Bredast däck, fram eller bak?

Mathieu

Medlem
Kör en Nishiki hybrid, pendlar i Stockholm. Ska sätta på ett däck som är 35 mm brett och ett som är 27 mm brett. Vilket ska jag sätta fram respektive bak? Första funderingen var det breda fram för att få bättre stötdämpning (kan ha mindre tryck) och kanske mer grepp (större kontaktyta), men vad är rätt? Eller i alla fall happy-korrekt?

Jag skulle resonera som så här. Störst luftkammare bak. Varför? Jo för att det är mest vikt där, är man noga med hur man tar sig över kantstenar och sånt med framhjulet så är genomslagsrisken störst på bakhjulet. Det är lite bökigare att laga punktering/byta slang bak. Skulle alltså ha fethjulet bak och så mycket tryck att det rullar lätt, inte blir genomslag men ändå har lite komfort kvar. Finns kanske andra ej beaktade infallsvinklar, men så här tänker jag.

Större fram med lägre tryck för komfort. Du har mer vikt bak och därmed blir rullmotståndet högre där, så ett mindre och hårdare pumpat däck bak verkar vettigt. Ser ingen anledning till att detta skulle skilja sig från hur man resonerar på skogscyklar. Däremot kan man kanske ifrågasätta den stora skillnaden mellan däcken.

För asfalt så gäller större bak, som jag ser på saken. Lägre luftmotstånd å bäst dämpning för röven är nog kanske mina huvudargument. :)

Frid!

Makten sa:
Du har mer vikt bak och därmed blir rullmotståndet högre där, så ett mindre och hårdare pumpat däck bak verkar vettigt.
Rullmotståndet beror på deformationen (av omkretsen) och lastförmågan beror på ytan på den "tillplatttningen".
Med ett smalare däck på det mest lastade hjulet får du kompensera dubbelt med höjt tryck.
edit: Så funkar det i vart fall över allt utom i skogen...

Senast ändrad:
På den gamla goda tiden när Tv sände i svart/vitt så var det coolaste man kunde ha på sin mountainbike Breda Ritchey WCS fram och smala IRC bak.

Är man ute efter bättre grepp så sätt det bredare fram. Annars är det nog sak samma. Tror personligen att däckmärke/modell (mönster, mm) har större betydelse.

Mathieu sa:
Ska sätta på ett däck som är 35 mm brett och ett som är 27 mm brett. Vilket ska jag sätta fram respektive bak?

Vem har gett dig rådet att köpa däck i de dimensionerna? Denne kanske kan berätta hur hen har tänkt?

Jag har ingen aning om vad som är rätt, men ser inte det som ett hinder för att uttala mig. Jag skulle ha satt det bredaste bak. I skogen skulle jag gjort tvärt om, men då snackar vi ju lite bredare däck både fram och bak.

Större luftkammare bak för att minska problemen med genomslag mot kanter. Anekdot: Senast jag provade 32 mm bak, istället för 35-37 mm, skadade jag fälgen samma dag och då var alltså däcket nypumpat.

Hur hade ni resonerat på en landsvägscykel?
Jag har nämligen ett GP5k liggandes i 28 mm och funderar på att köpa ett till i 30 eller 32 mm för att montera på en modern racer (Merida Scultura). Det jag funderar över är vart man skulle placera det utifrån aerodynamik och komfort. Min MTB-hjärna säger ju såklart fram för bättre komfort för händerna och grepp men å andra sidan kanske bredare bak ger en bättre övergång från ram till däck i en aero-synpunkt (samt kanske generellt bättre komfort på cykeln eftersom det är svårare att dämpa bakändan med kroppen). Även 32 mm fram hade lämnat ett stort mellanrum i gaffeln kan tilläggas.

Frågan är om det är värt vikten dock?
Medelvikten för en vuxen man i Sverige är ~84kg
tillsammans med kläder och cykel utgör skillnaden i vikt mellan 28 <=> 32 mm
~0,1% av ekipagevikten

Vad befarar du att en sådan skillnad skulle kunna ha för betydelse för din cykling
jmf med den rullmotstånds och komfortskillnad det innebär att gå från 28 => 32mm?

Medelvikten för en vuxen man i Sverige är ~84kg
tillsammans med kläder och cykel utgör skillnaden i vikt mellan 28 <=> 32 mm
~0,1% av ekipagevikten

Vad befarar du att en sådan skillnad skulle kunna ha för betydelse för din cykling
jmf med den rullmotstånds och komfortskillnad det innebär att gå från 28 => 32mm?
Tänkte mest att det är en betydlig % av den roterande vikten. I totalvikten är det skit samma såklart.

Tillbaka
Topp