Bredd på däck, finns det någon lista?

Jilster

Aktiv medlem
Hej på er.

Bredden på däck verkar historiskt spänna sig över lite olika sätt att mäta däcken samt olika enheter. Finns det någon lista som förmedlar alla däcken från smala lvg däck till breda fatbike däck i kronologisk ordning. Lite svårt att veta vilka bredder som finns och när det går från mm( typ 47) till tum? (typ 1,75).

Finns det någon logisk lista? Eller vill någon förklara. Är inte med på övergångarna.

Google blir inte min vän i detta fall. Sen vet jag att olika däck blir olika bred på olika fälg. Det är inte det jag är ute efter.

Tack på förhand!

En dag kommer systemet som definierar ett däck utefter sin platta, "liggande" bredd (så att det går att jämföra på riktigt). En dag...!

Fast ISO 5775 finns ju för att bringa ordning i oredan.
[Googlar man kan man hitta lite roliga gamla japanska standarder och annat...]
Men ISO 5775 tar ju inte hänsyn till slitbanan i något större utsträckning och däckbredden på stommen och höjden på stommen i procent av bredden är väl inte så användbar för de flesta.

Oj! Hur hittar man någon på den hemsidan?

Jag tänkte mer att först är det mått i millimeter. Typ 19,20,23,25,28 osv upp till 47,48mm sen blir det mtb och tum? 1,75, 1,8, 1,9osv.

Var går gränserna? När blir det tum? Vet att det finns markeringar om millimeter på mtb däck också typ 60-622. Tror mig klurat fram att det är 60mm det avser i bredd och 622 är för 29 som typ exempel.
Nu när gravel och xc möts blir det krock med millimeter och tum.
Ska googla lite på shelldonbrown.
Fortsatt hjälp önskas givetvis om någon redan vet.

Jilster sa:
Vet att det finns markeringar om millimeter på mtb däck också typ 60-622. Tror mig klurat fram att det är 60mm det avser i bredd och 622 är för 29 som typ exempel.
Helt riktigt.
Och en tum är 2,54 cm.
Annars brukar man väl generellt mest benämna bredden på mtb-däck med tum, och racer-cx-touring/trekking-city m.fl. med millimeter.

Var går brytpunkten för tum och mm då? Är det bara att däcktillverkarna väljer om de lanserar sina däck i mm eller tum?
Som det inte vore svårt nog att hitta däck som går in i baktriangeln pga de olika fälgarna......

Jilster sa:
Var går brytpunkten för tum och mm då? Är det bara att däcktillverkarna väljer om de lanserar sina däck i mm eller tum?
Som det inte vore svårt nog att hitta däck som går in i baktriangeln pga de olika fälgarna......
Brukar anges båda. Sen stämmer oftast ingetdera med något objektivt mått i mm eller tum.

Ja jösses! Vilken jäkla djungel.
Det är ju galet svårt att veta hur breda däck man får plats i sin ram utan att köpa däcken. Å alla vet ju hur lätta beggade däck är att sälja sen.

Jilster sa:
Ja jösses! Vilken jäkla djungel.
Det är ju galet svårt att veta hur breda däck man får plats i sin ram utan att köpa däcken. Å alla vet ju hur lätta beggade däck är att sälja sen.

Om inte jag minns helt fel så jag nog köpt beggade däck av dig.

Annars brukar väl Sixten vara duktig på att fixa listor på det mesta.

Hur djävla svårt kan det vara?
ALLA däcktillverkare som skriver tum på däcket, anger även bredden i mm.
Annars, äger du möjligen en iPhone ed. med inbyggd miniräknare? 1 tum brukar vara ungefär 25,4 mm. Sist jag kollade.
Sedan avrundas det lite godtyckligt att 2,25" ibland kallas för 55, 56, eller 57 mm vilket inte spelar någon som helst roll.
Dessutom är olika däck olika breda trots samma mått i katalogen, och samma däck blir olika brett monterat på olika breda fälgar och beroende på fälgens form (kanthöjd).

Kolla på valfritt däck så anges bredd i tum och mm i under fliken Fact Sheet https://www.bike24.com/1.php?content=7&menu=1000,2,103,212&__qf_form-filter=&pgc[9296]=9299

Sixten: millimetermåtten stämmer inte heller. Schwalbe har historiskt bredare millimeter än maxxis som dessutom har olika breda millimeter på olika däck. Iaf enligt respektive däcks märkning.

Lättast är att mäta sin ram sen kolla i den tyska databasen efter sitt däck på en fälg som är lika bred. Då får man ett verkligt mått att förhålla sig till.

Rattnalle sa:
Sixten: millimetermåtten stämmer inte heller. Schwalbe har historiskt bredare millimeter än maxxis som dessutom har olika breda millimeter på olika däck. Iaf enligt respektive däcks märkning.
Vem köper däck från Maxxis? Inte jag i alla fall, gillar inte smala kinadäck.

Sixten Fors sa:
Rattnalle sa:
Stolpe ut. För att använda en onämnbar analogi.

Dimension angivet i tum handlar mest om hur nära den amerikanska marknaden man ligger. Det är inte bara tum som är djävulens påfund, hela den standarden är hämtad från helvetet då det med däckets höjd menas just däckets faktiska höjd och inte fälgens. Fullständig idioti. Därav förvirringen med sammanblandning mellan 26" MTB och gammal svensk 26" som återfinns på militärcyklar, där den senare numera kallas för 27,5". Fundera på den ett slag!

Sixten Fors sa:
Rattnalle sa:

Jag!(räcker upp armen och viftar frenetiskt)

Paco sa:
Sixten Fors sa:
Rattnalle sa:
Då gör du antagligen fel :-)

Continentals bättre däck är "Handmade in Germany" av skäggiga farbröder med trånande blick och fotriktiga Birkenstock-tofflor och dr Dralles BirkenWASSER i skägget!

64797655555.jpg

emmer sa:
Paco sa:
Sixten Fors sa:
Rattnalle sa:
Då gör du antagligen fel :-)

Det händer rätt ofta?

oxr sa:
Dimension angivet i tum handlar mest om hur nära den amerikanska marknaden man ligger. Det är inte bara tum som är djävulens påfund, hela den standarden är hämtad från helvetet då det med däckets höjd menas just däckets faktiska höjd och inte fälgens. Fullständig idioti. Därav förvirringen med sammanblandning mellan 26" MTB och gammal svensk 26" som återfinns på militärcyklar, där den senare numera kallas för 27,5". Fundera på den ett slag!

För att inte nämna 27" vilket är större än 28" vilket är samma fälg som 29". Det är bra det här!

Hjulmåtten i tum refererar väl oftast (alltid) hjulets diameter inkl. däck?
559 + 51 + 51 = 661 mm = 26"
584 + 57 + 57 = 698 mm = 27,5"
622 + 57 + 57 = 736 mm = 29"

Samma lika med andra äldre hjulstorlekar i tum, med olika breda däck som "norm".

Alla fälgar, däck, slang etc. anges numera alltid även i mm så det är ett icke-problem. Sedan ganska många år tillbaka.

Däck är alkemi. Man har större nytta av vitlök och dekokter på grodögon än tillverkarnas måttangivelser.

Paco sa:
Sixten Fors sa:
Rattnalle sa:

Maxxis är väl det enda på en cykel man aldrig blir missnöjd med?

En cykel med andra däck en Maxxis är felutrustad och sannolikt specad av en tysk ingenjör med excel-lista och grusvägsdrömmar. Andra däck -> rövdäck. Maxxis -> mästardäck.

Det har väl inte hindrat dig förr Sixten?

Jag funderar verkligen på varför du är så brysk och otrevlig i din framtoning? Du sitter ju bevisligen på en massa kunskaper och är snäll och dela med dig av dom. Varför så otrevlig ton? Upplever du att ingen lyssnar på dig? Får man inte tycka annorlunda än du?
Läs gärna din entré i denna tråd. Det var ganska trevligt innan du trängde dig in och messade.

Tack alla andra för hjälp! Den ybertyska sidan ska plöjas.

Cykla lugnt!

Tillbaka
Topp