bredd på 26" fälgar.

Pillo-kun

Aktiv medlem
bredd på 26" fälgar.
tjo, tänkte kolla om det finns några lätta med relativt breda 26" fälgar. Vill ha fälgar som är ca 3cm breda, typ som flow fälgarna men lättare, finns det några?
mina fälgar är 19mm nu å det känns sjukt otrevligt att brassa på dessa med 2.2" däck och funderar på att byta till bredare för att slippa känslan av att man åker å sidväggen av däcket om ni förstår var jag menar.

bredd på 26" fälgar.
wtb scraper 40i med 2,35 till 2,4 är njutbar kombo, både komfortabelt lättrullat och greppigt:)
5C6D6214-0151-4250-91B9-B4A4AB30C462.jpeg

bredd på 26" fälgar.
Märker du någon skillnad?
om frågan var ställd till mig; det märks en oväntat stor skillnad. känslan blir nära som en en 29a, med det där följsamma rullet över stökiga partier.

rekommenderas varmt.

bredd på 26" fälgar.
bredd på 26" fälgar.
Det gäller att du inte har något kolsyrat i den där ramväskan bara @kais01 :cool:

En annan sak, vad är det du har i bakväxeln- en liten plåtbit? Vad är syftet med den?
som kolsyrepatroner;)?

bakväxeln har utrustats med större spännhjul, och en alubit på varje sida hindrar att grenar då trasslar in sig. eget påhitt som fungerar efter lite utveckling; gjort dem något större sedan bilden togs. sram har börjat med ett liknande arrangemang på senaste eagle-växeln..

bredd på 26" fälgar.
som kolsyrepatroner;)?
Eller bärs :cool:

bakväxeln har utrustats med större spännhjul, och en alubit på varje sida hindrar att grenar då trasslar in sig. eget påhitt som fungerar efter lite utveckling; gjort dem något större sedan bilden togs. sram har börjat med ett liknande arrangemang på senaste eagle-växeln..
Aha, förstår. Märker du av att hjulet är lite större? Rent teoretiskt bör verkningsgraden bli något bättre men det är väl rätt små vinster. Eller vinner man något annat på det?

bredd på 26" fälgar.
ja utväxlingsmässigt märks ingen skillnad. men rullet på t ex grov makadamväg är förföriskt med mountain king 2,4 bak och nobby nic 2,35 fram. smalfälgade cyklar med åtföljande högre däcktryck blir efter vid frirullning nedför backar.

men största skillnaden är rollover i stök, alltså jämfört med standarddäck och fälg på samma cykel. man kan köra runt 1 bar i tryck utan wobbel, och det bara sväljer. inte som en bra 29a, men klart något åt det hållet. otb-känslan typiskt för 26or minskar också, dessa brukar annars ha tendens att söka sig ner för att fastna i diverse gropar:(

så har du en 26a du önskar ge nytt liv, tveka inte.

bredd på 26" fälgar.
om frågan var ställd till mig; det märks en oväntat stor skillnad. känslan blir nära som en en 29a, med det där följsamma rullet över stökiga partier.

rekommenderas varmt.

cyklar inte så ofta i hård terräng, mest asfalt, grus och lättare skogsstigar men jag vill inte att däcket flexar/vobblar när jag kommer i full fräs å ska ta en sväng. Just nu känns det ganska otrevligt med 19mm fälgar å feta däck då fälgen rullar på däcksidorna i svängarna. Men har läst att om man går över till för breda fälgar så kommer man återigen behöva högre tryck för att däcket inte "kollapsar" eller burpar.

bredd på 26" fälgar.
Aha nej då är det nog bredare fälgar som gäller.. Tänkte det kan ju vara så att du kör för lågt tryck men så verkar inte vara fallet.

bredd på 26" fälgar.
skulle rekommendera att kolla på trials sidor både för däck och fälgar, bör både vara lätta prisvärda och stadiga vid lägre tryck. plus att 26 fortfarande är en vanlig storlek där
vet inte hur tartybikes.co.uk/ är nu efter brexit men trial-bikes.com är ju annars spanskt så bör ju funka

bredd på 26" fälgar.
Gått några år. Sökt en del. Men det är snålt med ca i30. Trial-bikes hemsida byter språk så fort jag vill se mer detaljer, vilket gör att tålamodet tryter.

bredd på 26" fälgar.
Gått några år. Sökt en del. Men det är snålt med ca i30. Trial-bikes hemsida byter språk så fort jag vill se mer detaljer, vilket gör att tålamodet tryter.

Jag köpte min Inspired cykel på polska trialshop utan mankemang. Verkar ha fälgar.

bredd på 26" fälgar.
bredd på 26" fälgar.
Hoppas du hittar några breda 26" fälgar som inte är tillverkade av ett varumärke då :)

i25 är ju fortfarande smalt.
Kinesiskdiktaturproduktnoname™ = Kinesiskdiktaturproduktmedgladafärgerochdansklogga™ och i det här fallet kinesiskdiktaturproduktförseddmedloggasomandasamerikanskmountainbikehistoria™. Vad man vill betala för är fritt.
25mm är 36% bredare än 19mm. Men ja, det är fortfarande smalt.

bredd på 26" fälgar.
kan också intyga att trialtech carthy-framfälgen, som är typ i24,5 om jag minns rätt, funkar slanglöst (och fälgbroms). tejp och raceking protection sitter som gjutet, men skitdäcken från rene herse krävde tjockt fälgband för slanglöst för att inte burpa.

bredd på 26" fälgar.
en blir ju nyfiken, vad är det för hjul du ska bygga? :)

om du vill stödja ukraina kan du (kanske) köpa slanglösredo weinmann-fälgar med 35 mm innerbredd för under 300 kr här http://deporte.com.ua/obod-weinmann-u40-tl-26-quot-chernyy-72

men kanske bäst att mejla innan. frakten blev noll hryvnia när jag provade att välja sverige som fraktland, och det låter billigt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp