[Brevet] Örebro 20 mil 21/4

Jag tar brasklapparna först: vi åker inte om det är garanterat spöregn eller snö hela dagen den 21/4.

Nu till planen: jag och två andra linköpingscyklister (och kanske två till) tänkte kolla träningsformen genom att köra Brevetloppet i Örebro 21/4 (20 mil). Jag har kollat på gröna kartan och banan ser lättåkt ut, småbruten terräng eller skog. Den enda stora backen (100 höjdmeter) åker man nerför, jag hittar inte uppförsbacken så den är nog flack. Ca mil 10-15 blir vägen lite kulligare. Kartor och info från Örebrocyklisterna finns på http://ock.ovation.se/ .
Vi tänkte tuffa på i Mallistempo, snitt på kanske 25-27 km/h, blir vi fler kan man köra tvåpar när trafiken tillåter det. Efter 10 mil kanske vi höjer tempot om allas ben fortfarande är spralliga. Tyvärr kan det vara höga björkpollenhalter och då är inte mina luftrör så spralliga.
Två av oss som kör (jag och bättre hälften) är med i VR sub 10/11 och en kör VR i Bernt Johansson-tempo, så det finns möjlighet att lära känna blivande klungkamrater.

Häng gärna med! Jag har lovat ringa Örebrocyklisterna på torsdag kväll och säga hur många vi blir, så ge ett hyfsat sannolikt svar innan dess.

/Stina

PS: Är det någon som kört banan får hon/han gärna korrigera banbeskrivningen. DS

Vädret på lördag ser lovande ut: uppehåll och medvind sista halvan av loppet. Jag tror att Bosses Grill i Skinnskatteberg blir en kulinarisk upplevelse. :)
/Stina

Bosses grill i Skinnskatteberg ägs av en kvinna? De har ingen stämpel så hon fick handsignera ett antal brevetkort i lördags :) Mosbrickan jag åt där tog mig i alla fall ända in i mål.

cykelstina skrev:
-------------------------------------------------------
> Vädret på lördag ser lovande ut: uppehåll och
> medvind sista halvan av loppet.

Betyder det att jag får motvind när jag cyklar från Stockholm till Örebro på lördag?

jansson99 skrev:
-------------------------------------------------------
> Betyder det att jag får motvind när jag cyklar
> från Stockholm till Örebro på lördag?

Oraklet på SMHI förutspår vind från NV-V i Örebro och norr därom.

Då har jag bekantat mig med cykling på Randonneur-vis. Vilket kändes ungefär som en vanlig träninsrunda, men längre och med ett stämpelkort att hålla reda på.
Jag lyckades få med mig två velande herrar, bättre hälften och ett gammalt cykelsällskap som vi återfann på Mallis. Vi gick upp strax innan vi hade gått och lagt oss och for till Örebro på lördag morgon. Termometern i bilen visade 0 grader när vi och knappt 20 cyklister till startade. Vi hittade snabbt tre andra att köra ihop med och det var tur i motvinden. Vindmässigt bestod rundan av två mil medvind, 8-9 mil motvind (ibland undrade jag om jag satt på en trainer istället det gick ju knappt framåt) och sist medvind, nedförsbackar och sol i ansiktet. Vi var ute i 9 timmar, varav 8 på cykeln. Under den timma vi var still hann vi med en punkalagning, två fika, en lunch och två bensträckare. På Bosses grill fanns det denna helg två manliga och en kvinnlig Bosse och de hade hittat stämpeln.
Banan var mestadels lagd på fina små vägar med lite trafik i vackert landskap. Jag har aldrig varit i Bergslagen förut men jag funderade flera gånger på om man skulle kunna lägga en semester-touring i denna del av Sverige.
Målet med rundan var att kolla hur det kändes att cykla långt och hur snabb jag är. Jag har få rundor på över 15 mil på mitt samvete detta årtusende, men 30 mil på VR ska nog gå bra. Farten var inte häpnadeväckande direkt (snitt på knappt 25 km/h) och där får jag lägga manken till för att bli snabb och stark till VR så jag klarar sub10. Det är sju träningsveckor kvar...
Randonner-cykling då. Det var kul och jag kör gärna en 20-milare igen. De vi körde med skulle köra 30 mil helgen efter, men det känns mastigt både cyklingsmässigt och privat. Vi kan ju inte lämna bort sonen till barnvakter varje helg. Örebrocyklisterna verkar vara en trevlig klubb med många bra arrangemang. Och mackorna och kaffet de bjöd på vid målgången är nog bland det godaste jag ätit.

Tillbaka
Topp