Bredd på däck till min gamla racer

Offerdal

Medlem
Vad är happybredden nuförtiden på däck till min gamla racer. Tagits fram ur förrådet och ska användas i sommar.
Cykel: Trek Madone 1.7 2008, aluminiumram
Gamla spruckna däck: GP 4000 700x23c
Vet att det i slutändan bara är att pröva om de får plats, men någon kanske har testat? Vill ha så god komfort det går utan att det inverkar "för" mkt på rullmotstånd. Är väl ramen som är begränsningen i mitt fall.

-Ex GP 5000 28mm bredd?
https://www.cykelkraft.se/dack-continental-grand-prix-5000-28-622-vikbar

-Vilka slangar?
Continental race, race wide, race light, race supersonic, tour?

Tack för hjälp

Minst 32 mm däck tycker jag. Med Conti Wide slangar. Gärna i kombination med skivbromsar. Och en Cube Attain-hoj med hydraulik... ?

Tjena!

Jag provade 28 på en Madone i dyrplast från 2008 och det var inte en bra idé. Aluramarna kan ju dock ha mer plats.

Offerdal sa:
Vad är happybredden nuförtiden på däck till min gamla racer. Tagits fram ur förrådet och ska användas i sommar.
Cykel: Trek Madone 1.7 2008, aluminiumram
Gamla spruckna däck: GP 4000 700x23c
Vet att det i slutändan bara är att pröva om de får plats, men någon kanske har testat? Vill ha så god komfort det går utan att det inverkar "för" mkt på rullmotstånd. Är väl ramen som är begränsningen i mitt fall.

-Ex GP 5000 28mm bredd?
https://www.cykelkraft.se/dack-continental-grand-prix-5000-28-622-vikbar

-Vilka slangar?
Continental race, race wide, race light, race supersonic, tour?

Tack för hjälp

25or kanske går med raka och väldishade hjul. Det känns inte troligt att 28or fungerar.

25 mm går väl antagligen i. Skulle va frambromsen som tar i om den sitter väldigt tajt över däcket.
Och lättaste slangen såklart. Håller luft lika bra som en tung. Får du punka får du punka oavsett.

GP4k25 går nog, men inte 28. Har provat 28 på min Madone från 2014. Först kändes det bra men nära, sen sträckte de sig lite och sen tog de i utan orimligt tryck. De hamnade på Land Rover cykeln istället och Treken fick 25or.

Tillbaka
Topp