Breda skor?

Breda skor?
Jag har haft ett par Northwave-skor (MTB) i några år nu, och de har egentligen inte alls passat mig.
Mina fötter är väldigt breda över tårna och får helt enkelt inte plats, med domningar som resultat.
Har provat Shimano wide, som kändes än smalare, Scott som kändes same same och Bontrager, som väl känns något bredare. Men fortfarande inte bekvämt.

Lokala handlaren har inte fler märken att välja mellan och allt annat är via nätet, men det tar för lång tid och blir för kostsamt att beställa och skicka tillbaka.
Har försökt scanna forumet och Lake verkar ju vara det många förespråkar, men de verkar vara slut på de flesta ställena på nätet.

Någon som på rak arm kan säga ett skomärke som är bredare över tåbasen?

Breda skor?
Precis som du säger så är det nog Lake det bästa alternativet. Skorna borde ju finnas i lager på deras egna hemsida. Man verkar behöva betala returfraketen själv dock om det inte skulle passa.

Dem har även en ganska avancerad Size Guide på hemsidan som du kan följa.

Breda skor?
Jag har ett par Bont men jag har inte lyckats med att omforma skorna så att de passar mina fötter (breda över fotknölen). Finns en Youtube som beskriver problemet.
Bäst för mig är ett par Teva för plattis.

Breda skor?
Köp ett par läderskor - om de inte är alltför smala i utgångsläget kommer de att forma sig efter din fot.

Breda skor?
Jag hakar på tråden då jag letar lefter samma sak. Har skor från Shimano och Northwave som ger mig smärta efter bara några kilometer. Har kikat på dessa från Bont: https://www.reins.cc/product/riot-mtb-boa/

Där finns de i många storlekar, både på längden och bredden. När jag läser på så verkar det som att Bont redan i normalvidd är vidare än många andra märken. Ni som kört med dem, stämmer detta? Vid mätning hamnar jag precis under gränsen för att gå upp till bred.

Mitt problem är att jag dels behöver vid tåbox men framförallt får jag smärta längre bak på foten. Detta kanske kan avhjälpas med Bonts formbara läster. Med fotlängd på runt 306 mm hamnar jag på storlek 49-50 i Bont. Det vill säga, inte helt lätt att hitta skor att testa i butik, eller för den delen, hitta rätt storlek att köpa online...

Breda skor?
Dem har även en ganska avancerad Size Guide på hemsidan som du kan följa.

Värt att poängtera att Lakes modeller har olika guider. Välj en modell och kontrollera vilka mått som finns för den.

Jag har en landsvägssko med formbar häl. Ganska tråkig passform innan hälen formades.

Innersulan är också ganska tråkig. Jag har stoppat i ett par Specialized som passar hyggligt, men i inte utmärkt. Breda skor behöver givetvis en bredare innersula.

Breda skor?
Köp ett par läderskor - om de inte är alltför smala i utgångsläget kommer de att forma sig efter din fot.

Men det löser inte problemet med en för smal mellansula och den töjer sig garanterat inte.

Lakes modeller i wide och läder har funkat bra för mig som bredfoting. Dock skiljer det sig som nämnt mellan olika modeller. Deras mx176 wide mtb sko t.ex. är inte i närheten så bred som mina cx237 wide lvg skor. Olika läster mellan dessa.

Breda skor?
Lake är fina grejer.
Har kört cx218, 237wide, 176 och nu 403wide. Bike24.com ser ut att ha lager. Där har jag köpt senaste två paren.
Som referens kör jag 47 i Lake. Testat 48 i Shimano.

Breda skor?
Har provat Bontragers MTB och LVG-skor och även de skiljer sig åt i bredd (och längd) på samma storlek, där LVG är bredare och längre. Det gör det ju inte enklare att beställa skor oprövat via nätet...
Ni som har provat/kört med både mx och cx från Lake, har ni behövt olika storlekar i dem?

Breda skor?
Ni som har provat/kört med både mx och cx från Lake, har ni behövt olika storlekar i dem?
Jag köpte över nätet efter måttat mina fötter enligt deras instruktioner. Tåutrymmet är ganska tajt om du ligger i övre gränsen för en storlek. Storlekarna stegar i intervaller om ca 5 mm.
Mina skor passar bra med tunna strumpor, men lite trånga i längden med en lite tjockare vår/höst strumpa.

Googla reviews på den modell du är intresserad av och du kanske blir klokare.
Steg 2 i deras size guide är den viktiga delen för att pricka rätt.
IMG_0368.jpeg

Breda skor?
Jag har ett par väl använda CX237 och ett par rätt nya CX146, 146 en halv storlek större och bägge i wide-modell. Hade innan CX145 i samma storlek som 237:orna men de var aningen för små för mig. Lakes storleksguide har iaf funkat bra för mig innan köp av CX237.

Breda skor?
Storleksfråga angående Lake. Måttar jag enligt Lakes hemsida ger det mig storlek 49. Tyvärr har Lake valt att köra halvstorlekar upp till 48 för att sedan hoppa över 49 och sen ha storlek 50. Jag har frågat Lakes kundtjänst vad de tror och även bett dem att ge mig måtten på innersulan på storlek 50 för att kunna jämföra med andra skor. Det verkar de inte vilja göra då jag bara fick nonsenssvar och hänvisades till deras storleksguide.

Som referens har jag joggingskor från Hoka i storlek 49 1/3, bred. Även cykelskor från Shimano i storlek 49 som är för små både på bredden och längden. Kanske skulle 50 i Shimano passa men har aldrig testat.

Ni som har Lake, hur upplever ni dem storleksmässigt mot andra skor.

Breda skor?
Storleksfråga angående Lake. Måttar jag enligt Lakes hemsida ger det mig storlek 49. Tyvärr har Lake valt att köra halvstorlekar upp till 48 för att sedan hoppa över 49 och sen ha storlek 50. Jag har frågat Lakes kundtjänst vad de tror och även bett dem att ge mig måtten på innersulan på storlek 50 för att kunna jämföra med andra skor. Det verkar de inte vilja göra då jag bara fick nonsenssvar och hänvisades till deras storleksguide.

Som referens har jag joggingskor från Hoka i storlek 49 1/3, bred. Även cykelskor från Shimano i storlek 49 som är för små både på bredden och längden. Kanske skulle 50 i Shimano passa men har aldrig testat.

Ni som har Lake, hur upplever ni dem storleksmässigt mot andra skor.
Som referens har jag 47 1/3 i Hoka Challengers och 47 i Lake (wide). Lakes innersula mäter 29,7 och hoka ganska exakt 30cm

Tillbaka
Topp