Randocyckling skulle behöva ett uppsving, helt klart. Finns nog betdligt fler som skulle vara intresserade om det presenteras på rätt sätt.
Liten erfarenhet från Göteborg. Vi har varit utdöende, kan man säga. Gamla rävar visar ett svagt intresse, och det har varit svårt att locka fler. Jag kan inte för mitt liv förstå varför en busskur inte räcker, men, men ..
Jubileumsloppet: En fjärilsbana, dvs, 2 10-milsslingor, med start, 100km-kontroll och målgång på samma ställe, Odd Island Mikrobryggeriet i Lindome (får se hur många det är som kan lista ut Göteborgshumor bakam "Odd Island").
Odd Island har ett öppet tapprum på lördagar och i samband med det kommer en food truck. Jag gjorde upp med food trucken att komma 2 timmar tidigare. Den stod vid 100 km kontrollen. Vi plockade fram ett antal rätter (langos) som kostade max 100 kr. Cyklisterna fick beställa maten i förväg och vid starten fick de en matbiljett. Vi bjöd på maten (dvs, maten ingick i startavgiften). Det kostade ju bara 20 kr per start (20 kr som går till Randonneurs Sverige) att göra så. De fick helt enkelt tillbaka startavgiften, kan man säga.
Men det allra, allra viktigaste och som fick mest beröm efteråt var den bemannade kontrollen. Min och en annan cyklists (Martin B) fru tog hand om starten, stämpling vid 100 km och målgången. De delade ut medaljerna vid målgången (jubileumsmedaljer).
Vi brukar ha 10-12 startande på en 20-milare. Vi hade närmare 45 den här gången var av de allra, allra flesta inte hade kört brevlopp tidigare, bara hört talas om det.
Den bemannade kontrollen var nycklen tror jag. Nya cyklister uppskattar att se ett bekant ansikte vid en kontroll.
Båda min och Martins fru tyckte det var kul också. Jag hoppas kunna göra det igen, minst en gång per säsong.
Daniel