar studsfest.

senare monterades på 40i-fälgarna 2,6-däck. mycket bredare användbart däcktrycksområde. ända nedåt 0,6 är framfarten stabil, och däcken känns komfortabla fortfarande uppåt 1,2.

så trots smalare dimension går de köra mjukare utan olägenheter.

att köra smalfälg i genererella termer går bättre om man kör hårt, eller själv är tung, alltså när man oavsett fälg skall köra med ett högre tryck.

till 29/3,0 och goåka på rotiga stigar skulle jag i min egen viktklass tydligt avråda från så i sammanhanget smal fälg som 40i, och skulle hellre handla 55-60i. du kan ju titta i yonnas tråd hur det ter sig:)

helt naturligt skulle jag säga.

Breda 29" fälgar
Kör du tubeless eller slang med 3.0 på smalfälgarna?
Det är enkla gamla hjul så där är det bara slang som gäller. Och det har kanske med saken att göra, jag kör rätt mycket slang fortfarande, på smalare fälgarna och med XR-däcken får jag aldrig till tubeless. Däremot Knard eller Vigilante på breda fälgarna, där är det tubeless. Tänker mig att det kan kränga mer med ett tubeless än med slang i, allt annat lika? Som en bieffekt av det man är ute efter när man kör tubeless helt enkelt.

Breda 29" fälgar
Nextie har 49 mm 29"-fälgar, https://www.nextie.com/fatbike-single-wall-NXT29XS55. Tror Nextie ska vara rätt så bra då jag sett seriösa hjulbyggare i Sverige köra med dom.

Finns också 39 mm som är dubbelbottnad, kanske mer lämpligt, och lite billigare. Här en länk till asymmetriska versionen:

Skulle själva kunna tänka mig Nextie i 39 mm fram och 35 bak på min hestel, men mina Newmen SL A.35 funkar fortfarande bra.

Breda 29" fälgar
väger kring 70 kg, och var 2016 sugen att prova 29/3,0. körde dem på 40i-fälgar ett par tre säsonger.

det var ett mycket smalt däcktrycksintervall som gav en föraning om pluskänslan. och det krävdes hård körning och hög fart för att uppnå den. under 1 bar drabbades man av självstyrning, wobbel och burp. över 1,1 bar studsfest.

senare monterades på 40i-fälgarna 2,6-däck. mycket bredare användbart däcktrycksområde. ända nedåt 0,6 är framfarten stabil, och däcken känns komfortabla fortfarande uppåt 1,2.

så trots smalare dimension går de köra mjukare utan olägenheter.

att köra smalfälg i genererella termer går bättre om man kör hårt, eller själv är tung, alltså när man oavsett fälg skall köra med ett högre tryck.

till 29/3,0 och goåka på rotiga stigar skulle jag i min egen viktklass tydligt avråda från så i sammanhanget smal fälg som 40i, och skulle hellre handla 55-60i. du kan ju titta i yonnas tråd hur det ter sig:)

helt naturligt skulle jag säga.
Verkar råda helt olika bud om fälgbredd här :)
Intressant, jag antar att det beror mycket på vilket tryck man vill sikta på.
Bredare fälg = lägre tryck möjligt utan att däcket börjar sladdra?

Väger uppemot 90 kittad. Har försökt gå ner till runt 1 bar på helstel 2,6 i stökig skog, men det blir för sladdrigt på 26i, måste upp mot 1,3 för att det ska kännas stabilt i teknisk terräng.
Om jag kör "på riktigt" i park, då är det minst 2 bar i fram och lite till i bak.

Senast ändrad:
Breda 29" fälgar
Finns också 39 mm som är dubbelbottnad, kanske mer lämpligt, och lite billigare. Här en länk till asymmetriska versionen:

Skulle själva kunna tänka mig Nextie i 39 mm fram och 35 bak på min hestel, men mina Newmen SL A.35 funkar fortfarande bra.
Kör nextie 27i på hopenav på heldämpad, de har varit väldigt stabila och raka i nästan 2 år. Kan rekommendera!

Breda 29" fälgar
Just pedal har har lite på det temat. Tex:

36 håls iof, kanske du inte vill ha?

Breda 29" fälgar

Står lite konstigt men verkar vara 50mm breda.

Jobbigt, men specade bredden är ofta fortfarande ytterbredde. Den är 46 mm.

Breda 29" fälgar
Många länkar till hemsidor jag aldrig sett, man är väl obevandrad, men kan man lita på att beställa direkt från dessa sidor? Velostore, justpedal och kineserna?
Känner mig lite osäker när jag annars bara använder bike24, r2 och bikecomponents...

Breda 29" fälgar
Jag har beställt några grejer från just pedal och det har funkat fint för mig. Men det är nog bra om det finns i lager, har hört att det kan ta lång tid annars.

Breda 29" fälgar
Många länkar till hemsidor jag aldrig sett, man är väl obevandrad, men kan man lita på att beställa direkt från dessa sidor? Velostore, justpedal och kineserna?
Känner mig lite osäker när jag annars bara använder bike24, r2 och bikecomponents...

Velostore är ju svenskt men har aldrig handlat där.
Just Pedal är inga problem. Handlat ram av honom. Träffade han som driver den i höstas, trevlig typ.
Eie, LightBicycle och Btlos är alla etablerade fälgproducebter och kränger nog tusentals fälgar per dag sen många år. Btlos är nog minst kända men de kom i samma förpackning som polarens Eie hjul så är kanske samma fabrik.

Breda 29" fälgar
Bättre sent än aldrig, eller nåt sånt. Monterade ett DHR II 29x3.0 på stans arch (26mm int), med slang. Mäter 75mm brett (alltså ganska exakt 3.0) och 67mm högt. Drömmen om en helstel fethjuling lever fortfarande…

IMG_9106.jpeg

IMG_9107.jpeg

IMG_9108.jpeg

Breda 29" fälgar
Bättre sent än aldrig, eller nåt sånt. Monterade ett DHR II 29x3.0 på stans arch (26mm int), med slang. Mäter 75mm brett (alltså ganska exakt 3.0) och 67mm högt. Drömmen om en helstel fethjuling lever fortfarande…
För mig blev det i35 hjul med WTB Ranger 29x3.0 fram och Maxxis Recon 29x 2.8 bak.
Helstelt och ss.
Blev bra tycker jag. 7psi fram och typ 10 bak (tror det motsvarar 0,5 resp 0,7 bar).

Breda 29" fälgar
För mig blev det i35 hjul med WTB Ranger 29x3.0 fram och Maxxis Recon 29x 2.8 bak.
Helstelt och ss.
Blev bra tycker jag. 7psi fram och typ 10 bak (tror det motsvarar 0,5 resp 0,7 bar).
7psi! Det låter ju helt galet lågt. Vad kör du för terräng? Har iof inte prövat mitt 3.0 däck ännu, men har svårt att tänka mig 7 psi, det är väl typ fatbike tryck?

Tillbaka
Topp